0
back
 

diskuze k tématu: Jak (ne)funguje chiptuning?

category of topic classification:
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 17:31, rada
Myslím, že na této stránce je vše podstatné. Pokud chceme z auta vyšší výkon, musíme do motoru dostat větší množství vzduchu, aby bylo možno nadávkovat více paliva. U turbo motorů se tedy prakticky zvedne jen plnicí tlak, takže do válce jde trvale větší množství vzduchu a tím kyslíku, a to je podstata. Při jízdě typu "strejda" dojde ke snížení spotřeby, protože pracovní oblast se posunuje k vyšším tlakům, čímž roste využitelnost energie z paliva. Ne tak při plném výkonu, kdy kouřivost je průvodním jevem nedokonalého spalování, neboť do válce je vstřikováno větší množství paliva, čímž se prodlužuje doba na odpar a vzplanutí a dochází k tomu, že poslední vstřikované kapičky hoří kapalné a vznikají těžké uhlovodíkové frakce - SAZE. Když je doba otevření vstřikovacího ventilu dlouhá příliš, tak dojde k zasažení pístu kapalnou naftou, ta jej zchladí, ale v zápětí ohřeje, čili píst utrpí tepelný šok a může se časem propálit.
Představa, že s výkonějším motorem pojedete při nižších otáčkách a tím se motor šetří, je také spíše lichá. Tvrdá převodová charakteristika mezi koly a motorem zůstane Chipováním nedotčena, čili na stejný převodový stupeň bude stejně otáček pro stejnou rychlost před i po, ledaže by se řadilo o stupeň výše a motor se podtáčel. To žádnému motoru neprospívá, protože jednak roste síla na píst, ojnici a kliku a jednak může nastat rezonance některých těchto částí a motor se může rozvibrovat, což je snad ještě hoší.
Proto je na uvážení každáho soudruha, jestli si nechá šahat do nastaveného motoru a nechá diletanty přivydělat snadný prachy nebo se raději porozhléhne po motorizaci, která má vyšší výkon už v základu.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 18:29, rada
bruno nechci se s tebou hádat, ale na prvním místě je tu rychlost pístu. Plnící tlak, respektive vhánění směsi turbem je zas věc druhá a ta ti neovlivní kompresní poměr. Vycházej z toho, že u tý 1.4 TSi je rychlost pístu při maximálním výkonu cca 12.6m/s, což je moc pěkný, a zároveň je komprese krásných 10:1 ! Nechci tady srovnávat životnost 1.4ky vs 3.0L, ale +-, můžem živnotnost srovnávat např. s oturbovanou 1.8 benzín, kde je rychlost pístu podstatně větší,a taky větší tepelné namáhání atd atd. Takhle jsem to myslel. A tohle spousta lidí neví, prostě není 1.4ka jako 1.4ka. ono taky není problém udělat nadčtvercovou 1.4 a dát ji stejný otáčky jako má podčtvercová 1.4, to už je pak problém, u vyššího zdvihu je větší rychlost pístu = velké tepelné namáhání.
Ale jen tak pro zajímavost, teď jsem koukal na parametry motoru Superb 3.6 FSI, a při maximálním výkonu při 6000 ot/min je rychlost pístu 19.3 m/s !!!! Tento motor je nadčtvercovej. A asi bych se i hádal, že když budeme honit tu 1.4 do maxima a zrovna tak stejně tu 3.6 tak 1.4 vydrží dýl. opravdu to není jen o tom, že větší objem motoru automaticky musí vydržet víc KM. Záleží jak je ten motor dělaný, jakou má stavbu, kolik má otáček, a jakou má rychlost pístu při těchto otáčkách. Samozřejmně při této rychlosti pístu už se prakticky ani nepoužívají litinové vložky válců ale keramické....
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 19:42, rada
Vidím že tu dneska zase píše plno rádoby chytrých lidí kteří ale o chiptuningu četli tak akorát v Blesku nebo se o něm bavili po pěti pivech v hospodě, ovšem vlastní zkušenosti žádné.
