Když je ten nejkrásnější den v roce, tak se povznesme na zlo
Petr T: ty už jedeš naplno a to ještě Štědrý den nenastal. To, že znáš kluka, co jede v PC hrách a v 22 má porše, není případ čikíty, který napsal, že se živí jako dělník. Mícháš křížaly s povidly
Čikíta neumí vybrat z textu to podtstané. Bohužel, dnes je taková doba, kdy schopnost soustředění limitně klesá k nule, protože mladé mozky jsou zatemněné kupou nesmyslných informací a oči oslepené brilantním jasem TFT dispeljů hloupých telefonů. Já patřím ke generaci, kdy nás ve školách učili ještě tzv. kupeckým počtům. DNes tomu říkají odborníci logika. A logicky uvažující je ten, kdo analyzuje obecné a blíží se k unikátnímu. Tohle tvrdili i někteří filosofové. A jelikož jsem Čikítiny myšlenky zjednodušil a dospěl k obecnému (což je obrácený, ale logický pochod), poradil jsem mu nejméně 2x v totmo vlákně, že ojetá naftová Škodovka nebo Audi (což je totéž, jen v jiném kabátě) může být dána na rověň s ověřeným levnějším japonským benzínovým agregátem. Potažmo, když jeho spotřeba o litr benzinu navíc proti udušené naftě bude bohatě zúročena bezproblémovým letitým provozem, nezamrzající "levnou" naftou v zimě, nebude nutno řešit drahé opotřebé součásti typu ucpaný DPF (ale Čikíta je chytý a ví, že dnes jej lze demontovat a emulovat ŘJ a na ostatní lidi může kašlat zvysoka, neb ON je on a co mu je po jiných?), rozsypané turbo, zanesený EGR, zakorbonovaný motor a rachtající 2hmotvý sertrvačník? A jako bonbónek na pomyslném dortu, díky těžkému motoru, daleko více trpící díly přední nápravy, brzdového ústrojí a podobně.
Čikíto, nemyl se, já jsem s naftovými vozy jezdil 14 poctivých let 50-70.000km/rok. Jistě umíš spočítat, kolik to je kilometrů. Já tomu říkám osobní zkušenost. A to nepočítám vozy, se kterými jezdili souběžně se mnou moji firemní souputníci, pak by to bylo kilometrů aspoň 3x tolik. Mně tato doba řekla, že naftu už nechci. Ono to vypadá krásně, jet "za levno". Jenže doba nes,mrtelných motorů 1,9TDI 66kW, co bez mrknutí oka najedou 700.000km a to při spotřebě 4,5l nafty na 100km je dááávno pryč a nikdy se nevrátí. Ale taky je dávno pryč doba, kdy benzínový dvouůitr nutně "žral" 10/100. Ta doba je už taky naštěstí pryč. Zatímco naftový agregát například 2,0TDCI jezdí za 7/100 (a to jen s minimálním podílem městských tras, kde se více méně skáče, než jede, pak to jde na daleko vyšší čísla), nebo lépe znějících 6,8/100 nafty, tak benzínová 1,8-2,0 v podobném režimu pojede za 9/100. A spočítej si, kolik ročně najedeš a kolik bude ta pomyslná "úspora". A pak si spočítej ceny oprav za výše uvedené předčasně opotřeběné díly a možná - MOŽNÁ - dojdeš k závěru, že nula od nuly pošla. Leda, že bys servis "ignoroval" a auto s kupou závad po 1-2 letech prodal další kavce. I tokové a takoví existují. Vše je jen o výpočtech.
A když se podíváš na reálná čísla, pak zjistíš, že jeden nový vstřik na dýzla stojí od 8 do 20 tisíc za kus plus práce, jeden DPF stojí od cca 7 do 60 tisíc za kus, jeden EGR stojí kolem 5-10 tisíc za kus, dvouhmota jak rohlíky na krámě 35 tisíc za kus turbo repas 8 tisíc za kus. Mně tedy ojetá nafta na "jízdy na imič a kochačku" nedává moc smyslu. Ale takový Akordík v sedanu, s festovní, ještě neudušenou 200k 2,4i a v tmavé metle s dírou na parohy a sfijalkama, ta mi smysl dává mnohem víc, než tuctový jezevc od Das Auto, kde vozíš kubík zbytečného vzduchu, nebo OOOO, které mimo znaku nabízí jen malou přidanou hodnotu k SUperbu. A nebo, protože jsi mladý a nabitý energií, za danou částku bych si (já osobně, dokud jsem mladý) pořídil třebas nějakou tu Imprezu s trochu ostřejším motorem, nemusí to být zrovna STI a těšil se, že mohu ještě řídit auto já, nikoliv kupa elektrických nesmyslů mě. A věř, že ve výsledku by tě třebas ten AKord vyšel levněji, fakt. Nebo krásná M6-tu jsem ti už taky radil. A věř, že za MAZDOU 6 se někdo spíš otočí, než za nudným bezpohlavním superbem nebo tuctovou A4, kterých jezdí a stojé všude kupy.
Tak do třetice jsem ti poradil, abys neřekl, že se jen pitvám v tvých příjmech. Ale přesto, jakou profesi vykonáváš, Čikíto, muy bien?
Samosebou, ale ty máš peníze a jen ty může rozhodnout, co za ně pořídíš. Na dobře míněné rady nemusíš reflektovat.