0
back
 

diskuze k tématu: Jak spočítat náklady na provoz ojetiny?

category of topic classification:
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 19.03.2012 10:04, rada
Před zhruba rokem jsem řešil nákup ojetiny, šlo o malé auto, které se z cca 80% pohybuje po městě a to s ročním nájezdem kolem 10 000km. Jako hlavní kritérium pro výběr pro mne byl, kromě ceny, motor – chtěl jsem pouze atmosférický zážehový motor a to z důvodu jednoduchosti a spolehlivosti a také proto, že mi prostě z mnoha důvodů vyhovuje více, než přeplňované motory. Nabídka atmosférických aut je zatím dostatečně široká, takže dalším sítem byly budoucí náklady z pohledu údržby, respektive jsem porovnával ceny „spotřebáku“ u vybraných typů aut a zároveň se pídil po spolehlivosti jednotlivých modelů, zjišťoval, jak jsou na tom s antikorozní ochranou atd. Vzhledem k tomu, k čemu jsem to auto kupoval, jsem upozadil požadavky na vlastnosti jako řízení, řazení atd. Prostě šlo o mulu do města a chtěl jsem pouze, aby nebyla v žádném z těchto aspektů vyloženě tragická. Musím zmínit ještě to, že jsem se vyhýbal značkám populárním v ČR a to z důvodu zvýšeného rizika krádeže a taky jsem prostě nechtěl něco, v čem jezdí každý druhý. Nakonec jsem si vybral model, jehož rozšířenost není tak velká v porovnání s masovějšími kousky, ale nijak jsem na nákup nespěchal, takže nebyl problém čekat na ten pravý kousek. Jinak nákup jsem realizoval z Německa a to prostřednictvím profesionálů.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 19.03.2012 17:07, rada
Při nákupu auta řeším, co mne to bude stát, a to nejen nákup, ale i pojistka, a hlavně pravidelný a mimořádný servis. Jezdím dnes už 9 let starým Mercedesem C 220 CDI (mám ho 6 let a zatím s ním chci ještě nějaký pátek vydržet) a musím konstatovat, že i když auto je bezproblémové, servis a pojistka stojí podstatně více, než kdybych koupil nové auto nižší střední třídy (např. Ford Fokus, Hyundai, Renault či něco jiného). Uvažuji, že čím jsem starší, tím se mé priority odklánějí od aut a příští auto bude s největší pravděpodobností nové, benzínové (žádné filtry pevných částic a pod.), atmosférické s automatickou převodovkou. O co více to bude "žrát" o to méně zaplatím za různé čištění fltrů, seřízení vstřiků, čerpadel apod (jezdím převážně po Praze krátké trasy a to je pro diesel asi nejméně vhodná varianta). Kdybych měl omezené příjmy, určitě bych hodně propočítával, jestli se mi vyplatí pořídit si ojetý diesel či ušetřit za nákup a servis a tyto ušetřené peníze vrazit do pohonných hmot. LPG pro mne řešením není, potřebuji často parkovat v centru města v podzemních garážích. Auto jsem kupoval od prvého majitele a splnil jsem si tím svůj dětský sen. O nákladech jsem uvažoval docela dlouho a propočítaval je skoro na haléře. Jsem trochu "škrt".
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 19.03.2012 17:25, rada
Velkou roli hraje taky propad hodnoty vozu. O co méně dá člověk u mladého vozu za servis, o to rychleji ztrácí na hodnotě. A potom je to otázkou priorit - chci jezdit v mladfém autě? - musím počítat s velkým propadem, podobně motor - chci silný motor - potom musím počítat s vyšší spotřebou atd. A je to jen o tom jak vysoké náklady naproti jakým požitkům je kdo schopný a ochotný akceptovat.
Jsou ale věci, který se těžko vyjadřují čísly - když si někdo koupí dvouletý vůz, ztrácí ročně řekněme 50tis Kč na jeho hodnotě, když jiný si koupí 8letý, ztrácí ročně cca 15 tis Kč - vyplatí se to? no, jak komu...Těžko soudit kdo zvolil lépe.
