0
back
 

diskuze k tématu: Jak spočítat náklady na provoz ojetiny?

category of topic classification:
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:38, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
David V posted by:
Myslím, že ne. Hrozba fatální závady (ani nejde o cenu) mě odrazuje více než definovatelný nárůst nákladů na provoz. 18 tisíc za rok sice zní hrozivě, ale ta vydaná částka za provoz je o řád vyšší. Navíc ty úspory na naftu nejsou v poměrném hodnocení nijak zásadní. A další věc: Mně prostě vadí, když v autě je slyšet a cítit motor. Proto mám 6-ti válec, který se prakticky nechvěvje a jede tiše (při akceleraci bych si jej uměl představit i tišší). Někdo si připlatí za metalízu a litá kola, pro mě ...
Insignia?
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 12:18, Hra s čísly
David V posted by:
Myslím, že ne. Hrozba fatální závady (ani nejde o cenu) mě odrazuje více než definovatelný nárůst nákladů na provoz. 18 tisíc za rok sice zní hrozivě, ale ta vydaná částka za provoz je o řád vyšší. Navíc ty úspory na naftu nejsou v poměrném hodnocení nijak zásadní. A další věc: Mně prostě vadí, když v autě je slyšet a cítit motor. Proto mám 6-ti válec, který se prakticky nechvěvje a jede tiše (při akceleraci bych si jej uměl představit i tišší). Někdo si připlatí za metalízu a litá kola, pro mě ...
No ja si ani nemyslim, ze bys na naftu kdy pomyslel, tvuj strach z nafty je citit z kazdeho clanku :)
A co spolehlivost turbomotoru? Oproti sestivalu co mas ted bude zas nekde jinde. Jak se ti rozsype turbo, muzes sbirat kousky lopatek klidne i v mezichladici a spalovacim prostoru a pouha vymena turbodmychadla stacit nebude...

Jinak je to pěkné hraní s čísly, na jednu stranu 18000 zní hrozivě, na druhou stranu 18 tisící nic není v poměru k nákladům vozdila. To je vše relativní, uvést to v procentech z celkové částky člověk nad tím mávne rukou, tak jak píšeš. I já bych mávnul. Uvést to v absolutních číslech, tak 75 tisíc, no už mám kus uspořeno na další vozidlo (asi jak ty díky pojistce). Já si myslím, že lidé kupující ojetiny nebudou mávat nad pár procenty navíc ve smyslu, že je to jen pár procent, protože pokud těch pár procent dělá 18 tisíc, může to být pro někoho dost. V dnešní době je těžké šetřit na provozu automobilu, vše hodně stojí. benzín drahý, provozní náklady taky nejsou nízké, pojistky a daně taky hrají svou roli. navíc s rostoucí cenou benzínu (jak jsi uvedl, vzrostl o 30%) roste i výhodnost úspornosti naftového motoru. Z mého pohledu je vždy rozhodující kilometrický zlom výhodnosti, pokud budu pod ním jsem ochoten provozovat třeba i šestivál, pokud nad ním, klidně naftu. Jenže stát nechce, abych jezdil na benzín, dokonce mi benzín znevýhodnňuje vyšší daní a tím mi nepřímo říká, co mám preferovat. Rozhodující je tudíž často cena a o tu jde dnes většinou až na prvním místě. Mimochodem moje první auto bylo benzínové (provozované na LPG) s nájezdem cca 22 tkm ročně. To jen abych nebyl za zapřísáhlého odpůrce benzínu
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 12:20, RE: Havarijní pojištění
anonym posted by:
Je jasné, že otázka pojistit/nepojistit je jen na mě. Upřímně - nebourám, auto bylo záměrně vybráno tak, aby nělákalo zloděje, ale parkuji před domem. Vandalismus, řekněme asi také nehrozí...jenže tohle je čistě teoretické, protože nikdo nedokáže odhadnout, co se stane. Asi si ho ale pojisitit nechám a to z toho důvodu, že volných 150 000 (při představě totálky, krádeže...) prostě na účtě nemám, protože je investuji jinak a "volné" peníze jsou na nezbytném minimu. Karta se samozřejmě obrátí pos...