Audinu (1.9 TDI) mám načipovanou už několik let od jedné nejmenované firmy sídlící z Jesenicka. Byla mi doporučena několika lidmi nezávisle na sobě. V žádném případě to nebyla levná záležitost ale rozhodně nelituji, právě naopak. Nebyla to žádná rychlovka ale půldenní akce, stávající z odmontování řídící jednotky, rozmontování ŘJ a nahrazení jednotlivých čipů těmi upravenými. Pak následovala zkušební jízda, která proběhla bez problémů (rozdíl byl opravdu poznat a zvlášť když jsem podruhé ten den vyjížděl stejný prudký kopec). Pak jsem zaplatil, byli mi předány staré čipy, a vydal jsem se s úsměvem na tváři domů. Od té doby jsem nezaznamenal žádný problém. Auto jezdí jak má a hlavně jezdí dle mých představ. Hlavně předjíždění je daleko bezpečnější a rychlejší. Nejmarkantnější rozdíl je v pružném zrychlení a zátahu, všimli si toho i někteří citlivější spolujezdci. Spotřeba klesla (z dlouhodobého hlediska) zhruba o deci. Není v tom třeba objevovat Ameriku. Logicky, abych jel stejně rychle nemusím tolik šlapat na plyn. Pokud jde o kouřivost tak opticky se nezměnila (ani před čipem mi z výfuku nevylítávali často černí duchové) a dle měření emisí trošičku klesla. Tzn. na emisích problém nebyl taky žádný.
Abych to shrnul. Čip ano, ale jen od opravdu renomované firmy, nebude to levné ale nebudou s tím problémy. Doporučuji pročíst si nějaké diskuze. Dále je taky nutné se zaměřit na sání. Pořádný kvalitní filtr sice vyjde na nějaké 2000 ale taky ho můžu doporučit, u Oktávky ani není problém s montáží.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 20:27, rada
...tak i kouřivost ti po načipování dokonce klesla! )) To jsi asi první na světě, ostatní vytuněné tédéíčka mají začouzené zadní nárazníky tak, že je to vidět na sto metrů. Ani nemusí při každém rozjezdu prošlapávat plyn skrz podlahu, abych poznal, že mají "tendlencten čyptunynk".
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 21:26, rada
Když jsem si před lety koupil ojetou AUDI 80 TDI 66 kW, byl jsem zděšenej, jak to nejede. Nechal jsem ji přečipovat (nahrání nových map do EPROM) a krouťák i výkon se výrazně zvýšil. Je to ropák, tak mně nejde o maximálku ani o sportovní jízdu, ale předjíždění je rychlejší a tím i bezpečnější. AUDINU jsem čipnul na 110 tisících a teď má 290 tisíc a jede pořád dobře.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 22:00, rada
To DOHC:Nevím, přecejen nejsem kovaný motorář, ale u konfekčních motorů provozovaných nejčastěji na 2-4 tisících otáčkách bych otázku střední rychlosti pístu tak zásadní neviděl, a to ani z hlediska, jestli je motor čtvercový pod nebo nad. To se načipováním stejně nezmění. Nemyslím, že by tuneři lezli do omezovače. A druhá věc - bavíme se o vznětovém motoru a ten má jiný princip přípravy směsi a tam je střední rychlost pístu úplně bezpředmětná. Tady zajímá každého tunera, jak mu to potáhne vocpodu, kde jsou rychlosti pístu nejmenší.
To Paul:
Čiptuningem lze dosáhnout zvýšení výkonu, ale nese to s sebou jevy popsané níže. Jejich projevy se pak liší podle velikosti odvahy jednotlivých firem, či amamtérů ve slibování a přidávání kW respektive Nm.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 22:25, rada
Kouřivost klesla NEPATRNĚ!!!, možná to nebylo přímo čipem ale před čipem byla naměřena NEPATRNĚ vyšší. Nejsem odborník, jen uživatel. Ano taky se setkávám s načipovanými kouřícími (nejen) TDI, ale tyhle auta kouří proto, že jim ten čip dělal Láďa z estékáčka nebo Pepa z depa za pár korun a flašku, nebo i "zaběhnutá" firma kde to neumí a jen si vemou velké prachy. Nehledě na to, že s těmito auty jezdí spousta dementů kteří se k němu neumí chovat a tyhle auta jsou jednoduše vylítané.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 22:50, rada
to David V:
jo dyť to je jasná věc, jen jsem tu chtěl taky na tuhle věc poukázat, že tu prostě jen existuje nějaká rychlost pístu, niv víc. Protože hodně je v diskuzích omýlanej výkon při maximálních otáčkách, ale plno lidí ani nevědí, že motory se stejným objemem můžou mít rozdílnou konstrukci a taky jiné opotřebení při stejných otáčkách. niv víc jsem ti nechtěl říc. jinak v podstatě souhlasím s tebou co si níže psal.
PS: otázka, zda čipovat oktávku TDI, je to každýho věc, ale jak už se to psalo, má to cenu? Já osobně bych volil už od výrobce větší silnější motor = nemusím nic řešit.