Jiný případ - dvoulitr vs třílitr - lepší výkon vs horší spotřeba - někomu to za to stojí, někomu ne, někdo dá větší váhu pár korunám, někdo lepší dynamice, pro někoho může být těch pár korun neúnosných....
Myslím, že co člověk, to jiné priority. Proto se taky prodávají auta různě stará, různě drahá, různě motorizovaná.Každý se snaží najít nějaký kompromis vyhovující jeho požadavkům a nelze to nijak zobecnovat.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 19.03.2012 19:45, rada
Řešit můžu co chci, když se poruchy nedají předpovědět... takže počítat nějaké náklady dopředu je víceméně nesmysl. To co už tu zaznělo - koupit co konstrukčně nejjednodušší automobil s "dobrou pověstí" a pak už jenom doufat
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 19.03.2012 20:30, rada
Náklady na provoz ojetiny jsou hodně široký pojem. Navíc svět ojetin skrývá hodně pastí. Je proto potřeba si narovinu přiznat jestli jsem kavka nebo o autech něco vím. Ojetých aut jsem koupil a prodal už docela dost, ale i tak se mi stalo, že jsem od Turka v Německu koupil BMW, které vypadalo super a poté co jsem s ním doma cca 3 týdny jezdil a poznal všechna jeho „kouzla“, tak jsem je honem rychle dával do výkupu. Samozřejmě se ztrátou… Na druhou stranu většina aut, co jsem koupil, jsem i 1-2 roky v klidu provozoval a pak ještě beze ztráty prodal. V zásadě je to celé o tom vyhnout se nejpoptávanějším ojetinám (Škoda, Volkswagen) a najít značku, která se dá v SRNčí koupit za rozumné peníze a v Čechách má určitou skupinu fandů, kteří jsou schopni ocenit, když prodáváte auto v lehce nadprůměrném stavu a v top výbavě.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 20.03.2012 08:49, rada
Moj nazor na toto sa velmi zmenil. Nove auta su len spotrebny tovar, ale auta okolo 2000-2002 boli este skladane poctivejsie. Ja pozerat na nehrdzavejucu kasnu a aspon obstojny benzinovy motor, lacne diely a cenu do 1000 eur. A potom tak 1000-1500 eur na vymenu vsetkeho, co moze hnevat (co zistim na forach), a mam vlastne nove auto so starou skrinou, a nemusim riesit to, ako sa o to auto staral clovek predomnou. To iste, len v dlhodobom horizonte, som spravil s tymto autom, len som ho kupil o dost drahsie ako bola jeho cena, co stale lutujem.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 20.03.2012 13:15, rada
No baže je řeším. Mimo vlastní náklady na provoz bych extra vypichol ještě častý nešvar zmasírovaných spotřebitelů: splácení. Platí pro nákup v bazaru. Vše je bez akontace, vše je bez prověřování, odjíždíte do hodiny atd. Ale RPSN kolem 20% není výjimkou...K provozním nákladům je podle mne naprosto nutné přičíst částku, kterou přeplatím v případě, že si na vůz musím půjčit, a to do poslední koruny. Plus pokud vyloženě expertně zvolím ještě úvěrový produkt, jehož součástí je povinnost "výhodně" pojistit vůz po dobu splácení u partnerské pojišťovny za často nesmyslných podmínek, je nutno připočíst ještě rozdíl mezi běžným pojistným a tím "výhodným". V momentě, kdy si nebohý člověk v touze po lepším kočáru půjčí např. 150.000Kč bez akontace, splátku si nastaví na pár korun, aby o ní měsíčně raději ani nevěděl a splácí vůz více než 3 roky, se pak položka RPSN může stát jednou z těch závažných při kalkulaci nákladů na provoz ojetiny. Jsou to řádově desítky tisíc korun...Takže rada pod čarou: pokud možno spořte, spořte, spořte, ve vlastním se jezdí podstatně levněji. A když už si nedejbože půjčit, tak nikoli až v bazaru...
