0
back
 

diskuze k tématu: Dvanáct let čekání na Volvo XC90 stálo za to

category of topic classification: ostatní
Reno
number of posts1352
date of registration30.03.2010
Wednesday 15.04.2015 08:11, To mně po....
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Wednesday 15.04.2015 13:00, RE: To mně po....
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?


Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
respond
Lukiss
number of posts11
date of registration09.03.2015
Wednesday 15.04.2015 19:05, dfdd
On si někdo kupuje XC90 kvůli zrychlení ?
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Wednesday 15.04.2015 21:57, RE:
Lukiss posted by:
On si někdo kupuje XC90 kvůli zrychlení ?


To nevím, proč se kupují takové typy vozů, ale z vlastní zkušenosti vím, že je dost otravné a stresující nemoci bezpečně předjet pomaleji jedoucí auto. Třeba takových 80 km/h na státní mi už vadí a tato auta předjíždím a tam už se projeví, co je pod kapotou. Tady je to docela rozumný poměr, takže by s tím v těchto ohledech měla být jízda pohodlná. Třeba tchán má ix35, se kterým občas jezdí žena a říká, že to auto nechce jet a bojí se předjíždět, a to má 165 koní při hmotnosti asi 1500 kg.
respond
Reno
number of posts1352
date of registration30.03.2010
Wednesday 15.04.2015 22:08, RE:
Lukiss posted by:
On si někdo kupuje XC90 kvůli zrychlení ?


Dynamické vlastnosti vozu jsou jedna z věcí, která by mně u auta za 1,5-2M zajímala. Osobně bych
byl ještě větší hnidopich, a čtyřválcový diesel v autě, jehož konkurenti nabízejí 6-8 válce, bych nesnesl.


respond
Lukiss
number of posts11
date of registration09.03.2015
Thursday 16.04.2015 02:57, ddd
Nejsem takový znalec . Ale u předjíždění jde spíš o to jak je ten motor pružný ? Každopádně souhlasím s tím že pro bezpečné předjíždění je dobré mít výkonovou rezervu . Na závodění bych si za 1,5-2 milióny koupil asi jiné auto buď od konkurence nebo úplně jinou třídu . Ale jak říkám nejsem odborník .
respond
Reno
number of posts1352
date of registration30.03.2010
Thursday 16.04.2015 08:09, RE:
Lukiss posted by:
Nejsem takový znalec . Ale u předjíždění jde spíš o to jak je ten motor pružný ? Každopádně souhlasím s tím že pro bezpečné předjíždění je dobré mít výkonovou rezervu . Na závodění bych si za 1,5-2 milióny koupil asi jiné auto buď od konkurence nebo úplně jinou třídu . Ale jak říkám nejsem odborník .


Pružné zrychlení je blízce spojeno s výkonem. Navíc, stačí podřadit a i atmosférický motor, který veličinou definovanou jako "zrychlení z 80 na 120 km/h na třetí rychlostní stupeň" nijak neoplývá,
najednou oplývat začne, pokud má dostatečný výkon.
V minulé generaci se 535d holedbala tím, že má stejné, nebo lepší pružné zrychlení než M5.
O tom, které auto je v reálu rychlejší, se asi nemusíme bavit.
Pružné zrychlení je tedy veličina, která říká, jak pomalé je auto řidiče, který není ochoten podřadit
manuálně, protože automatická převodovka obvykle podřadí úplně v pohodě.

respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Thursday 16.04.2015 08:14, RE:
Lukiss posted by:
Nejsem takový znalec . Ale u předjíždění jde spíš o to jak je ten motor pružný ? Každopádně souhlasím s tím že pro bezpečné předjíždění je dobré mít výkonovou rezervu . Na závodění bych si za 1,5-2 milióny koupil asi jiné auto buď od konkurence nebo úplně jinou třídu . Ale jak říkám nejsem odborník .


