0
back
 

diskuze k tématu: Jak spočítat náklady na provoz ojetiny?

category of topic classification:
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:07, Havarijní pojištění
Řešil jsete někdy někdo jestli se vám vyplatí havarijní pojištění? Příklad - ojeté auto v hodnotě 150 000 Kč, pojistka cca 6000 ročně. Pojistit nebo nepojistit?
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:13, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alkantpan posted by:
Zajímavé je srovnání tohoto příspěvku s Davidovoým článkem. Davidovy auta všechny benzínové motory, podíl spotřeby 37% 37% 33% (průměr 36%) , octavie zde podíl spotřeby 49% 41% 35% (průměr 41%). Vezmu-li do srovnání, že naftové auto má vždy nižší spotřebu, řekněme o 25%, dalo by se očekávat, že u naftového vozidla bude procentuální podíl nákladů na palivo nižší v neprospěch vyšších nákladů na servis. Jenže zde tomu tak není. U naftového vozdila činí náklady na palivo dokonce vyšší procentuální č...
To se musí vnímat komplexně. S vyšším nájezdem roste podíl palivových nákladů (je to v článku uvedeno) a ostatní složky klesají. Buran najezdí ročně minimálně 2-násobek toho, co já, takže má pak vyšší podíl palivových nákladů, ale ostatní jsou pak nižší. Grafy, které jsou přiloženy jsou v excelu a lze tam to chování krásně vidět.
Další věcí je doba vlastnictví auta. Pokud mám auto krátkou dobu a hodně najezdím, tak jej prodám s minimálním poklesem a můžu si dovolit zariskovat a preventivně nic neměnit. Pak vychází kilometrové náklady nízké , ale stále řeším výměnu auta (navíc do roku by se měla platit 5% daň, takže určitá ztráta tam vždy je).
Článek je zaměřen spíše na dlouhoperiodické vlastnictví pro lidi, kteří se příliš neorientují, jak k nákladům přistupovat. On roční nájezd 10 tisíc km měsíčně odčerpá průměrně 3-4 tisíce Kč, což pro někoho nemusí být málo.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:22, dlabu na to
ne, že bych byl bohatej...ale prostě přijedu na benzinku, natankuju plnou, zaplatím kartou a jedu dál. K autu se chovám ohleduplně a snažím se minimalizovat náklady na opravy a servis. Servis provádím dřív, než předepisuje výrobce (olej, všechny filtry, svíčky) a jsem spokojenej. Kdybych si spočítal kolik jsem prodělal na poklesu ceny auta a investované peníze na servise a opravách ,tak si to jdu hodit.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:27, RE: Havarijní pojištění
anonym posted by:
Řešil jsete někdy někdo jestli se vám vyplatí havarijní pojištění? Příklad - ojeté auto v hodnotě 150 000 Kč, pojistka cca 6000 ročně. Pojistit nebo nepojistit?
pojistit a mít nehodu :)
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:28, Díky za článek
Petr-Tipcars: Konečně to někdo vzal pěkně "zgruntu", na základě reálných čísel. Dobrý článek. Za sebe mohu říct, že jeden kilometr s Corsou 1,4 benzín, kterou jsem jezdil relativně dlouho před současným autem, mě po prodeji (tzn. včetně započítání rozdílu mezi kupní a prodejní cenou) vyšel na přibližně 4,4Kč. Spotřebu jsem opravdu řešit nemusel, Corsa brala kolem 6ti litrů a Natural byl za 23-27Kč (pamatujete?). Se současným autem, aniž bych započítával rozdíl mezi kupní a prodejní cenou, jsem na 3,9Kč, pokud bych hypotetický pokles hodnoty o 40-50.000Kč za dva roky rozpočítal do ujetých 30.000km, jsem celkově na 5,5-5,6Kč na kilometr. Na dvoulitrový benzín to není tragedie...
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:38, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
David V posted by:
To se musí vnímat komplexně. S vyšším nájezdem roste podíl palivových nákladů (je to v článku uvedeno) a ostatní složky klesají. Buran najezdí ročně minimálně 2-násobek toho, co já, takže má pak vyšší podíl palivových nákladů, ale ostatní jsou pak nižší. Grafy, které jsou přiloženy jsou v excelu a lze tam to chování krásně vidět.
Další věcí je doba vlastnictví auta. Pokud mám auto krátkou dobu a hodně najezdím, tak jej prodám s minimálním poklesem a můžu si dovolit zariskovat a preventivně nic...
