Dekuji vsem za Vase prispevky. Tusil jsem, ze muj clanek vyvola jistou vlnu emoci. Nevim proc, ale "sahnout " nekomu na plechovou chloubu je v cechach zlocinem
A TD je modlou evropskeho trhu, takze jsem si dovolil dost. Ale snazim se psat technicky orientovane clanky a emoce musi jit stranou!
Turbodiesel ma jednu podstatnou vyhodu: je ucinneji a tudiz spotrebovava mene paliva. Ta ucinnost prameni ze tri skutecnosti. Prvni je vyssi kompresni pomer. Druha je vyuziti energie odchazejici ve vyfukovych plynech v turbodmychadlu a treti je regulace motoru bez skrceni klapkou.
Zatimco prvni dve skutecnosti zvysi ucinnost v radu procent, ta posledni zalezitost ophledne regulace prinasi vyraznejsi uzitek a to v castecnem zatizeni. Jinymi slovy, cim vic slapete na plyn, tim mensi je naskok TD oproti benzinu co se ucinnosti tyce.
V clanku jsem se pozastavil nad tim, proc se vyrobci nesoustreduji na podtrzeni vyhod TD motoru a misto toho se pousti do honby za maximalnim vykonem. Nekdo spravne napsal, ze 100kW s dieselu a z benzinu je stejnych 100kW. kdyz k tomu vezmeme, ze vyhrevnost benzinu a nafty je skoro stejna (cca 42MJ/kg) celkem snadnym vypoctem se doberem ke skutecnosti, ze na vygenerovani 100kW maximalniho vykonu musime spalit takrka stejne mnozstvi paliva! Opakuji, nesporna vyhoda dieselu se projevuje v jizde na "malo plynu'.
Kdyz mi nekdo tvrdi, ze jezdi Praha - Brno s TD-ickem 200km/h a zere mu to 5 l/100km tak placa nesmysly. Muze jet budto za 5l/100km nebo 200km/h, oboji najednou je fyzikalne nemozne...
Je take potreba si uvedomit, ze rozhodujici vliv na spotrebu ma ridic a ten muze jet bud ekonomicky nebo sportovne. Sportovne vyrazne neekonomicky a proto povazuji "sportovni" vozy s TD motorem za kockopsy. Je to marketingovy trik, ktery sazi na to, ze i majitel tohoto "sportovniho" auta vlastne sportovne nejezdi (ono totiz ani neni kde
). Mozna to ani neni trik, clovek dostane nabrousene vypadajici auto, ktere dokaze jezdit za malo, ale taky dokaze pekne upalovat (nikoliv oboji najednou!). Problem je, ze nastava velky rozpor mezi tim, co vsechnio musi motor dokazat - jezdit stylem ala pan Klobouk a jindy stylem McRae. A to je na techniku trosku moc naroku, takze zivotnost prichazi zkratka.
Jeste se omlouvam za ty zrudne gramaticke chyby. To mi fakt uteklo. Za trest si dneska po obede nedam pivo.
Zdravim vsechny at uz jezdite na naftu, benzin nebo na kole.
Slavek