Motáte dohromady 2 věci.
1) na závodění jsou jiná auta a klidně s menším výkonem, když je hmotnost nízká
2) na těžké auto je potřeba výkonný motor, ale ne z důvodu závodění, ale z důvodu udržení přijatelné dynamiky, a to platí obecně
A pružnost motoru, pokud nemá dostatečný výkon, je k ničemu a platí to rovněž obecně.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Thursday 16.04.2015 08:16, RE:
Reno posted by:
Lukiss posted by:
Nejsem takový znalec . Ale u předjíždění jde spíš o to jak je ten motor pružný ? Každopádně souhlasím s tím že pro bezpečné předjíždění je dobré mít výkonovou rezervu . Na závodění bych si za 1,5-2 milióny koupil asi jiné auto buď od konkurence nebo úplně jinou třídu . Ale jak říkám nejsem odborník .
Pružné zrychlení je blízce spojeno s výkonem. Navíc, stačí podřadit a i atmosférický motor, který veličinou definovanou jako "zrychlení z 80 na 120 km/h na třetí rychlostní stupeň" nijak neoplývá,najednou oplývat začne, pokud má dostatečný výkon.V minulé generaci se 535d holedbala tím, že má stejné, nebo lepší pružné zrychlení než M5.O tom, které auto je v reálu rychlejší, se asi nemusíme bavit.Pružné zrychlení je tedy veličina, která říká, jak pomalé je auto řidiče, který není ochoten podřaditmanuálně, protože automatická převodovka obvykle podřadí úplně v pohodě.


Na čtvrtý stupeň, ale jinak samozřejmě souhlasím.
respond
ewing1
number of posts46
date of registration29.05.2009
Friday 17.04.2015 14:53, Osmiválec
Opravdu nechápu takové počínání... Proč zruší výrobu pěti, šesti a osmiválců a všude (i do velké XC90) cpou čtyřválec, kde je výkon vyhóněný turbama...? Kolik také motory vydrží? Když budou tahat vozík s koňama, tak co to s ním po letech udělá? Opravdu jsou to ko..ti... Nech dělajú aj toto, ale proč nenechali na výběr zákazníkovi? Tož nechtěl bych auto o váze 2,5 tuny, aby mělo motor 2,0 čtyřválec. A přitom, jak vymysleli ten osmiválec 4,4, tak ho chválili, že je to nejekologičtější osmiválec na světě a splňuje normu ULEV 2 !!! A najednou už není ekologický nebo co??? Opravdu k neuvěření, co se děje na tom světě... Člověk se už nemá ani na co těšit....
respond
Peťan H
number of posts24
date of registration19.04.2015
Sunday 19.04.2015 19:18, RE: To mně po....
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec


A tuten výpočet vychází z čeho?
Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?
respond
Peťan H
number of posts24
date of registration19.04.2015
Sunday 19.04.2015 19:24, RE:
Reno posted by:
Lukiss posted by:
Nejsem takový znalec . Ale u předjíždění jde spíš o to jak je ten motor pružný ? Každopádně souhlasím s tím že pro bezpečné předjíždění je dobré mít výkonovou rezervu . Na závodění bych si za 1,5-2 milióny koupil asi jiné auto buď od konkurence nebo úplně jinou třídu . Ale jak říkám nejsem odborník .
Pružné zrychlení je blízce spojeno s výkonem. Navíc, stačí podřadit a i atmosférický motor, který veličinou definovanou jako "zrychlení z 80 na 120 km/h na třetí rychlostní stupeň" nijak neoplývá,najednou oplývat začne, pokud má dostatečný výkon.V minulé generaci se 535d holedbala tím, že má stejné, nebo lepší pružné zrychlení než M5.O tom, které auto je v reálu rychlejší, se asi nemusíme bavit.Pružné zrychlení je tedy veličina, která říká, jak pomalé je auto řidiče, který není ochoten podřaditmanuálně, protože automatická převodovka obvykle podřadí úplně v pohodě.