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 20.03.2012 21:42, rada
Hloupý (anebo šťastný) kdo by neřešil provozní náklady. V tomto násobně platí pravidlo dvakrát měř a jednou řež, takže hodně a vhodně vybírat a neukvapit se při koupi. Ojetinu primárně vybírám podle toho, na co mám, bez půjčky. Dopředu předpokládám, kolik let si auto ponechám a kolik budu mít roční kilometrový proběh. Z toho vycházím. Podle toho vybírám stáří a motorizaci vozidla, dosavadní spolehlivost vozidla jako ojetiny. Preferuji vozidla vyráběná ke konci svého produkčního života z důvodu větší vychytanosti technických problémů, než vozidlo z prvních ročníků od uvedení do výroby. Dalšími důležitými údaji jsou náklady na pravidelný servis, které u ojetého auta již jdou dopředu slušně určit, náklady na palivo a pojištění vozidla. Dalším důležitým parametrem je pro mě i přítomnost servisu, o kterém vím, že si s autem bez problému poradí tak, aby auto bylo spraveno v co nejkratším čase a nemuselo v servisu trávit zbytečně dlouhé dny a mechanik nad ním musel bádat a hledat závadu. I z tohoto důvodu většinou volím masovku, protože na tu je dostatek náhradních dílů i v druhovýrobě a taky mnohem více zkušeností se servisem ze strany mechaniků. To, z čeho mám strach je životnost vozidel, která se teprve ojetinama stávají, což jsou vozidla od roku výroby 2008, kdy ceny veškerých vozidel začaly celosvětově klesat a za cenu nižší třídy si dnes koupíte klidně vozidlo nižší střední třídy atd. Když k tomu přidám i neustále rostoucí sériovou výbavu vozidla, tak zákazník dostává pořád za mnohem méně peněz více muziky a ten cenový skok směrem dolů se musí zákonitě někde projevit. Mám obavy, aby budocí ojetiny s 150-200tkm na hrbu už nebyly místo ojetin spíše krabičky nedaleko před smrtí a jako ojetiny nebyly spíše než k užitku jen noční můrou kupujícího.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Thursday 22.03.2012 06:46, rada
to W: Budu brzy taky kupovat ojetinu. Při jejím výběru uvažuji podob nějako Vy. Co jste teda nakonec vybral? Děkuji
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Thursday 22.03.2012 08:24, rada
V podstatě souhlas se vším, co bylo napsáno níže. Určitě za svoje, na úvěr ne. U mě je hlavní propočet v rámic najetých kilometrů za rok. Aktuálně mám diesel, který využiji, ale další auto už bych vzal zásadně benzín (osah 3-4litry, V6 neob V8), atmosféru a šup tam plyn. Spotřeba více než přijatelná, výkon více než dostačující, jednoduchý motor, který je předimenzovaný a bude jezdit ještě bambilión let...
Samozřejmě se dá kalkulovat s pravidelným servisem, dá se spočítat dopředu, ale nemusí se nutně počítat jen s autorizovanými ani neautorizovanými servisy. Já do nich jezdil a platil jak mourovatý. Nakonec jsem se na fóru "své" automobilky dopátral někoho, kdo si servis dělá léta sám a domluvil se s ním - nakoupil jsem materiál (oleje, filtry) a výměna vyšla podstatně levněji. Během pár servisů to mám okoukané a dělám sám = zadarmo. A kvalita odvedené práce mnou (případně kamaráda) vs. servisu bych vůbec neřešil - kdo z vás nemá špatnou zkušenost ze servisu nebo zná někoho nemá (zfušovaná práce, nevyměněné oleje a filtry atd.).
Ještě se dá kalkulovat, pokud budu chtít ojetinu a nechci konkrétně jednu značku, jeden model, si vybrat 2-3 auta a zjistit si poruchovost, resp. spolehlivost a ceny náhradních dílů a jejich dostupnost - opět mimo servisy (ze života na moje vozítko - čelní sklo se senzory servis 19800,- s prací , autosklo 10000,- s prací; ložisko přední/zadní servis 4800,-/11000,- + práce, koupený díl 1200,-/5000,- + práce). I na cenách dílů může člověk předpokládat, žekdyž se vysype třeba ložisko, tlumiče, atd. kolik bude stát jedno auto a kolik druhé - to taky něco udělá.