Až si jej půjdeš pojišťovat, zeptej se, kolik bude aktuální finanční náhrada vozu vyplacená v případě, že by ti jej třeba odcizili. Většinou je dost podhodnocená oproti reálným tržním hodnotám ojetin. To jen, že člověka to může nemile překvapit.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 12:49, RE: Hra s čísly
Alkantpan posted by:
No ja si ani nemyslim, ze bys na naftu kdy pomyslel, tvuj strach z nafty je citit z kazdeho clanku :)
A co spolehlivost turbomotoru? Oproti sestivalu co mas ted bude zas nekde jinde. Jak se ti rozsype turbo, muzes sbirat kousky lopatek klidne i v mezichladici a spalovacim prostoru a pouha vymena turbodmychadla stacit nebude...

Jinak je to pěkné hraní s čísly, na jednu stranu 18000 zní hrozivě, na druhou stranu 18 tisící nic není v poměru k nákladům vozdila. To je vše relativní, uvést to v p...
Je to hra s čísly. Neexistuje pevný bod a pro každého je přijatelné něco jiného. Souhlasím, že je benzín ke všemu ještě znevýhoňován cenou paliva, ale i přímo cenou automobilů. Ale tvrdím, že úspory nejsou tak propastné a mnoho lidí si koupí nafťáka zbytečně. Navíc se v naftě dělají i malá auta, kde to považuju za nesmysl a lidé si je koupí.
Turbomotory - ano, turbína (ani ne tak dmychadlo) je součástka, která snižuje spolehlivost motoru, nicméně 2,8V6 je motor, který je v nabídce 7 let, dostal se do Insignie a má velmi dobré reference. Vybral bych si atmo V6-ku, ale chci ji v hatchbacku a tam není na výběr. Uvažuji i o Mondeu 2,5T (I5). Atmo motory vymírají, ale pořád je turbo benzín jednodušší a z principu spolehlivější než turbo nafta. Problémem je stagnace vývoje benzínových motorů v porovnání s boomem naftových.
Šetřit se dá různými způsoby, ale jak jsem psal v článku. Ušetřit nebývá priorita, to by se člověk nezbavoval dosavadního vozu, pakliže by jezdil a prostorem vyhovoval. Navíc se domnívám, že mnoho naftových aut se prodává brzo ze strachu, že by majitele mohla potkat nákladná oprava.
O tom se můžeme bavit do nekonečna, ale pořád bude platit, že úspora na naftě u auta, které najede do 15 tkm/rok je marginální, přesto si kvůli tomu lidé koupí naftovou (i dost starou) ojetinu. Asi kvůli pocitu, když už ta tealita je taková, jakou jsem nastínil.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 12:55, Moje zkušenost
Pro mne osobně je důležitá cena za celkový provoz auta a ne to, jestli jede za 5,5l nafty nebo 7,5 benzinu. Riziko nakladnych oprav u naftovych motoru mne stale odrazuje, proto jsem se zase rozhodl pro benzin. Pokud se neco vysype na naftaku a oprava bude za 50 tis, tak uspora na malivu se razem smaze.
K memu byvalemu autu - Mazda 323 F, 1,5 benzin: Spotreba 6,2-6,5, pri celkovem vypoctu jsem vychazel z prumerne ceny 28,-/ litr naturalu - tankoval jsem za 22 i 32, presnou statistiku jsem si nevedl. koupil jsem dve sady pneu, ymenil jsem tlumice + pravidelne vymeny oleju, filtru atd, na aute nebyla vetsi oprava, + povinne ruceni na maximalni limity, pojisteni na odcizeni a zivel, dalnicni znamky, ... Celkove po 105 tis km mi vysel kilometr na 4,10, vcetne poklesu ceny - nakup vs.prodej. Myslim, ze velice prijemna castka.