Ještě je zde třeba zmínit, že většina zde uváděných aut měla staré dobré motory TDI od VW, které byly známy svou nenáročností na servis a ND. U nových motorů s DPF, dvouhmotou a CR nebo PD vstřikovači to asi bude vycházet hůř.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:46, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
David V posted by:
To se musí vnímat komplexně. S vyšším nájezdem roste podíl palivových nákladů (je to v článku uvedeno) a ostatní složky klesají. Buran najezdí ročně minimálně 2-násobek toho, co já, takže má pak vyšší podíl palivových nákladů, ale ostatní jsou pak nižší. Grafy, které jsou přiloženy jsou v excelu a lze tam to chování krásně vidět.
Další věcí je doba vlastnictví auta. Pokud mám auto krátkou dobu a hodně najezdím, tak jej prodám s minimálním poklesem a můžu si dovolit zariskovat a preventivně nic...
Je tady ještě jedna důležitá informace - buran007 si totiž vybral první dvě auta z té nejspolehlivější části spektra naftových vozidel. Třetí auto, byť zakoupené jako nejmladší, už tak spolehlivé není a poměr paliva a servisu je podobný jako u těch Davidových benzínových aut.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:49, RE: Havarijní pojištění
anonym posted by:
Řešil jsete někdy někdo jestli se vám vyplatí havarijní pojištění? Příklad - ojeté auto v hodnotě 150 000 Kč, pojistka cca 6000 ročně. Pojistit nebo nepojistit?
No tak pojistka není od toho, aby se primárně vyplatila. Pojistka je od toho, aby mě kryla v případě, že se nabourám. Ale kdo by chtěl dobrovolně bourat, že ano? Já měl ze začátku pojistku havarijní na vše, kromě havarie, tudíž na vše, čemu jsem nedokázal sám předejít -odcizeni vozidla, zivelnou udalost, vandalismus, pojistení předního skla. Co jsem neměl pojištěno bylo plnění, v případě, že vozidlo nabourám vlastním přičiněním. Aktuálně platím za vozidlo pojištění cca 8000Kč včetně povinného ručení ročně. Vozidlo má hodnotu cca 145 tisíc Kč. To jestli se to oplatí nebo ne, nejde jednodušše říct, já parkuji z 99 procent na ulici, vozidlo nemám pod dohledem a ani pod zámkem, takže z mého pohledu je částka 8000Kč ročně za vozidlo v hodnotě 145 000 Kč ještě akceptovatelná. Je to ale na zvážení každého jedince. Třeba předchozí vozidlo - starou Feldu jsem havarijně pojištěnou neměl, koneckonců, koho by zajímala stará bílá felda kombi a z toho jsem vycházel.
Příklad za vše: Moje auto, pojistka za 4 roky 4x 5000Kč havarijní část, nikdy žádne plnění. Švagrovo auto ještě v záruce výrobce, dal si nejlevnější pojistku s nejvyšší spoluúčastí 15 procent/min15tisíc, za 3 roky 2x plěnní z pojistky (vykradení spoluobčany tmavší barvy pleti v Ostravě, nehoda). Zaplatil na spoluúčastech cca 30 tisíc korun, škoda celkem přes 100 tisíc korun. Kdyby mě poslechl a dal si spoluúčast jen 5 procent, mohl platit na pojistkách jen o tisícovku ročně více, ale spoluúčast by mu podstatně klesla. Jenže to dopředu nemůžete vědět.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:51, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
MM posted by:
Ještě je zde třeba zmínit, že většina zde uváděných aut měla staré dobré motory TDI od VW, které byly známy svou nenáročností na servis a ND. U nových motorů s DPF, dvouhmotou a CR nebo PD vstřikovači to asi bude vycházet hůř.
Ale to neberu jako plus, to je jen volba z rozumu a dobrá volba motoru, asi jak pro Davida je aktuálně dobrá volba motoru jeho 2.5 V6. Koneckonců o tom ekonomícký výběr ojetiny je.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:52, RE: Havarijní pojištění
anonym posted by:
Řešil jsete někdy někdo jestli se vám vyplatí havarijní pojištění? Příklad - ojeté auto v hodnotě 150 000 Kč, pojistka cca 6000 ročně. Pojistit nebo nepojistit?
Havarijní pojištění se vyplatí jen tehdy, když se člověk nabourá a tedy dojde k plnění. Takže nejvíc se asi vyplatí řidiči, který bourá nejčastěji.

