Docela mě pobavila jak recenze, tak obě skupiny diskutujících, a sice příznivců/odpůrců. Nicméně po přečtění recenze se musím přiklonit k tomu, že každé auto potřebuje svou pravidelnou údržbu a pokud ji nedostane, tak se není co divit, že dřív nebo později se začne "sypat". Musím souhlasit i s tím, že Š120 má některé své konstrukční chyby, ale jsou natolik známé, že se jim dá ve většině případů snadno předcházet.
Přidám svou zkušenost s vozidlem - Škody 120 jsme měli v rodině 3. První byla 105 z roku 1979, zlikvodována orvním majitelem (mým otcem) v roce 2011, a to z jediného důvodu - ekonomicky se neoplatilo opravovat nadměrnou korozi, zejména podlahy, prahů atd.
Druhou 120 jsme měli v rodině od roku 1987, taky novou. Nejprve posloužila dědovi, pak ji přenechal matce, ta sestře, až se dostala ke mně, co by tehdy čerstvému majiteli ŘP. A s tím souvisí způsob mého řízení - v divokých letech ode mě dostávala pořádné kapky, sem tam se muselo něco opravit (upadnuté pravé zadní kolo), zhruba 3x měněna převodovka kvůli neustálému přetáčení motoru, atd. Vše se ale vždycky opravilo pomocí kamarádů a jezdilo se dál, nevybavuji si, že by mě auto někde nechalo ve štychu (kromě toho zadního kola). Škodovka šla do světa někdy v roce 2003 a myslel jsem si tehdy, že to bude má poslední 120...
Shodou okolností jsem zhruba v roce 2010 začal uvažovat o tom, jaké auto koupit jako druhé do rodiny, jak tzv. "pracovní", jehož náplní mělo být každodenní dojíždění do práce (5km tam, 5km zpět, občas 5 km v poledne na oběd) a tahání různých věcí souvisejících převážně s rekonstrukcí RD. Nejvíce mě to táhlo do Una, se kterým jsme měl dobré zkušenosti, co do spolehlivosti, horší už to bylo s korozí. Náhodou se mi otec zmínil, že jeden z jeho kamarádů prodává za symbolickou cenu svou 120, protože si koupil novou Fábii. Ohrnoval jsem nad 120 nos a říkal si, že do tak starého auta už nikdy, nicméně poskytnuté fotografie vozidla mne přesvědčily, že se na ni zajdu alespoň podívat.
Vzhledem k tomu, že první majitel byl opravdový puntičkář, stála přede mnou stodváca "jako ze závodu" a já rád "vysolil pět litrů na ruku" a odjel v zánovním voze. Dnes vím, že to nebyla špatná volba. Škodovka od té doby najela cca 20tis km bez sebemenšího problému, a to v těch nejtěžších podmínkách - studené starty, zima -20°C, horké letní dny. Navíc jsem s ní byl nucen loni (rok 2012!) absolvovat retro dovolenou, když se byrokrati na dopravce postarali o to, že vyřizování značek na nově dovezené auto ze zahraničí trvalo "trochu déle" a my zůstali jen se škodovkou. Vzali jsme to s humorem a vyrazili na okružní cestu po Slovensku a Maďarsku. Vzhledem k naprosto originálnímu vzhledu auta a jeho původnímu laku jsem zaznamenal spoustu úsměvných pohledů náhodných kolemjdoucích, kdekoliv jsme se objevili, ale nebyly to pohledy výsměchu, spíš uznání jako když se díváte na hezkého veterána. Zapomněl jsem se zmínit, že těsně před dovčou škodovka podstoupila přestavbu na LPG. Majitel servisu málem dostal infarkt, když jsem ho v telefonu žádal o sdělení, kolik by stála přestavba 120 na LPG. Při současných cenách benzínu mi 13000kč za kvalitní přestavbu přišlo jako dobrá investice. Na dovolené jsme pak najeli cca 2000km s průměrnou spotřebou 7,5l LPG/100km. Dnes, po 8 měsících mám investici do LPG zpět a každodenním ježděním do práce šetřím dál. Netvrdím, že škoda 120 bylo nejlepší auto na světě, to určitě ne. Ale při koupi jakýchkoliv náhradních dílů tahám z peněženky "desetikoruny" a jen se musím smát. A o tom to je - udržovaná stodvacítka umí odvést kus dobré práce a to mnohdy za zlomek ceny jejich rádoby konkurentů... Osobně považuji těch 5 tisíc, co jsem za ni před 3 roky dal za jednu z nejlepších investic, kterou jsem ve svém životě udělal, a můžete si o tom myslet, co chcete
PS:Na dlouhé cesty mám samozřejmě jiné a novější auto