Nyni mam Mazdu 6, kterou jsem ojetou koupil za 220 tis. Mela poctivych 26 tis km. Byvaly majitel za ni dal 800 tis + cena za leasing, pojistky, benzin, rocni prohlidky,... Odhadem ho kilometr vcetne amortizace vysel na 30,- Kč. Mohl jezdit taxikem...
Tady je videt rozdil mezi ojetinou a malo pouzivanym novym autem. Samozrejme je kazdeho vec, jak se rozhodne, ale tenhle clanek hodnotim velice pozitivne a k zamysleni

respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 13:26, RE: Havarijní pojištění
Alkantpan posted by:
Až si jej půjdeš pojišťovat, zeptej se, kolik bude aktuální finanční náhrada vozu vyplacená v případě, že by ti jej třeba odcizili. Většinou je dost podhodnocená oproti reálným tržním hodnotám ojetin. To jen, že člověka to může nemile překvapit.
díky
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 14:09, RE: Hra s čísly
David V posted by:
Je to hra s čísly. Neexistuje pevný bod a pro každého je přijatelné něco jiného. Souhlasím, že je benzín ke všemu ještě znevýhoňován cenou paliva, ale i přímo cenou automobilů. Ale tvrdím, že úspory nejsou tak propastné a mnoho lidí si koupí nafťáka zbytečně. Navíc se v naftě dělají i malá auta, kde to považuju za nesmysl a lidé si je koupí.
Turbomotory - ano, turbína (ani ne tak dmychadlo) je součástka, která snižuje spolehlivost motoru, nicméně 2,8V6 je motor, který je v nabídce 7 let, dostal...
Donekonecna bychom se mohli bavit, to souhlasím, ikdyž si to dokážem oba spočítat, každý máme váhy kritérií jinak. Já to spíše jako sport a zábavu zde diskutovat

Co ale souhlasím, je nafta v pidivoze typu VW Up, VW Fox atd, to je podle mě nesmysl stejně tak jak třeba Greenline verze naftovych fabii, kdy zvysena cena oproti obycejnemu provedení naftového vozu se za zivot vozidla skoro nevyplati a kdyz uz, velmi pozde. .
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 14:24, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
David V posted by:
Myslím, že ne. Hrozba fatální závady (ani nejde o cenu) mě odrazuje více než definovatelný nárůst nákladů na provoz. 18 tisíc za rok sice zní hrozivě, ale ta vydaná částka za provoz je o řád vyšší. Navíc ty úspory na naftu nejsou v poměrném hodnocení nijak zásadní. A další věc: Mně prostě vadí, když v autě je slyšet a cítit motor. Proto mám 6-ti válec, který se prakticky nechvěvje a jede tiše (při akceleraci bych si jej uměl představit i tišší). Někdo si připlatí za metalízu a litá kola, pro mě ...
Petr-Tipcars: To, že za klíčový prvek výbavy vozu je považován motor, to je další z výroků na zarámování. Prakticky uvažuji stejně. Na co jsou mi vychytávky, na co je mi asistent všeho možného, na co je mi natáčení svěltometů do zatáčky, když v autě nefunguje hlavní část? Jak jsem již někde psal, pro mne je zásadní řízení, motor, podvozek a brzdy. A rozumná míra pasivní bezpečnosti...k níž patří např. i klimatizace. Ostatní jsou cingrlátka pro indiány...
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 14:59, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
anonym posted by:
Petr-Tipcars: To, že za klíčový prvek výbavy vozu je považován motor, to je další z výroků na zarámování. Prakticky uvažuji stejně. Na co jsou mi vychytávky, na co je mi asistent všeho možného, na co je mi natáčení svěltometů do zatáčky, když v autě nefunguje hlavní část? Jak jsem již někde psal, pro mne je zásadní řízení, motor, podvozek a brzdy. A rozumná míra pasivní bezpečnosti...k níž patří např. i klimatizace. Ostatní jsou cingrlátka pro indiány...
