Tuesday 06.10.2009 16:01,
Tak znovu o Subaru
Nevím, jestli pisatel původního postřehu o jeho voze píchnul do vosího zhnízda, ale zdá se, že ano.
Napřed bych si dovolil odkázat nevěřící Tomáše na Subaru stránky - je jich celkem dost jak v česky mluvích tak zahraničních odkazech.O průchodnosti terénem má smysl možná opravdu mluvit u Forestera, resp. poněkud méně u OTB, ale ne u Legacy (o čemž se tu taky nikdo nezmínil). Zajíémavé je video o tahání přívěsu napřed do rozbahněného kopce a pak na sněhu a porovnání s XC90. Komentář netřeba, je to jasné. Zatímco SUbaru si spokojen hrabe nahoru i se zátěží, XC90 se jen bezmocně zmíta a couve zpět, tažena přívěsem. Ale o tom psát nechci.
Byl tu doatz na motor, konkretně 2,5 121kW. Tak obecně platí, že všechny bez výjimky vozy SUbaru mají trvale hnané obě nápravy. Jak se na ně přenáší výkon, je věc druhá a, el vy výsledku vždy výkon motoru Subaru má cca o 15% menší výkon k porovnání s vozy stejěn výkonnými, ale pouze s FWD nebo RWD. To za prvé. Za druhé, motory Subaru nejsou výkonově až tak oslnivé, ale to se o nich ví, pokud nejde o STI či WRX. Ani tam to není ve stejném objemu až taková síla. Síla a pověst Subaru je jinde _ a to je v podvozku a koncepci auta jako celku. Toho je na webu taky kvantum, takže nemá smysl se opakovat. Výkonová křivka je tradiční benzínová. Když chceš, aby jel, musí se točit. Do 3 tisíc je to naprostá klasika, jako ostatní atmosféry a nad 3 také. Tzn, pak začně ožívat a táhne až k omezení. Co je však velmi příjemné, je jeho linearita. 6ádné kopance, žádné díry a, e plynule gradujícíc výkon až k 7 trpm. Samsobepu, tomu odpovídá spotřeba. Jak jsem psal, já osobně dovedu jet za 7,8-8,2 v hornaté krajině Jeseníků, zatím jen v létě, neb budu mít teprev první zimu se Subaru. Avšak, jakmile budu motor točit nad 3 tisíce, poroste spotřeba. Na tom není nic, co bys e nedalo pochopit a je to u všech aut stejné, některé motory žerou více až od vyšších otáček, některé již od nižších, ale s otáčkami spotřeba roste u všech. To je prostě fyzika. Jestli to něčí motor takto nedělá, tak majitel je šťastný člověk a možná, že má i PPM (per-petum-mobil, takže benzímn se mu v nádrži ještě tvoří).
K tomu průběhu krouticího momentu: je fakt, že když chci svižněji zrychlit, či předjte, tak musím podřadit až o 2 rs. a nekoukat na otáčky kolem 6-7t rpm. 5° převodovka konkretně u Legacy MX06 je celkem dosti těžká, s dlouhými stupni a proto ochota ke zrychlování je na 4-51 níézká. KM je kolem 197Nm, což je hodnota taková běžná (nemám po ruce manuál a hledat se mi to nechce, ale snad si ten údaj pamatuji dobře). Je falt, že moje 3MPS s 320Nm a 265HP jede líp, ale to je jiná kategorie.
Co se týká spolehlivosti vozů Subaru, tak právě díky jedoduché (relativně ) technice tzn. oproštěné o hromady elektrických kravin typu TSC a pod., je relativně velmi spolehlivé. Kdysi kolovaly řeči o spolehlivosti právě 2,5 121kW z titulu potíží s mazáním. Ono je to trochu jinak. Jelikož ještě do nedávna , kdy nebyly 2,0R, byl právě 2,5 121 nejrozšířenější motor u relativně novějších modelů po r. 2000. Mnoho lidí neví, že SUbaru nemá kontrolku mazání která začně svítit, když hladina poklesne, ale začně svítit, když olej již není. Takže to byly fatální následky promotor. Dneska již je v povědomí každého Subaristy,navíc na to upozorňuje i SK a manuál, že musí olje pravidelně a pečlivě sledovat. A to nejen v motoru, ale i v převodovce a v rozvodvkách(servis). POkud ovšem má motor olej v množství a ikvalitě předepsané výrobcem a ne někde vyjetý humus z lokomotiv, tak u ani těchto motrů není potíž.
CO se týká projevu motoru samotného, tak zvukově je to boxer, jehož zvuk leze pod kůži a to patří mezi základní znaky vozů Subaru. V kabině oněm do 3 t nevíte, ale pak začně být slyšet hlubší chraplák a to se začíná roztahovat huba od ucha k uchu sama a o to víc, když táhnete své Subaru kopcovitými vlásenkami. To je pak ten správný pocit z pohonu a podvozku.