Každopádně ropáka už ne - turbo, filtr pevných částic a vliv zimy na naftu a obecně její kvalita v ČR svědčí zcela jednoznačně pro benzínový atmosférický agregát s montáží LPG (a kdo namítne, že nemůže vjet do podzemních garáží, tak o tom máo četl - ono se to dá, jen musí provozovatel garáží mít upravenou ventilaci - ale opět tady v ČR je jednodušší nechat před vjezdem ceduli Zákaz LPG za pár korun než investovat několik desítek tisíc do kvalitní ventilace....
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Thursday 22.03.2012 11:37, rada
vojtam: Suzuki Swift 1.3
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Thursday 22.03.2012 19:01, rada
Benzín (úspora při opravách), ne miniauto (bezpečnost), objem 1,8 (výkon a spolehlivost), bez turba (je o strach), ne masovku (ochrana proti zlodějům), zkrátka Opel Vectra. Slouží už roky. Mimochodem, když jsem nedávno četl, že zadní díl výfuku na Mazdu 3 stojí 9 tis., tak jsem se musel smát. Na oplíka jsem před dvěma lety kupoval tento díl za 2 tis. Takže i ceny dílů jsou důležité.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 01:56, Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Vim ze David je velkym privrzencem benzinu. Rozumim jeho argumentum. Taky bych chtel benzin, ale zatim to nejak u mych aut nevyslo :) Schvalne se podelim o me naklady na provozovani tri aut. Jedna se o kompletni naklady vcetne korunovych polozek:

Octavia I sedan 1999,1.9 TDI 66kW, AGR
provoz 9/2005-7/2007 spotreba 4,82 l/100km
nakup 169.000,- 91.000 km
prodej 125.000,- 174.000 km
cena auta 44.000,- 19,7% 0,53 Kc/km
nafta 110.600,- 49,6% 1,34 Kc/km
servis + popl. 68.400,- 30,7% 0,83 Kc/km
celkem 223.000,-100,0% 2,70 Kc/km

Octavia I kombi 2000 ,1.9 TDI 81kW, AHF
provoz 8/2007-7/2010, spotreba 5,19 l/100km
nakup 210.000,- 134.000 km
prodej 110.000,- 218.000 km
cena auta 100.000,- 33,2% 1,19 Kc/km
nafta 124.300,- 41,2% 1,48 Kc/km
servis + popl. 77.000,- 25,6% 0,91 Kc/km
celkem 301.300,-100,0% 3,58 Kc/km

Octavia II kombi 2005 ,2.0 TDI 16V 103kW, BKD
provoz 8/2010-3/2012 (doted), spotreba 5,70 l/100km
nakup 245.000,- 117.000 km
prodej 190.000,- 154.000 km (cca za kolik by se dalo asi prodat)
cena auta 55.000,- 27,5% 1,49 Kc/km
nafta 70.000,- 34,9% 1,90 Kc/km
servis + popl. 75.300,- 37,6% 2,04 Kc/km
celkem 200.300,-100,0% 5,43 Kc/km

Podle vseho bylo nakladove prvni auto nejlepsi. Nicmene clovek touzi se nekam po nejake dobe posunout :)) Pokud nekdo bude chtit, tak mam podrobne rozpisy v excelu (vcetne tankovani kde, za kolik, cena paliva, grafu - proste me to bavi a zajima sledovat :) Vse ostatni nechavam diskuzi.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 09:00,
Fajn rozbor, ovšem nevím jestli běžný člověk zrovna takhle do posledního detailu uvažuje... V dohledné době budu řešit koupi jetého auta (asi C3 nebo Getz) pro manželku, zatím máme jen 2 kritéria - benzín (za mě) a barvu!!!! (za manželku).