A ohledně tý Oktávky TDI, byl bych rád že mi slouží dobře, a nechal bych ji jak je. A ť si dál spokojeně chroupe "ropu"
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 30.03.2009 22:59, rada
Paule, vy jste blázínek, ale krásnej))
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 31.03.2009 09:46, rada
Musim plne souhlasit s Davidem V. Co se tyka uspory paliva, je to oblibeny mytus vsech chiptuneru a jejich zakazniku. Jak uz bylo napsano, musely by se zmenit pomery prevodu aby byly jine otacky a tudiz nizsi spotreba. Videl jsem par testu, serioznich a nezavislych, kde merili asi u 10 firem deklarovany vykon po tuningu a spotrebu. Udavaneho vykonu dosahla pouze jedna z tech firem, zato spotreba se zvedla vsem, bez vyjimky. Ono je to taky trochu nesmysl, auto mi jede lepe, ma vetsi vykon, tudiz musi spotrebovat vice paliva. Auto, u ktereho je spotreba paliva neprimo umerna vykonu jsem fakt jeste nevidel. Ona pomyslna uspora paliva, kterou udajne zakaznici pozoruji, neni nic jineho nez placebo efekt. Tuner jim rekne, mate vyssi vykon, uz to nemusite tolik tocit. A ejlhe, spotreba nizsi o deci, dve, klient jasa. Kdyby ale mene tocil ten motor i pred tuningem, tak ta spotreba klesne taky, zpravidla jeste o vic. Takze nejde o usporu z chiptuningu, ale ze stylu jizdy.
Dalsi vec, kterou prizna malokdo, je zivotnost auta. Co to znamena? Vykon tam mas, ale nesmis jej pouzit, pac ti za chvili odejde spojka nebo neco podobneho, protoze ty soucastky nejsou na ten vykon stavene.
Na dieselforum jsem se parkrat byl podivat, jsou tam totalni cvoci, kterym z 99% delali chiptuning stylem - zvyseni vykonu o 50%. Moc to kouri? Tak to "upravime". Jeste to kouri? Aha tak jeste. Uz to kouri tak akorat? Tak super. Profesionalita par excelance.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 20.04.2009 12:04, rada
Souhlasím s Mikes mám stejné zkušenosti měl jsem 3 Octavky všechny jsem čipnul ale uspora nikdy nebyla.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 20.04.2009 12:16, rada
Hlavně pozor na podvodníky. U Autotuning Brno, jsem si nechal čipnout auťák a pak až dodatečně jsem zjistil, že ŘJ u mýho typu nejde zásadně čipnout. Tak jsem si sehnal firmu s certifikovanou válcovou zkušebnou a nechal proměřit výkon. Samozřejmě úplně stejnej, jak byl před čipnutím. Vlítnul jsem na firmu, ukázal jsem jim protokol o zkoušce a sdělení výrobce mýho auťáku a okamžitě mi byla vrácena částka, kterou jsem zaplatil. Ani se při tom nezačervenali. Jinak dnes s odstupem času si myslím, že čipovat motor za ty peníze je pro běžný provoz blbost. I na dálnici se dá jet tak max. 140 - 150 km/hod. a to udělá i běžnej auťák bez čipnutí.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 20.04.2009 13:00, rada
souhlasím s Paulem (článek z 30.03.2009 19:42), čiptuning ano, ale u renovované firmy. Nechal jsem si upravit oktávii u jedné nejmenované české firmy, dostal jsem plnou záruku, rovněž výkonostní diagram z měření na brzdě a dalších pár dobrých rad, jak s motorem zacházet. Mohu říci, že čiptuning u mé oktávie je opravdu znát, se sílou motoru jsem plně spokojen, ani jsem nedoufal v takové zlepšení. Co se týče kouřivosti, když jezdím v klidu, tak dá se říci bez kouře, když na to šlapu, z výfuku se samozřejmě kouří, ale v mezích normy. U každého nafťáku se při prudší akceleraci kouří, ať chcete nebo ne, tento jev je dán spalováním a výplachem motoru. Mohu však říci, že černý nárazník tedy rozhodně na vozidle nemám. Dovolím si tvrdit, že kouřivost, oproti stavu bez upravení, se nijak nezměnila. A co se týče spotřeby, i v této otázce mohu říci, že je stejná a opravdu záleží na stylu jízdy. Nic jiného v tom není. Při klidné jízdě jezdím za 5l/100 km, když si s autem zadovádím, počítač v klidu ukáže 8l. Zda-li se snížila životnost motoru úpravou - domnívám se, že rozhodně ne, původní motor byl konstruován s výkonovou rezervou, kterou dle vyjádření techniků úprava nepřesáhla. Bylo mi řečeno, ať řádně dodržuji intervaly výměny oleje a filtrů, hlavně vzduchového, přičemž když intervaly zkrátím - jedině dobře, žádné vytáčení studeného motoru apod...... Na závěr uvádím, že moje oktávka byla čipnutá o 21 koní (z 81kW na 97 kW), kdy však hlavně vzrostl točivý moment na pěkných 300 Nm a to už je znát. Pocitově z jízdy těmto údajům jednoznačně věřím. Úprava mě stála 12.000,-Kč a rozhodně těchto peněz nelituji.