Trochu vážněji - je to pohled přes to, kolik mě stojí pojistka a jak finančně jsem silný na to, abych si opravil bourané auto nebo koupil ekvivalentní nové. Technicky vzato na tom člověk vydělat nemůže, protože pojišťovna nejen že zaplatí náklady z toho co vybere, ale ještě na tom musí žít sama.

Jenže - 6000 ročně člověk nějak bokem dá a přežije, s takovýmto pravidelným nákladem dokáže počítat. Ale havárka s cenou opravy 60000 se do rozpočtu tak snadno nevleze. Pak je ta pojistka dobrá a dá se s ní přežít i to živení pojišťovny.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:53, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Koloss posted by:
Je tady ještě jedna důležitá informace - buran007 si totiž vybral první dvě auta z té nejspolehlivější části spektra naftových vozidel. Třetí auto, byť zakoupené jako nejmladší, už tak spolehlivé není a poměr paliva a servisu je podobný jako u těch Davidových benzínových aut.
Ano, toho jsem si taky všimnul, jak postupem času narůstají servisní náklady nepoměrně k růstu ceny paliva. Navíc, jak je již zde ale někde napsáno, je v tom poprvé započtena i havarijní pojistka. Která u předchozích dvou nebyla.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:56, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alkantpan posted by:
Ale to neberu jako plus, to je jen volba z rozumu a dobrá volba motoru, asi jak pro Davida je aktuálně dobrá volba motoru jeho 2.5 V6. Koneckonců o tom ekonomícký výběr ojetiny je.
Nebylo to myšleno jako plus, ale jako doplnění informací, že ty dnešní diesly už tak výhodné pravděpodobně nebudou.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 10:59, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alkantpan posted by:
Ale to neberu jako plus, to je jen volba z rozumu a dobrá volba motoru, asi jak pro Davida je aktuálně dobrá volba motoru jeho 2.5 V6. Koneckonců o tom ekonomícký výběr ojetiny je.
Tahle reakce se spíš hodila na to, co jsem psal já - dobrá volba povedeného dieslu.

To co napsal MM je trochu jiné - novější naftové motory jsou stále složitější a ceny potenciálních oprav stoupají. DPF filtr je výměna, která patrně potká každé novější auto do 200 tkm a ceny jdou od slušných 10000 po strašných 140000. TDI 66kW byla volba z rozumu, ale za deset let jej už nekoupíte nebo přesněji byste nechtěl vozidlo, ve kterém jej bude možno koupit.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:03, RE: dlabu na to
Tomi posted by:
ne, že bych byl bohatej...ale prostě přijedu na benzinku, natankuju plnou, zaplatím kartou a jedu dál. K autu se chovám ohleduplně a snažím se minimalizovat náklady na opravy a servis. Servis provádím dřív, než předepisuje výrobce (olej, všechny filtry, svíčky) a jsem spokojenej. Kdybych si spočítal kolik jsem prodělal na poklesu ceny auta a investované peníze na servise a opravách ,tak si to jdu hodit.
Moje řeč!! Radši se věnuji jiným, příjemnějším a důležitějším věcem. A totéž doporučuji to i vám...
Jezdím proto, že se potřebuju někam dostat a cenu za km neřeším. Moje rozhodnutí (jet autem) by to nijak neovlivnilo...
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:06, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
David V posted by:
To se musí vnímat komplexně. S vyšším nájezdem roste podíl palivových nákladů (je to v článku uvedeno) a ostatní složky klesají. Buran najezdí ročně minimálně 2-násobek toho, co já, takže má pak vyšší podíl palivových nákladů, ale ostatní jsou pak nižší. Grafy, které jsou přiloženy jsou v excelu a lze tam to chování krásně vidět.
Další věcí je doba vlastnictví auta. Pokud mám auto krátkou dobu a hodně najezdím, tak jej prodám s minimálním poklesem a můžu si dovolit zariskovat a preventivně nic...
No a máš ty někdě osobně hranici, kdy už by jsi si mondeo třeba v naftě koupil? Myslím teď kiloemtrickou hranici ročního nájezdu. Narážím teď na větu, kdy v článku píšeš, že nafta se pro soukromé ježdění nevyplatí. Já si totiž spočítal, že za dobu, co jsem najezdil s mou octavii, bych dal za palivo v benzínové verzi navíc cca 75000 korun. Což je cca 18000Kč ročně uspora, tolik ale navíc na servis vozidla a pojistkách nenechám.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:10, RE: Havarijní pojištění
Koloss posted by:
Havarijní pojištění se vyplatí jen tehdy, když se člověk nabourá a tedy dojde k plnění. Takže nejvíc se asi vyplatí řidiči, který bourá nejčastěji.

