Tak zaprvé, ten AMG rychloměr je tam pro dotaz o tuzemském traktoru dost zavádějící a nevhodná ilustrace. Nepůjčujte si prosím obrázky jiných aut pro tuzérské pokusy od koncernu. Co takhle kanárkově žlutá O2 s křídlem, fóliemi a dýmem - nic? Proč? Nestyďte se za ni. ... Zadruhé, vždycky je to něco za něco. Všichni uvádíte pouze maximální výkony. K čemu? Mi je jedno zda má auto 250- 300-350 Kw. (při nějakých 5500 -6000 ot kde jsem v životě nebyl). Podstatné je, kolik má Nm (popř. Kw) při 1500-2000-2500 ot, tedy při otáčkách, kde stráví 95% života. To čiptuzéři obvykle neuvádějí, proč? Proč mají jen malou tabulku s teoretickými maximy? No protože po bližším prozkoumáním jejich zázračné úpravy, jsou výsledky většinou následující: 1) zvednutí volnoběhu 2) mírný úbytek Nm (Kw) při provozních ot 3) před výkonovým maximem posílená špička aby bylo co uvádět a předpokládá se, že tunista narozdíl od normálního řidiče na ní bude jezdit, takže ano, on má víc. Ale nikdy jsem nezažil, žeby byl přírustek výkonu ve všech otáčkách!!! Motor tedy není silnější, jen dostal sportovnější charakteristiku !!! Udělat tuning pomocí čipu jde, ale vymyslet resp spočítat to, to by byla práce za desítky milionů, na které by dělalo x inženýrů po mnoho měsíců. Tím neříkám, že někdo to nabídnout nemůže, ale bude to tak 1 z 10 !!! Pokud se dělají nezávislé zkoušky těchto úprav, jsou většinou negativní. A výsledky jsou bohužel duševním vlastnictvím objednavatele. Úpravci vytrhují z kontextu části těchto zkoušek a udávají je za zkoušku soubornou. Snížení spotřeby je jen teoretický údaj. V praxi těží z toho, že v provozních otáčkách je auto seškrceno, proto sežere míň. Nebo je to vykoupeno emisemi, což by výrobce uměl taky, kdyby mohl. Když už by se chtělo motoru trochu pomoct, tak by bylo vhodné namontovat turbo, pokud už je, tak zvednout jeho plnící tlak. Dále je možné zvyšovat cetanové číslo nafty (to se pozná hned). Popřípadě do ní přidat olej pro dvoutaktní motory + bezaromátové ředidlo. Minimálně ve dvou dopravních podnicích v ČR si zvedli výkon kloubové Karosy (asi o 30 Kw) tak, že tam namontovali tlustší trysky a letitá spokojenost
Moc se zde neuvádí, že sportovní filtr nebo laděný výfuk může taky pomoci. Snížení životnosti bych se primárně nebál, prostě to nevydží 500tis ale 420tis Km, málo kdo to pozná. Stačí pár studených startů navíc a pokouřit dostane víc ten druhý motor. Nicméně většina těchto úprav je na úrovni burzovního křídla a modrých parkovaček. Moje rada zní : Pokud nechceš být už sprajer, ale chceš do kategorie frajer. Tak šetři (njn bolí to) kup normální auto s normálním motorem, třeba BMW M6 a nevymýšlej berličky pro Zetor.