Tohle si myslím, že není úplně správné uvažování. Takhle přemýšlím já, nebo Vy, nebo ostatní zde přispívající. Ale třeba rodiče mají Astru s benzínovým motorem 1.4 66kW a jsou spokojeni a rozhodně se o tomto motoru nedá říct, že nefunguje. Můj děda 70 let má autě taky základní 1.4 motor a rozhodně se v době pořízení nehnal za dvoulitrovým atmosférickým benzínem. A k jeho cestovní rychlosti 80 km/h kdy už ani nepředjíždí, více výkonu nepotřebuje. Švagrová chce jedině C3 s automatem, protože je to pěkné auto a motor? Co to je? jen mi řekněte, co tam mám koupit do nádrže.... Chápu tento směr uvažování, i já mám rád dostatek výkonu a moje 66kW TDi už dávno nemá jen 66kW, ale nemyslím si, že SILNÝ motor je alfou a omegou vozu. Naopak beru jako pozitivum, když někdo má daný rozpočet a místo aby investoval do silnějšího motoru než potřebuje, tak si raději dokoupí hlavové airbagy nebo ESP. V kritické chvíli může airbag nebo ESP ocenit více, než 20 kW výkonu nahoru. Toť můj názor.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 15:15, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alkantpan posted by:
Tohle si myslím, že není úplně správné uvažování. Takhle přemýšlím já, nebo Vy, nebo ostatní zde přispívající. Ale třeba rodiče mají Astru s benzínovým motorem 1.4 66kW a jsou spokojeni a rozhodně se o tomto motoru nedá říct, že nefunguje. Můj děda 70 let má autě taky základní 1.4 motor a rozhodně se v době pořízení nehnal za dvoulitrovým atmosférickým benzínem. A k jeho cestovní rychlosti 80 km/h kdy už ani nepředjíždí, více výkonu nepotřebuje. Švagrová chce jedině C3 s automatem, protože je to...
S tím prvkem výbavy to chápu jinak. Člověk si kupuje výbavu, že chce být hýčkán, takže klimatizaci, nebo lepší audio. Ale přitom se nekouká na to, že motor duní tak, že slušný zážitek s audia přehluší. Takže koupě toho slabého motoru nemusí být špatná, nechtěli vysoký výkon, ale klidnější chod a jednoduchou údržbu. I to je hýčkání.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 15:22, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alkantpan posted by:
Tohle si myslím, že není úplně správné uvažování. Takhle přemýšlím já, nebo Vy, nebo ostatní zde přispívající. Ale třeba rodiče mají Astru s benzínovým motorem 1.4 66kW a jsou spokojeni a rozhodně se o tomto motoru nedá říct, že nefunguje. Můj děda 70 let má autě taky základní 1.4 motor a rozhodně se v době pořízení nehnal za dvoulitrovým atmosférickým benzínem. A k jeho cestovní rychlosti 80 km/h kdy už ani nepředjíždí, více výkonu nepotřebuje. Švagrová chce jedině C3 s automatem, protože je to...
I 20kW navíc ocení v kritické situaci, a přitom airbagy se ani nedostanou do akce... Podobně můžeme diskutovat do nekonečna.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 15:23, RE: Havarijní pojištění
David V posted by:
Já se na to dívám přesně obráceně. Pokud se pojišťovně statisticky vyplatí nechat si platit 6000 ročně, znamená to, že průměrné náklady budou vždy nižší, čímž pádem jsem si pojistku nikdy nesjednal. Po 13-ti letech jsem cca 80-100 tisíc v plusu na nečekanou událost - nebo lze říci že mám následující auto z 2/3 předplaceno.
Pouze mi 2x ukradli rádio z Kadetta, což mě tehdy stálo cca 4000 Kč a pojistkou bych to stejně nezaplatil.
Pojistka se vyplatí, pokud vím, že nemám vozidlo plně pod kontrol...
Davide, na Tvou řeč se jen zeptám - těch ušetřených 80-100 litrů máš někde k dispozici pro okamžité použití? Pokud ne, tak sis nic nepředplatil. O tom jsem psal já.