Jinak ten "pryžový pohon rozvodů" mne fakt dostal
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 09:27, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
buran007 posted by:
Vim ze David je velkym privrzencem benzinu. Rozumim jeho argumentum. Taky bych chtel benzin, ale zatim to nejak u mych aut nevyslo :) Schvalne se podelim o me naklady na provozovani tri aut. Jedna se o kompletni naklady vcetne korunovych polozek:

Octavia I sedan 1999,1.9 TDI 66kW, AGR
provoz 9/2005-7/2007 spotreba 4,82 l/100km
nakup 169.000,- 91.000 km
prodej 125.000,- 174.000 km
cena auta 44.000,- 19,7% 0,53 Kc/km
nafta 110.600,- 49,6% 1,34 Kc/km
servis + p...
Další věc, která do toho vstupuje, je poměr nákladů k aktuálnímu příjmu. Před 13-ti lety byl pro mě provoz Kadetta výrazně držší než momentální provoz Mondea. K tomu by se taky mohlo v kalkulacích příhlédnout.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 09:38, pro srovnání další nafta
Pěkný článek a rozbor provozních nákladů. Myslím ale, že moc lidí mu zde oponovat nebude, protože si nemyslím, že až tak do detailů si vedou evidenci, aby mohli věcně argumentovat.
Přidám aktuální vlastní vozidlo: Davidovi pro srovnání naftové. Pro lepší orientaci uvádím, že můj roční nájezd se pohybuje cca 22.000km-24.000km. je to sice opět Octavie I, ktere už tu buran007 uvedl 2x ale stejně ho přidám, protože z hlediska provozních kilometrů moje rozepsaná ekonomika provozu končí tam, kde jeho ekonomika provozu začíná, dá se tedy říci, že on by mohl být mým následným provozovatelem vozidla jako třetí majitel.
Octavia I sedan 2004, 1.9 Tdi 66kW, ALH provoz 06/2008-3/2012(dosud), spotreba 5,5l/100km, nakup 280.000,-Kč / 36.100km, prodej 145.000,- Kč / 128.000km, cena auta 135.000,-Kč / 1,50Kč/km / 33,7% ---
Nafta 149.900,-Kč / 1,50Kč/km / 37,25% ---
Servis+popl. 116.000 Kč / 1,30Kč/km 29,0% ---
Celkem 400000Kč / 4,46 Kč/km / 100%
K servisu chci dodat, že na vozidle měním některé provozní věci častěji, než by bylo třeba, takže nadstandardněji, než je výrobcem předepsáno, tudíž vícenáklady. Věci které nebylo třeba vyměnit ale vyměněny jsou je spojková sada + vstřikovací trysky v ceně cca 18000Kč, o tyhle peníze by ještě mohly provozní náklady klesnout. V nákladech jsou ale zahrnuty. V servisních poplatcích se snažím evidovat vše, od servisních prohlídek, přes pojistky, dalniční známky až po drobnosti jako šampon na mytí auta.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 09:45, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
David V posted by:
Další věc, která do toho vstupuje, je poměr nákladů k aktuálnímu příjmu. Před 13-ti lety byl pro mě provoz Kadetta výrazně držší než momentální provoz Mondea. K tomu by se taky mohlo v kalkulacích příhlédnout.
ver tomu nebo ne, ale jakjsem to dopsal, tak me to taky napadlo, ale tezko to nejak vyjadrit. Cena ND jde spis dolu, naopak PHM jak jinak nez nahoru. Platy se za napr 2005-2012 mohly zmenit o cca +20-30%. Spis je zajimave, jak spravne vyhodnotit prodej sveho ojeteho auta ve vztahu navyseni nakladu a ujetych km. Tady je kazda rada draha a je to silne individualni zalezitost. Docela me zarazilo jak vysoko se pohybuje cena za km mezi v clanku uvadenymi auty a co jsem napsal ja. Myslel jsem ze to az tak velky rozdil - coz me samozrejme tesi :)
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 09:56, RE: pro srovnání další nafta
Alkantpan posted by:
Pěkný článek a rozbor provozních nákladů. Myslím ale, že moc lidí mu zde oponovat nebude, protože si nemyslím, že až tak do detailů si vedou evidenci, aby mohli věcně argumentovat.
