Mám letos plnoletý Fiat Ulysse v benzínu 2.0 a pomalu přemýšlím, co dál. Auto používám hlavně na příměstský provoz (cca 10 km) + městské popojížďky. V tomto režimu spotřeba dle dotankování málokdy překročí 8,5 litru. Delší dovolenkové jízdy jsou zpravidla do 8 litrů. Brzda provozu nejsem, nicméně jezdím maximálně plynule, zbytečně nepředjíždím v kolonách, atd. Dynamika i vyhovuje. Problémy - je to už přece jen veterán, takže se může podělat kdykoliv cokoliv. Nejvíc mě zaskočily problémy v silných mrazech - kondenzát zamrzne v labyrintu odvětrání klikové skříně a pak olej stříká skrz olejovou měrku ven. V servisu mi řekli, že nejsem zdaleka jediný s tímto problémem a je to nevhodným používáním auta (zahřát - odstavit - zahřát - odstavit...). Ale mám jeden z prvních vyrobených motorů, třeba to za těch 10 let vyřešili.
A teď co jsem nasbíral za poznatky k případným nástupcům. Já už pokukuji i na kombi střední třídy (Renault Laguna III, Fiat Croma), manželka by radši zase "autobus". Je pravda, že prostor je návykový a jakmile sednu do otcova Mondea, ta uvolněnost mi chybí.
Fiat Ulysse II, Citroen C8, Peugeot 807, Lancia Phedra - benzín v nabídce v jednotkách kusů a to ještě zpravidla do roku 2004. Novější minimálně. Kdo měl na nové, téměř vždy vzal naftu. U dvoulitru mám obavu s opakováním problémů v zimním provozu a přeci jen jsou novější čtyřčata těžší, takže dynamika. Spíše bych vzal motor 2,2 ale ten sehnat je ještě horší...
Citroen C4 Picasso - zkraje produkce motory 1,8 a 2,0 co mám já, dvoulitr jen s automatem. Zase mám obavu o problémech v zimě. Nelíbí se mi ovládání klimatizace (dá se zvyknout) a elektro parkovací brzda. Líbí se mi vzdušnost interiéru a hlavně volný prostor mezi sedačkami.
Ford Grand C-Max - tu futuristickou přístrojovku jak ze Star treku neskousnu a tak se o to auto dál nezajímám.
Peugeot 5008 - problém vybrat benzínový motor. Vti snad méně problematický než THP, ale i tak nemá rádo krátké trasy. Zase elektro parkovací brzda.
VW Touran - předražené, rizikové, zase problém vybrat benzín. Údajně spolehlivá 1,6 nejede, žere a kolem 200.000 km začne brát olej. První TSI asi nebrat.
VW Sharan II / Seat Alhambra II - zase problém vybrat benzín. 1,8 TSI katastrofa, 1,4 TSI by tady mohla být utrápená.
Ford S-MAX, Galaxy - proti 2,0 snad nic nemám, nevím, jak na tom bude s dynamikou. Oproti C-MAXu se vzadu dají převést 3 dospělí. Nemá rezervu, mě osobně nepřitahuje ani neodpuzuje.
Mazda 5 - vadí mi koroze. Vzhledem k mému soužití s veterány mám zkušenost, že boj s korozí se nedá vyhrát. Problém hlavně je podmotorový rám. Na své auto jsem jej jednou též sháněl a pokud je to chronická bolest modelu (jako že tady je), je zdravý kus nesehnatelný. Kolik bude stát nový originál?
Chevrolet Orlando - uvnitř zase tak velký není a není ani výrazně levnější oproti třeba Zafiře. Motor 1,8 bezproblémový.
Opel Zafira II, III - dvojkovou bych bral s 1,8. trojkovou - kdybych viděl 1,6 turbo po 2012 s mechanickou ruční brzdou, jel bych se na ní podívat. 1,4 turbo nebrat, praskají jí písty.
Kia Carens - s benzínovými motory problémy nejsou, bral bych spíše 1,6 GDI nebo 2.0 GDI. Jen je sehnat. V inzerci zatím nejsou. Měl bych strach z vyšších cen náhradních dílů. Co když se vysype katalyzátor?
Renault Grand Scénic III - na 1,6 se vysype přesuvník a moc dynamiky nebude, 1,4 Tce prý žere. Já bych ji na milost vzal. Vadí mi elektro parkovací brzda.
Renault Espace IV - po faceliftu lepší než pověst, motor 2,0 spolehlivý a 2,0 turbo též.
Fiat 500L Living - můj další favorit. Překvapivě prostorný, motor 1,4 TJet spolehlivý. Zadní místa v kufru spíše nouzová, zadní lavice údajně nepohodlná pro vyšší osoby (z důvodu nedostatečně výsuvných opěrek hlavy - tlačí), což mě trochu znejisťuje - mám odrůstající děti.
Cokoliv amerického - tří a více litru bych se neděsil, automatu snad též ne, ale uspořádání interiéru 2+2+3 mi nevyhovuje. A spotřeba? S 1,2 v Twingu jezdím za 6, s 2,0 v Ulysse za 8,5, tady bych se kolem té 10 mohl pohybovat
Osobní dodávky:
Fiat Doblo - vše v dieslu, přicházel by do úvahu 1,4 TJet.
Ford Tourneo Connect - zase ta pro mne příšerná přístrojovka, lepší benzín jen 1,0 ecoboost.
Citroen Berlingo - viz 1,6 Vti výše
Nissan NV200 - jako myšlenka výborná, design pro mne katastrofální
Snad jsem na nic nezapomněl. Škoda, že nechceme kombíka v turbodýzlu. Těch jsou plné bazary.