Samozřejmě je problematická situace, kdyby mi auto odcizili nebo totálně zničili, kolik by mi pojišťovna vyplatila. Já se o své auto sterám určitě lépe než průměrný řidič a za vyplacené peníze bych asi těžko sehnal odpovídající náhradu. Přemýšlím, že by bylo dobré dát s pojišťovnou řeč o tom, jestli je možné nějak rozumně zafixovat cenu náhrady ve vztahu ke stavu vozidla.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 15:37, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alkantpan posted by:
Tohle si myslím, že není úplně správné uvažování. Takhle přemýšlím já, nebo Vy, nebo ostatní zde přispívající. Ale třeba rodiče mají Astru s benzínovým motorem 1.4 66kW a jsou spokojeni a rozhodně se o tomto motoru nedá říct, že nefunguje. Můj děda 70 let má autě taky základní 1.4 motor a rozhodně se v době pořízení nehnal za dvoulitrovým atmosférickým benzínem. A k jeho cestovní rychlosti 80 km/h kdy už ani nepředjíždí, více výkonu nepotřebuje. Švagrová chce jedině C3 s automatem, protože je to...
Petr-Tipcars: Chápu to, mimochodem 1,4 se 66kW od Opela je podařený motor a na klidnou jízdu géčkovou nebo i novější Astrou může stačit. Na druhou stranu, pokud například řidič špatně odhadne předjížděcí manévr, dobráci v koloně mu ne a ne udělat místo, tak se 20kW výkonové rezervy (nikoli ESP nebo ABG) může ukázat jako užitečná věc. ESP je myslím od určitého roku prakticky musem, u ojetin hraje jeho absence či prezence při jednání o ceně minimální roli, airbagy jsou ta míra pasivní bezpečnosti, o níž jsem mluvil. Silnějším motorem si nekupuji adrenalin, ale především klid a méně stresových situací. Z mého hlediska prostě skutečně motor, podvozek, řízení a brzdy jsou alfou a omegou při pořizování vozu, ostatní je podle mne jak říkám: cingrlátka pro indiány, které mají nezřídka zakrýt nedostatky v těch základních věcech, které by auto mělo zvládat (aneb hlavně že má vůz bezklíčový přístup, natáčecí kdesi cosi a stahovací ten zbytek). Někdy jsou příjemná a smysluplná, někdy jsou nesmyslná. Mezi ta potřebná řadím zejména již zmíněnou klimu, vypínatelné ESP také přijde vhod, dejme tomu ABS (i když většinou, co jsem slyšel, tak se bloknul člověk a ne kola a stejně to skončilo špatně), dejme tomu slušné rádio, dejme tomu mlhovky, jsou oblasti, kde se hodí i k něčemu jinému, než k frajeření, posilovač řízení a taková kombinace volantu a sedačky, že si každý šofér najde místo. Možná jsem na něco zapomněl, ale zbytek je prodáván domorodcům coby barevné korálky...
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 15:38, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alda posted by:
I 20kW navíc ocení v kritické situaci, a přitom airbagy se ani nedostanou do akce... Podobně můžeme diskutovat do nekonečna.
Petr-Tipcars: ...byl jste rychlejší...
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 15:42, RE: Havarijní pojištění
Koloss posted by:
Davide, na Tvou řeč se jen zeptám - těch ušetřených 80-100 litrů máš někde k dispozici pro okamžité použití? Pokud ne, tak sis nic nepředplatil. O tom jsem psal já.

Samozřejmě je problematická situace, kdyby mi auto odcizili nebo totálně zničili, kolik by mi pojišťovna vyplatila. Já se o své auto sterám určitě lépe než průměrný řidič a za vyplacené peníze bych asi těžko sehnal odpovídající náhradu. Přemýšlím, že by bylo dobré dát s pojišťovnou řeč o tom, jestli je možné nějak rozumně zafixova...