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 20.04.2009 14:44, rada
Řekl bych to jinak. Chiptuning ano, ale s měřením před úpravou, po úpravě. Rozumná záruka - například, že zásahem nebyla zásadně ovlivněna životnost motoru (nebudem si tady vykládat pohádky, zvyšování odebíraného výkonu s sebou vždycky přinese nějakou újmu na životnosti - to je prostě fakt) - někdy se to bude těžko prokazovat, ale třeba díra v pístu by asi byla bez debat. Smlouva by měla obsahovat penále za překročení i nedosažení nasmlouvaných hodnot (překročení je zde větším problémem). Prostě se nebudou slibovat přesná čísla, ale určité rozmezí, které se upraví po vstupním měření na brzdě. Tímto prvním měřením se také zjistí, jaký základní výkon vlastně agregát má a kolik mu lze rozumně přidat.Dále bude záruka na soft nebo se prý v některých případech mění i hardware. Tam přibude záruka i na to. V případě výměny hardwareu bych se ptal po výrobci ŘJ a nepřipustil bych jinou výměnu než celo novou ŘJ. Na nějaké odletovávání chipů a následné přiletování nových bych nepřistoupil. Výborný článek na tohle téma je na d-fensovi. Nevím, jak se měří nebo posuzuje kouřivost, pokud se to vůbec nějakým měřením zjišťuje - pokud ano, nesmí se úpravou vozidlo dostat mimo limity. Na emise to nebude mít prakticky žádný vliv, protože ty se měří u nezatíženého motoru.
Takže Chiptuning ano, ale s protokoly o měřeních, kde bude vidět, za jakou službu jsem zaplatil a se zárukou jak na motor, tak na dodané zboží.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 21.04.2009 01:20, rada
Tak zaprvé, ten AMG rychloměr je tam pro dotaz o tuzemském traktoru dost zavádějící a nevhodná ilustrace. Nepůjčujte si prosím obrázky jiných aut pro tuzérské pokusy od koncernu. Co takhle kanárkově žlutá O2 s křídlem, fóliemi a dýmem - nic? Proč? Nestyďte se za ni. ... Zadruhé, vždycky je to něco za něco. Všichni uvádíte pouze maximální výkony. K čemu? Mi je jedno zda má auto 250- 300-350 Kw. (při nějakých 5500 -6000 ot kde jsem v životě nebyl). Podstatné je, kolik má Nm (popř. Kw) při 1500-2000-2500 ot, tedy při otáčkách, kde stráví 95% života. To čiptuzéři obvykle neuvádějí, proč? Proč mají jen malou tabulku s teoretickými maximy? No protože po bližším prozkoumáním jejich zázračné úpravy, jsou výsledky většinou následující: 1) zvednutí volnoběhu 2) mírný úbytek Nm (Kw) při provozních ot 3) před výkonovým maximem posílená špička aby bylo co uvádět a předpokládá se, že tunista narozdíl od normálního řidiče na ní bude jezdit, takže ano, on má víc. Ale nikdy jsem nezažil, žeby byl přírustek výkonu ve všech otáčkách!!! Motor tedy není silnější, jen dostal sportovnější charakteristiku !!! Udělat tuning pomocí čipu jde, ale vymyslet resp spočítat to, to by byla práce za desítky milionů, na které by dělalo x inženýrů po mnoho měsíců. Tím neříkám, že někdo to nabídnout nemůže, ale bude to tak 1 z 10 !!! Pokud se dělají nezávislé zkoušky těchto úprav, jsou většinou negativní. A výsledky jsou bohužel duševním vlastnictvím objednavatele. Úpravci vytrhují z kontextu části těchto zkoušek a udávají je za zkoušku soubornou. Snížení spotřeby je jen teoretický údaj. V praxi těží z toho, že v provozních otáčkách je auto seškrceno, proto sežere míň. Nebo je to vykoupeno emisemi, což by výrobce uměl taky, kdyby