Je potřeba tu informaci lépe chápat - 535 d (ač měla jen o málo větší výkon než polovina M5), tak té M5 v pružném zrychlení stačí.
Poloviční výkon = srovnatelné pružné zrychlení...to je super ne?
A kdo je v reálu rychlejší? Co je to reál?
535d byla na jednom velmi známém okruhu úplně stejně rychlá jako M3 E46...hm?
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Sunday 19.04.2015 20:48, RE: To mně po....
Peťan H posted by:
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
A tuten výpočet vychází z čeho?Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?


Rovnice je orientační. Přesnější je to přes energetické bilance, ale vysledoval jsem, že tento zjednodušený vztah +/- sedí. Vliv převodovky to už pak jen zpřesní, stejně jako vliv odporů. Důležitý a těžce uchopitelný faktor je schopnost přenést výkon na vozovku.
respond
Peťan H
number of posts24
date of registration19.04.2015
Sunday 19.04.2015 21:49, RE: To mně po....
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
A tuten výpočet vychází z čeho?Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?
Rovnice je orientační. Přesnější je to přes energetické bilance, ale vysledoval jsem, že tento zjednodušený vztah +/- sedí. Vliv převodovky to už pak jen zpřesní, stejně jako vliv odporů. Důležitý a těžce uchopitelný faktor je schopnost přenést výkon na vozovku.


Chápu. No problém.
Jen jsem to prvně pochopil jako potvrzení, že není možné aby to zrychlení bylo 7,8s.

On ten vztah bude hodně hrubě orientační, takže nakonec je asi lepší se spolehnout na údaj výrobce. (pro porovnání různých aut)
V reálu nemusí být vždy možné daného čísla přesně dosáhnout.
Předpokládám, že výrobce to měří za super ideálních podmínek. (nebo jen počítá?)
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Monday 20.04.2015 09:39, RE: To mně po....
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
A tuten výpočet vychází z čeho?Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?
Rovnice je orientační. Přesnější je to přes energetické bilance, ale vysledoval jsem, že tento zjednodušený vztah +/- sedí. Vliv převodovky to už pak jen zpřesní, stejně jako vliv odporů. Důležitý a těžce uchopitelný faktor je schopnost přenést výkon na vozovku.
Chápu. No problém.Jen jsem to prvně pochopil jako potvrzení, že není možné aby to zrychlení bylo 7,8s.On ten vztah bude hodně hrubě orientační, takže nakonec je asi lepší se spolehnout na údaj výrobce. (pro porovnání různých aut) V reálu nemusí být vždy možné daného čísla přesně dosáhnout.Předpokládám, že výrobce to měří za super ideálních podmínek. (nebo jen počítá?)