Trochu vážněji - je to pohled přes to, kolik mě stojí pojistka a jak finančně jsem silný na to, abych si opravil bourané auto nebo koupil ekvivalentní nové. Technicky vzato na tom člověk vydělat nemůže, protože pojišťovna nejen že zaplatí náklady z toho co vybere, ale ještě na tom musí žít sama.

Jenže - 6000 ročně člověk nějak bokem dá a přežij...
Já se na to dívám přesně obráceně. Pokud se pojišťovně statisticky vyplatí nechat si platit 6000 ročně, znamená to, že průměrné náklady budou vždy nižší, čímž pádem jsem si pojistku nikdy nesjednal. Po 13-ti letech jsem cca 80-100 tisíc v plusu na nečekanou událost - nebo lze říci že mám následující auto z 2/3 předplaceno.
Pouze mi 2x ukradli rádio z Kadetta, což mě tehdy stálo cca 4000 Kč a pojistkou bych to stejně nezaplatil.
Pojistka se vyplatí, pokud vím, že nemám vozidlo plně pod kontrolou nebo hrozí atak v době, kdy není v provozu. Tato rizika si musí každý posoudit sám.
Cena, kterou stanovuje pojišťovna, se statisticky vyplatí právě jí, tak na to při sjednávání pamatujte.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:14, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Koloss posted by:
Tahle reakce se spíš hodila na to, co jsem psal já - dobrá volba povedeného dieslu.

To co napsal MM je trochu jiné - novější naftové motory jsou stále složitější a ceny potenciálních oprav stoupají. DPF filtr je výměna, která patrně potká každé novější auto do 200 tkm a ceny jdou od slušných 10000 po strašných 140000. TDI 66kW byla volba z rozumu, ale za deset let jej už nekoupíte nebo přesněji byste nechtěl vozidlo, ve kterém jej bude možno koupit.
No to je pravda, staré TDI už určitě nebudu znovu chtít, jedno už mám. Na druhou stranu ani nevím, co si pořídím. VW group má teď v benzínovém portfoliu taky skoro samé turbobenzíny a to čím dál sofistikovanější a složitější a nová nafta od nich mě taky nepřitahuje, takže ani nevím, co dalšího si pořídím. Složitost novodobých turbobenzínů podlě mě trochu stírá riziko poruchy jako ojetiny nafta versus diesel. Možná ještě nakonec svolím a pořídím 1.9 TDi PD motor z posledních let výroby bez DPF, protože z budoucího pohledu rizika poruchy na tom bude možná i lépe než novodobější diesely, které se ojetinami teprve stávají.