Mám je k dispozici podstatně rychleji, než mi přijdou z pojišťovny. Mám je na spořicím kontu pro případ náhlé nouze - jakékoliv. Převodní doba na BÚ do tří dnů.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 15:56, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
anonym posted by:
Petr-Tipcars: Chápu to, mimochodem 1,4 se 66kW od Opela je podařený motor a na klidnou jízdu géčkovou nebo i novější Astrou může stačit. Na druhou stranu, pokud například řidič špatně odhadne předjížděcí manévr, dobráci v koloně mu ne a ne udělat místo, tak se 20kW výkonové rezervy (nikoli ESP nebo ABG) může ukázat jako užitečná věc. ESP je myslím od určitého roku prakticky musem, u ojetin hraje jeho absence či prezence při jednání o ceně minimální roli, airbagy jsou ta míra pasivní bezpečnosti,...
Přesně tak. Výkonný motor není na rychlou jízdu a frajeření (těžko bych jezdil v těchto módech za svých průměrných 9), ale na bezpečné dokončení započatého předjížděcího manévru bez obav, že mi na to ten předížděný "dobrák" šlápne. Další věcí je, že rodinné auto jezdí často plně naloženo a 400 kilo nákladu + v létě zapnutá klima dá dýchavičnému motoru zabrat. I s takovým autem plným svých miláčků chci v co nejkratším čase předjet třeba autobus, který jede 80 (v rychlostech kolem 100 - ky už začíná být nedostatek koní citelný). A došel jsem k tomu právě provozováním předchozích aut, stejně jako ke zjištění, že si za vyšší výkon v ojetině zase tolik nepřiplatím (mnohdy spíše naopak, protože se lidi bojí spotřeby).
Apropos k vyššímu výkonu se obvykle pojí i vyšší výbava, takže spoustu jmenovaných věcí mohou tato auta mít už v základu. Naopak menší motorizace mají bezpečnostní systémy ochuzené, čímž se stávají méně bezpečnými na obou úrovních, jak aktivně (nejsou koně), tak pasivně (není ESP, airbagy a jiné).
Volba slabého motoru není obvykle otázkou priority, ale obsahem peněženky (nebo absolutního nezájmu a neznalosti motorismu). Ještě jsem neslyšel nikoho, kdo by řekl:"Já si záměrně vybral ten nejslabší motor."
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 16:04, RE: Havarijní pojištění
David V posted by:
Mám je k dispozici podstatně rychleji, než mi přijdou z pojišťovny. Mám je na spořicím kontu pro případ náhlé nouze - jakékoliv. Převodní doba na BÚ do tří dnů.
Tak to jsi extra případ a pak platí, co jsi napsal .
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 17:34, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alda posted by:
I 20kW navíc ocení v kritické situaci, a přitom airbagy se ani nedostanou do akce... Podobně můžeme diskutovat do nekonečna.
Jde o to, umět je použít. Což u většiny seniorů a dam bude problém.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 17:42, RE: dlabu na to
Alda posted by:
Moje řeč!! Radši se věnuji jiným, příjemnějším a důležitějším věcem. A totéž doporučuji to i vám...
Jezdím proto, že se potřebuju někam dostat a cenu za km neřeším. Moje rozhodnutí (jet autem) by to nijak neovlivnilo...
Souhlas. Jestli mám jezdit za 4,4, nebo 6,6 km, mám to řešit? Kde je hranice, od kdy na to nemám, a chodím pěšky?
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 18:58, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Pepe posted by:
Jde o to, umět je použít. Což u většiny seniorů a dam bude problém.
Jo, zrovna dnes se přede mne cestou do práce dostala Š105, tak jsem si říkal, kde ji asi budu předjíždět. Vůbec to nebylo potřeba, celou cestu držela obstojné tempo a to byl za volantem chlap evidentně přes šedesát, spíš přes sedmdesát. Sice jsem ho nakonec předjel, protože na dvouproudovém kruháči jsem byl přece jen rychlejší, ale po dalších dvou kilometrech jsem byli na semaforech zase za sebou, jen v obráceném pořadí. Čest vyjímkám.
respond
1 2 3 4 5


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.