Ano to první pochopení správné bylo. Silně pochybuji, že 2-tunové auto s instalovaným výkonem 225 koní zrychlí pod 8 sec bez ohledu na převodovku. Vycházím z kinetické energie vozu a možnostmi motoru tuto energii vozidlu dodat a podmínky konstantního Mk (lineární růst výkonu). Zanedbávám odpory i nelinearity motoru. Rovnice je pak Ek=1/2P*t (ta 1/2 je tam právě z důvodu konstantního Mk). Dle tohoto výpočtu je čas ještě horší, nicméně lze jej korigovat cca 5% zkrácením, neboť se motor nerozbíhá z nulových otáček (ruším tu nelinearitu motoru). Čili 1/2*2100*27,8^2=1/2*165000*t z toho t=9,8 sec - 5% pak t=9,3 sec. No a jak je vidět, tak na to docela přesně zjednodušený vztah "pohotovostní hmotnost/instalovaný výkon v koních".
respond
Peťan H
number of posts24
date of registration19.04.2015
Monday 20.04.2015 10:58, RE: To mně po....
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
A tuten výpočet vychází z čeho?Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?
Rovnice je orientační. Přesnější je to přes energetické bilance, ale vysledoval jsem, že tento zjednodušený vztah +/- sedí. Vliv převodovky to už pak jen zpřesní, stejně jako vliv odporů. Důležitý a těžce uchopitelný faktor je schopnost přenést výkon na vozovku.
Chápu. No problém.Jen jsem to prvně pochopil jako potvrzení, že není možné aby to zrychlení bylo 7,8s.On ten vztah bude hodně hrubě orientační, takže nakonec je asi lepší se spolehnout na údaj výrobce. (pro porovnání různých aut) V reálu nemusí být vždy možné daného čísla přesně dosáhnout.Předpokládám, že výrobce to měří za super ideálních podmínek. (nebo jen počítá?)
Ano to první pochopení správné bylo. Silně pochybuji, že 2-tunové auto s instalovaným výkonem 225 koní zrychlí pod 8 sec bez ohledu na převodovku. Vycházím z kinetické energie vozu a možnostmi motoru tuto energii vozidlu dodat a podmínky konstantního Mk (lineární růst výkonu). Zanedbávám odpory i nelinearity motoru. Rovnice je pak Ek=1/2P*t (ta 1/2 je tam právě z důvodu konstantního Mk). Dle tohoto výpočtu je čas ještě horší, nicméně lze jej korigovat cca 5% zkrácením, neboť se motor nerozbíhá z nulových otáček (ruším tu nelinearitu motoru). Čili 1/2*2100*27,8^2=1/2*165000*t z toho t=9,8 sec - 5% pak t=9,3 sec. No a jak je vidět, tak na to docela přesně zjednodušený vztah "pohotovostní hmotnost/instalovaný výkon v koních".


Davide, ta polovina ve vzorci tam být fakt nemůže a pět procent na korekci je fakt málo.
Jak říkáš - motor se nerozbíhá z nulových otáček a při přeřazení z jedničky na dvojku už vůbec ne. Tam může klidně zůstat v (nevím) 80% svého maxima.
Bez znalosti průběhu křivky výkonu a převodovky nemůže vzorec E = 1/2 P x t platit. Nebo lépe řečeno bez oné znalosti nemůžeme vědět jaký koefocient doplnit.
Aby vyšlo oněch 7,8s, muselo by tam být E= 0,63 P x t, což mi nepřijde až tak nereálný.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Monday 20.04.2015 11:48, RE: To mně po....
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
A tuten výpočet vychází z čeho?Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?
Rovnice je orientační. Přesnější je to přes energetické bilance, ale vysledoval jsem, že tento zjednodušený vztah +/- sedí. Vliv převodovky to už pak jen zpřesní, stejně jako vliv odporů. Důležitý a těžce uchopitelný faktor je schopnost přenést výkon na vozovku.
Chápu. No problém.Jen jsem to prvně pochopil jako potvrzení, že není možné aby to zrychlení bylo 7,8s.On ten vztah bude hodně hrubě orientační, takže nakonec je asi lepší se spolehnout na údaj výrobce. (pro porovnání různých aut) V reálu nemusí být vždy možné daného čísla přesně dosáhnout.Předpokládám, že výrobce to měří za super ideálních podmínek. (nebo jen počítá?)
Ano to první pochopení správné bylo. Silně pochybuji, že 2-tunové auto s instalovaným výkonem 225 koní zrychlí pod 8 sec bez ohledu na převodovku. Vycházím z kinetické energie vozu a možnostmi motoru tuto energii vozidlu dodat a podmínky konstantního Mk (lineární růst výkonu). Zanedbávám odpory i nelinearity motoru. Rovnice je pak Ek=1/2P*t (ta 1/2 je tam právě z důvodu konstantního Mk). Dle tohoto výpočtu je čas ještě horší, nicméně lze jej korigovat cca 5% zkrácením, neboť se motor nerozbíhá z nulových otáček (ruším tu nelinearitu motoru). Čili 1/2*2100*27,8^2=1/2*165000*t z toho t=9,8 sec - 5% pak t=9,3 sec. No a jak je vidět, tak na to docela přesně zjednodušený vztah "pohotovostní hmotnost/instalovaný výkon v koních".
Davide, ta polovina ve vzorci tam být fakt nemůže a pět procent na korekci je fakt málo. Jak říkáš - motor se nerozbíhá z nulových otáček a při přeřazení z jedničky na dvojku už vůbec ne. Tam může klidně zůstat v (nevím) 80% svého maxima. Bez znalosti průběhu křivky výkonu a převodovky nemůže vzorec E = 1/2 P x t platit. Nebo lépe řečeno bez oné znalosti nemůžeme vědět jaký koefocient doplnit. Aby vyšlo oněch 7,8s, muselo by tam být E= 0,63 P x t, což mi nepřijde až tak nereálný.