My jsme ale pořád ještě v době, kdy doba mínus 6-8 let v ojetinách znamená TDI 66kW a jeho deriváty, může se tedy ještě pořád brát v potaz i ve vztahu k tomuto článku.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:26, RE: Havarijní pojištění
David V posted by:
Já se na to dívám přesně obráceně. Pokud se pojišťovně statisticky vyplatí nechat si platit 6000 ročně, znamená to, že průměrné náklady budou vždy nižší, čímž pádem jsem si pojistku nikdy nesjednal. Po 13-ti letech jsem cca 80-100 tisíc v plusu na nečekanou událost - nebo lze říci že mám následující auto z 2/3 předplaceno.
Pouze mi 2x ukradli rádio z Kadetta, což mě tehdy stálo cca 4000 Kč a pojistkou bych to stejně nezaplatil.
Pojistka se vyplatí, pokud vím, že nemám vozidlo plně pod kontrol...
já mám havarijku z důvodu co píše Koloss. Případná nehoda v mojí Hondě mi sakra uškrtí rozpočet a nemusí to být ani velká nehoda. Jde taky o to, že jezdím relativně dost 27-30tkm ročně, takže mi hrozí nehoda poměrně často. Navíc parkuju venku na ulici v "rizikové" lokalitě a spí se mi mnohem snáz, když vím, že by mě mrzelo poškození auta, ale opravu vyrěším s pojišťovnou. Navíc už jsem měl 1 škodnou událost, díky které mi vyplatily takový objem, že jsem si z toho zaplatil další rok HAV.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:26, RE: Benzin vs. nafta. moje zkusenost
Alkantpan posted by:
No a máš ty někdě osobně hranici, kdy už by jsi si mondeo třeba v naftě koupil? Myslím teď kiloemtrickou hranici ročního nájezdu. Narážím teď na větu, kdy v článku píšeš, že nafta se pro soukromé ježdění nevyplatí. Já si totiž spočítal, že za dobu, co jsem najezdil s mou octavii, bych dal za palivo v benzínové verzi navíc cca 75000 korun. Což je cca 18000Kč ročně uspora, tolik ale navíc na servis vozidla a pojistkách nenechám.
Myslím, že ne. Hrozba fatální závady (ani nejde o cenu) mě odrazuje více než definovatelný nárůst nákladů na provoz. 18 tisíc za rok sice zní hrozivě, ale ta vydaná částka za provoz je o řád vyšší. Navíc ty úspory na naftu nejsou v poměrném hodnocení nijak zásadní. A další věc: Mně prostě vadí, když v autě je slyšet a cítit motor. Proto mám 6-ti válec, který se prakticky nechvěvje a jede tiše (při akceleraci bych si jej uměl představit i tišší). Někdo si připlatí za metalízu a litá kola, pro mě je to nejdůležitější v autě motor, takže si připlatím za motor, který mi cestu zpříjemňuje, a to běžný naftový 4-válec prostě není.
Pokud jde o kilometrickou hranici, tak by to spíše dopadlo tak, že bych levná ojetá benzínová auta častěji točil, než že bych si koupil zánovnější diesel na delší dobu.
Konec konců, sice píšu článek o nákladech, ale mě samotného náklady na auto nijak netlačí, neboť do budoucna se chastám přesedlat do 2,8 V6 Turbo, což značí minimálně litr spotřeby nárůst. Z toho je vidět, že na naftu rozhodně nepomýšlím.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Friday 23.03.2012 11:37, RE: Havarijní pojištění
David V posted by:
Já se na to dívám přesně obráceně. Pokud se pojišťovně statisticky vyplatí nechat si platit 6000 ročně, znamená to, že průměrné náklady budou vždy nižší, čímž pádem jsem si pojistku nikdy nesjednal. Po 13-ti letech jsem cca 80-100 tisíc v plusu na nečekanou událost - nebo lze říci že mám následující auto z 2/3 předplaceno.
Pouze mi 2x ukradli rádio z Kadetta, což mě tehdy stálo cca 4000 Kč a pojistkou bych to stejně nezaplatil.
Pojistka se vyplatí, pokud vím, že nemám vozidlo plně pod kontrol...
Je jasné, že otázka pojistit/nepojistit je jen na mě. Upřímně - nebourám, auto bylo záměrně vybráno tak, aby nělákalo zloděje, ale parkuji před domem. Vandalismus, řekněme asi také nehrozí...jenže tohle je čistě teoretické, protože nikdo nedokáže odhadnout, co se stane. Asi si ho ale pojisitit nechám a to z toho důvodu, že volných 150 000 (při představě totálky, krádeže...) prostě na účtě nemám, protože je investuji jinak a "volné" peníze jsou na nezbytném minimu. Karta se samozřejmě obrátí postupem času, kdy zákonitě poklesne hodnota vozu. Alespoň takhle uvažuji já...jen jsem se chtěl dozvědět, jaké názory v tomto případě má zdejší osazenstvo.
respond
  1 2 3 ... 5


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.