Dobrý večer,
musím říct, že s autorem naprosto souhlasím, těžiště jednoznačně vždy co nejníže (proto používá porsche a subaru boxer motory, cayenne nepovažuji za porsche), z vlastní zkušenosti musím říct na šílené české silnice 9cm světlé výšky je tak akorát, níž to fakt nejde.
Pokud je nutné projet jednou za čas polní cestu nebo zaparkovat na obrubníku řešil bych to vzduchovým pérováním, kterým lze auto zvednout - světlou výšku leze regulovat o cca. 10-12cm.
Co se týče aerodamiky, tak auto co má Cx více jak 0,30 považuji za morálně zastaralé a taky hnusné (vzpomeňte na překrásnou calibru Cx=0,26 dosud nikdo nepřekonal, atmosférický dvoulitřík, 150 koníků stačil na 229km/h), kolik koní potřebuje krabice (SUV) na 229km/h? Odhadem skoro dvojnásobek např. ML55AMG 232km/h 347k
Spotřeba je hodně o aerodymice - pro ilustraci MB E W210 při 120km/h spotřebuje 50% síly motoru na prorážení vzduchu a je na tom slušně (Cx= 0,27). A se zvyšující se rychlostí se tento podíl zvyšuje geometrickou řadou.
Není to jen o spotřebě, ale také o zatížení/životnosti motoru, prostě při tahaní krabice se motor více nadře, má více poruch a míň vydrží.
Takže pokud nejezdíte v térenu pravidelně, tak SUV/MPV a spol. nemají fakticky smysl.
Proti 4kolkám nic nemám, jednoznačné plus, i když se zadním náhonem je víc legrace
;
Měj se hezky
Ota J.