mohl. Když už by se chtělo motoru trochu pomoct, tak by bylo vhodné namontovat turbo, pokud už je, tak zvednout jeho plnící tlak. Dále je možné zvyšovat cetanové číslo nafty (to se pozná hned). Popřípadě do ní přidat olej pro dvoutaktní motory + bezaromátové ředidlo. Minimálně ve dvou dopravních podnicích v ČR si zvedli výkon kloubové Karosy (asi o 30 Kw) tak, že tam namontovali tlustší trysky a letitá spokojenost Moc se zde neuvádí, že sportovní filtr nebo laděný výfuk může taky pomoci. Snížení životnosti bych se primárně nebál, prostě to nevydží 500tis ale 420tis Km, málo kdo to pozná. Stačí pár studených startů navíc a pokouřit dostane víc ten druhý motor. Nicméně většina těchto úprav je na úrovni burzovního křídla a modrých parkovaček. Moje rada zní : Pokud nechceš být už sprajer, ale chceš do kategorie frajer. Tak šetři (njn bolí to) kup normální auto s normálním motorem, třeba BMW M6 a nevymýšlej berličky pro Zetor.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 21.04.2009 09:28, rada
Zkušenost mám celkem negativní. po likvidaci cca 3 motorů jsem se ujistil že chip není vhodné dělat. Prakticky se mi neuchladili venkovní válce, popraskali a rozpadli se.( stejná závada třikrát). Pokud se chip provede je nutné auto nehonit pod plným výkonem ve vysokých otáčkách. Pokud se zvýšený výkon při jízdě využívá s rozumem(ne intenzivně) nemusí dojít k poškození motoru.
V zásadě nedoporučuji a takové kecy jako, že na jejich práci dávají záruku, se jich zeptejte jak budou postupovat pokud dojde závadě na motoru(zda motor na jejich nákldy opraví, nebo budou tvrdit že motor byl vadný a oni nenesou na poškození žádnou vinu)
Na závěr bych řekl prodejte vaše auto a kupte si jiné s patřičným výrobcem daným výkonem, prakticky jen ziskáte a v budoucnu možná i ušetříte.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 21.04.2009 10:53, rada
Je to trochu risk, ale znam nekolik lidi kteri si to nechali precipovat a nelituji. Co se tyce 1,9 TDI, tak zalezi jakou verzi motoru clovek ma, pripada mi ze napr. 84 kW je zbytecne precipovavat, ponevadz to staci. Kdyz si chce nekdo obcas "zajezdit" a nema na koupi noveho vozu, mel by zvazit koupi nejakeho bazaroveho vozu ktery ten vykon proste ma, pri trose stesti kdyz to budete sledovat lze koupit opravdu vykonne auto "za pusu" - bude to sice trochu "popelnice", ale kdyz mate 200 koni pod kapotou tak se muzete chiptunerum vysmat ...
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 21.04.2009 11:11, rada
1. Doporučoval bych výhradně vyzkoušené firmy (taky jsou nejdražší), které mají vlastní upravený software. Po takové úpravě auto nekouří, životnost motoru je závislá spíše na na tom, jak často měníte olej a zda to vytáčíte studené.
2. Nepočítejte se snížením spotřeby. Výkon bude vyšší a budete jej využívat. Auto bude pružnější.
3. Mám čipnutou Audi 2,5 TDI s automatem. Vadilo mi, že automat to nechává vytáčet (i za studena), protože motor neměl potřebný točivý moment. Výsledek velmi dobrý, řadí to mnohem níž, motor odspodu mnohem lépe táhne. Co jsem jel na dvojku, jedu na trojku, na dálnici do kopce mi při akceleraci táhne pětka, dříve to podřadilo. Maximální rychlost se nezměnila. Spotřeba zůstala stejná. Najeto po čipu 80 tis. km, bez jakýchkoliv potíží.
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 21.04.2009 15:24, rada
pro Chachara
to co zde popisujete neni chiptuning ale preprogamovani ridici jednotky automaticke prevodovky, mimochodem nejlepsi cesta jak ji zmrsit
respond
anonymous
number of posts-
date of registration-
Tuesday 21.04.2009 16:30, rada
Pro Toma: ŘJ motoru je přeprogramovaná (jinak by to tak netáhlo), převodovky taky. Řadí to klidně a bez problémů.
respond
  1 2 3 ... 7


update
you watch this topic

stop watching this topic


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.