Ahoj, rád bych přispěl také svou „trochou do mlýna“. Dříve jsem měl jen auta s manuální převodovkou. Jsme přece v Evropě a tady se automaty „nenosí“. Jsou poruchové, samý problém a navíc jsou pro nemehla, která neumí jezdit (řadit). Je to ale opravdu tak?? NENÍ!!! Vžité mýty se ale jen velmi těžko vyvracejí – bohužel. Co se týká spolehlivosti, jsou na tom již poměrně dlouhou dobu automaty velmi dobře. Při koupi svého dalšího auta jsem se rozhodl pro automat a byl to správný krok. Jízda s automatem je samozřejmě jiná. Rozdělil bych své poznatky do dvou skupin:
Nevýhody:
- O něco vyšší spotřeba.
- Určité „odtržení“ řidiče od auta. S manuálem je přece jen řidič ve větším sepětí s autem, takže kdo si chce „zařádit“, automat mu asi tolik vyhovovat nebude.
- Pro řidiče, který dobře „slyší“ motor a dokáže mu s „manuálem“ vyhovět v nejrůznějších režimech, může být trochu problémem sluchový vjem otáček motoru při řazení automatu, kdy automat řadí jinak, než by to udělal on sám. To je ale jen otázka zvyku. Já patřím mezi takové „sluchaře“ a fakt je, že mi to zvykání trvalo docela dlouho. (cca 10tis. km). Teď už je to ale OK.
Výhody:
- Pohodlí, pohodlí a zas pohodlí. Kdo to nezkusil, těžko si to dokáže představit. Řekl bych, že čím je provoz na silnici horší, (zácpy, popojíždění, městský provoz...), tím více vynikne pohodlí automatu. Při jízdě mimo město je to také fajn. Jen při jízdě po dálnici je to asi skoro jedno.
- I řazení automatu lze částečně ovlivnit prací s plynovým pedálem.
- Při použití tempomatu přeřadí podle potřeby.
- Chrání motor. Ten vždy pracuje v otáčkách, na které je postaven. Nedochází tedy k jeho přetáčení, nebo podtáčení a tím se zvyšuje jeho životnost, zejména u řidičů, kteří se v tomto ohledu nedokážou přizpůsobit. (Řečeno s nadsázkou jsou i tací, kteří pár metrů od domu zařadí 5ku, a vyndají ji až v cíli).
- Správný automat při rozjezdu do kopce necouvne. (Kolik je řidičů (řidiček), kteří mají právě s tímhle problém?!)
- Ne každý zvládá auto s manuálním řazením zcela samozřejmě tak, aby na to vůbec nemusel myslet. I tady automat velmi pomůže a zvýší tak nejen komfort ovládání, ale i bezpečí – řidič se může více soustředit na provoz kolem sebe.
Co se týká servisu automatu:
Setkal jsem se s tím, že někdo tvrdí, že olejová náplň v automatické převodovce je celoživotní. To ale není pravda!! Při běžném používání auta – za neztížených podmínek – je třeba náplň vyměnit po ujetí cca 60.000 km. Pokud je auto používáno trvale k tahání těžkých přívěsů, lhůta se zkracuje cca na polovinu. To se ale bude spíš týkat velkých SUVček a ani těchto „dříčů“ u nás myslím mnoho nebude. (Při výměně olejové náplně je třeba vyměnit i filtrační vložku oleje v převodovce – nestačí ji jen vyprat, jak někdo tvrdí!)
Možná se u jednotlivých výrobců může interval výměny lišit, ale jisté je, že se náplň měnit musí. Pak je automat naprosto bezproblémový a bez obav o jeho životnost.
Pro notorické škarohlídy bych snad ještě podotkl, že i automatická převodovka je jen technika, která se také může někdy porouchat. Ale to „manuály“ také že?
Co říci závěrem?
Automatická převodovka svým komfortem a „uživatelskou vstřícností“ jednoznačně převyšuje převodovku manuální a výrazně tak posouvá dopředu jak komfort ovládání auta, tak bezpečí jízdy.
Mimochodem. V zámoří úspěšně „vládnou“ automaty již dlouhá léta. A všimli jste si, že drtivá většina modelů nejdražších aut nejvyšší třídy evropských prémiových značek je také „v automatu“?
Že by to byla náhoda??
)