Já mou napsat o Legacy, že je to auto o kategorii výše, než je Oktávie a to ve všem. Sám jsem Oktávky měl dvě a ani na jednu nemohu říct křivého slova, ale Legacy je prostě jiná liga. Měl jsem tu čest řídt krátce i 3,0 Outback AT s pádly pod volantem (180kW) a to jede zase o výrazný kus lépe a navíc je to auto k dostání v lepší, než Legacovské výbavě. Jenže, tohle auto si koupí opravdu srdcař Subaru a nebo člověk neznalý pojmu 3,0 Outback, protože první s tím počítá a druhý, neznalý věci ne. A o čem že? O spotřebě, protože ta je vskutnu taky diplomaticky řečeno vysoká. Když jedet s 3,0 na krev, tak 20 není problém a to na rodinný vůz jaksi nesedí. Zato nemít uši na hlavě, je huba kolem celé hlavy. Já tedy jel katolicky a mělo jsem tam 10 dle PP.
k PP mou naspat jen jednu věc- aspoň u mého Leagcy sedína destinku, takže vidím reálnou spotřebu a nic nemusím přepočítávat. Myslím, že test PC na asi 5-7 nádržích je dostatečně přesný na ověření.
O muzice jsem psal, to je fakt slabé, taky bych měl zmínit celek ztuha jsoudcí R stupeň. Servis: svíčky jsou doporučeny opravdu Pt a stojí opravdu 800-1000/kus. Ostatní díly jsou asi tak jako u koncernu, plus mínus, je relativně dost dílů od jiných výrobců, konkretně brzdy a podozek (tlumiče a čepy). Jenže ocelové nápravy dost vydrží, např. v porovnání s koncernem. POtíže jsou s dvouhmotovým setrvačníkem, ten bohužel odchází rychleji či pomaleji a stojí kolem 20tCZK. Já musím zaklepat, zatím mám klid, ale jezdím jako člověk a ne jako hovado, navíc většinnu časi jezdí žena.
Rozvody řemen mimo 3,0 (řetěz ve 105tkm u 2,5 i 2,0R.
Přestavby na LPG: Subaru má org. zástavby. U vozů starších to je možné a i běžné, nicméně jsou potíže se zaklepáváním ventilů do sedel. 5eší se to kontrolami vůlí a posléze servisem hlav. Já jsem o tom taky dost uvažoval, ale po všech propočtech do toho nejdu. Mám své důvody. Jako jediný systém Viale uvádí nikoliv pokles, ale nárůst výkonu o 3% ve prospěch LPi (ano, není to překlep a jako důvod uvádějí optimalizaci spalování LPG v kapalné fázi vstřikované do válců-viz jejeich stránky. Já jsem mluvil přímo s technicky Atoh´gas Coubal - homologace Viale pro Subaru a je tomu tak. Potíže s bentily mi nepřímo potvrdili i oni, že se to stát může, ale než, že se sto stane určitě.
Někdo tu psal o místu vzadu a o nastupování dozadu. Tak zase bych to porovnal s P407 a nebo Oktávkou. Proti Oktě je místa pro nohy o notný kus více (mám 186cm) a když si sednu "za sebe", mám pohodlí, což jsemnekměl ani v Oktě, ani v P407 a ani ve S60 Volvu. Dveře jsou pravda užší, ale pokud není člověk neohrabaný mamut, tak to zvlý´ádne bez omezení tam ale imzpět bez toho, aniž by musel okopat prahy a lišty dveří (na což jsem nesmírně alergický a když to nedělám já, nevidím nemenší důvod, aby to dělali druzí). Sedáky jsou velmi pohodlné a nepřipadám si na nich, jako ve vlaku 3. třídy a nebo jako v Oktě.
Co bych ještě zmínil jako určité negativum Legacy (jiné modely nemohu hodnotit), tak relativně snadná náchylnost k poškození laku od kamínků a pod. Já mám po 70tkm předek dost oklepaný, ale může to být tím, kde předchozí majitel jezdil (jsem 2. majitel).
Závěr:
kdo má zájem koupit si ato rodinného typu a chce se odlišit od šedéhop průměru, měl by si zkusit přinejmenším Legacy či OTN a svézt se s tím.Pak může dělat závěry. Bez nadsázky tu tvrdím, že je to prostě auto se zcela jiným požitkem z jízdy. Opravdu jsem tomu dříve taky věřit nechtěl, ale nyní vím, že to tak je.
Jo, ještě jedna nevýhoda, pro někoho možná i dost závažná: řídká servisní síť (což je filozofie značky),a le za servisem se jezdí clekm dost máílo.
Zdraví Vás půlroční Subaru fan Zdeny.
respond