Taky bych jen něco přihodil, jak se tu psalo že výkon je součin otáček a krouticího momentu, respektive když dojde na zvyšování otáček...
Nevím jestli špatně čtu, ale snad ještě nikdy jsem se zde ani jinde nedočetl, že by se někdo z odborníků zmínil o rychlosti pístu(střední rychlost pístu), což je velmi důležitý parametr, při zvýšení otáček se Vám taky může stát, že už přesáhnete hranici rychlosti pístu = už se to nestíhá mazat.. Ale nebudu to tu rozpitvávat, je k tomu jednoduchý vzoreček, stačí vědět zdvih pístu a počet maximálních otáček...
Jen pro zajímavost uvedu, Octavia 1.9 TDI 66KW má v základu rychlosto pístu pouze cca 12.7 m/s, při maximálních otáčkách 4000/min, pokud by se čistě jen teoreticky nějakých tuningem zvýšili otáčky až na 5000/min, zvýší se rychlost pístu na 15.9(16) m/s ! Což je hodně velký rozdíl(větší tření, namáhání). Tento motor je "nadčtvercovej" = zdvih je větší než vrtání.
A příklad pro benzín, Octavia 1.8 20V Turbo 110KW (podčtvercový motor) má v základu rychlost pístu 16.4 m/s, při 5700 ot/min, kdyby se nějakým tuningem zvýšil výkon dejme tomu při 6000 ot/min, máme rychlost pístu cca 17.3 m/s...
ALe to jsou extrémy, samozřejmně že motor neběží pořád na maximální otáčky, jen jsem tu chtěl upozornit, že i o tomhle by se mělo občas popovídat když dojde na tuning motoru.
Snahou výrobce je, aby rychlost pístu byla co nejmenčí, zachovat ideální poměr výkonu, spolehlivosti. Prostě jednoduše, zmiňovaný dýzl 1.9 má při maximálních otáčkach rychlost pístu "pouze" 12.7 m/s, což je velmi dobré = obrovská životnost válců a pístů.
A perlička, Octavia 1.4 TSI 90KW má při maximálním výkonu rychlost pístu pouze 12.6 m/s !!
To jen pro "rejpaly", občas se si ve fórech přečtu, že tyto motory 1.4 TSI moc nevydrží, protože to je 1.4ka má obrovský výkon 90KW a že to motor prostě dlouho nevydrží. Ale naopak, vydrží ....
Já osobně bych se na chiptuning vykašlal, maximálně bych řešil "čipnutím" odezvu, pokud by byla špatná odezva na plyn - v dnešní době elektronických plynů dost častý jev(opožděná reakce při sešlápnutí plynu).