Přidám aktuální vlastní vozidlo: Davidovi pro srovnání naftové. Pro lepší orientaci uvádím, že můj roční nájezd se pohybuje cca 22.000km-24.000km. je to sice opět Octavie I, ktere už tu buran007 uvedl 2x ale stejně ho přidám, protože z hlediska provozních kilometrů moje rozepsaná ekonomika provozu končí tam, kde jeh...
Mas pravdu, ze bych mohl byt tvym potencialnim kupcem vozu. Kdyz jsem si spocital naklady, stari vozu, najete km a ocekavane opravy, tak mi zatim vzdy vysel cenove nejvyhodnejsi nakup auta pred vymenou rozvodu tj. 90-120 km. Ale jak jsem uz psal, je to velmi individulani a zalezi jak se o auto straral predchozi majitel. Taky muzu nekdy pekne pohoret. Co jsem si vzdy rikal, tak nejdrazsi je nakup noveho auta. V celkove cene mam zapocitane uplne vsechno vcetne dalnicnich znamek, zarovek, pojisteni dokonce i napr. stresnich pricniku, mycky, hasicaku atd. Dokonce to mam rozpocitane na planovany a neplanovany servis, pojisteni a poplatky, nadstandard. U posledniho auta si navic platim jeste havarijku.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 09:57, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
buran007 posted by:
Vim ze David je velkym privrzencem benzinu. Rozumim jeho argumentum. Taky bych chtel benzin, ale zatim to nejak u mych aut nevyslo :) Schvalne se podelim o me naklady na provozovani tri aut. Jedna se o kompletni naklady vcetne korunovych polozek:

Octavia I sedan 1999,1.9 TDI 66kW, AGR
provoz 9/2005-7/2007 spotreba 4,82 l/100km
nakup 169.000,- 91.000 km
prodej 125.000,- 174.000 km
cena auta 44.000,- 19,7% 0,53 Kc/km
nafta 110.600,- 49,6% 1,34 Kc/km
servis + p...
Zajímavé je srovnání tohoto příspěvku s Davidovoým článkem. Davidovy auta všechny benzínové motory, podíl spotřeby 37% 37% 33% (průměr 36%) , octavie zde podíl spotřeby 49% 41% 35% (průměr 41%). Vezmu-li do srovnání, že naftové auto má vždy nižší spotřebu, řekněme o 25%, dalo by se očekávat, že u naftového vozidla bude procentuální podíl nákladů na palivo nižší v neprospěch vyšších nákladů na servis. Jenže zde tomu tak není. U naftového vozdila činí náklady na palivo dokonce vyšší procentuální část z provozních nákladů , než u benzinových. Opačně tedy servisní náklady na naftové vozidlo činí nižší procentuální část(a tudíž i nižší absolutní částku) než servisní náklady u benzínového vozu. To jen takový postřeh, až mě to samotného překvapilo. Mýlím se?
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:02, RE: pro srovnání další nafta
buran007 posted by:
Mas pravdu, ze bych mohl byt tvym potencialnim kupcem vozu. Kdyz jsem si spocital naklady, stari vozu, najete km a ocekavane opravy, tak mi zatim vzdy vysel cenove nejvyhodnejsi nakup auta pred vymenou rozvodu tj. 90-120 km. Ale jak jsem uz psal, je to velmi individulani a zalezi jak se o auto straral predchozi majitel. Taky muzu nekdy pekne pohoret. Co jsem si vzdy rikal, tak nejdrazsi je nakup noveho auta. V celkove cene mam zapocitane uplne vsechno vcetne dalnicnich znamek, zarovek, pojisteni...
No tak to jsi dál než já :) Ja tak do detailu neselektuji náklady, mám jen dva sloupce - palivo a druhý sloupec - servis + udrzba + daně. V nákladech mám taky zahrnuto jako u prvního mého vozidla havarijní pojistku (vysoká částka, bonus jsem sbíral od nuly), která činila cca 4x 5000Kč ročně navíc, kterou beru jako dobrovolnou částku ale v nákladech je zahrnuta.
respond
  1 2 3 ... 5


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.