Na obecných energetických bilancích je krásné, že do nich nevstupují ostatní vlivy, takže vřazení převodovky mezi motor a auto je v tomto případě nepodstatné, pokud hledáme pouze odpověď na otázku, zda 165kW motor dokáže rozjet 2100 kg auto za 7,8 sec. Prostě energie dovnitř=energie ven.
Já jsem uvedl, o co se opírám. Jinak ta polovina je tam z integrálu, to není nic, co bych si vymyslel, aby mi to vyšlo, na rozdíl od bulharské konstanty 0,63, jak jsi přišel na číslo 0,63 a na základě čeho se ti nezdá nereálný? Rovněž jsem uvedl podmínky, za kterých je výpočet platný.
respond
Peťan H
number of posts24
date of registration19.04.2015
Monday 20.04.2015 12:41, RE: To mně po....
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
A tuten výpočet vychází z čeho?Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?
Rovnice je orientační. Přesnější je to přes energetické bilance, ale vysledoval jsem, že tento zjednodušený vztah +/- sedí. Vliv převodovky to už pak jen zpřesní, stejně jako vliv odporů. Důležitý a těžce uchopitelný faktor je schopnost přenést výkon na vozovku.
Chápu. No problém.Jen jsem to prvně pochopil jako potvrzení, že není možné aby to zrychlení bylo 7,8s.On ten vztah bude hodně hrubě orientační, takže nakonec je asi lepší se spolehnout na údaj výrobce. (pro porovnání různých aut) V reálu nemusí být vždy možné daného čísla přesně dosáhnout.Předpokládám, že výrobce to měří za super ideálních podmínek. (nebo jen počítá?)
Ano to první pochopení správné bylo. Silně pochybuji, že 2-tunové auto s instalovaným výkonem 225 koní zrychlí pod 8 sec bez ohledu na převodovku. Vycházím z kinetické energie vozu a možnostmi motoru tuto energii vozidlu dodat a podmínky konstantního Mk (lineární růst výkonu). Zanedbávám odpory i nelinearity motoru. Rovnice je pak Ek=1/2P*t (ta 1/2 je tam právě z důvodu konstantního Mk). Dle tohoto výpočtu je čas ještě horší, nicméně lze jej korigovat cca 5% zkrácením, neboť se motor nerozbíhá z nulových otáček (ruším tu nelinearitu motoru). Čili 1/2*2100*27,8^2=1/2*165000*t z toho t=9,8 sec - 5% pak t=9,3 sec. No a jak je vidět, tak na to docela přesně zjednodušený vztah "pohotovostní hmotnost/instalovaný výkon v koních".
Davide, ta polovina ve vzorci tam být fakt nemůže a pět procent na korekci je fakt málo. Jak říkáš - motor se nerozbíhá z nulových otáček a při přeřazení z jedničky na dvojku už vůbec ne. Tam může klidně zůstat v (nevím) 80% svého maxima. Bez znalosti průběhu křivky výkonu a převodovky nemůže vzorec E = 1/2 P x t platit. Nebo lépe řečeno bez oné znalosti nemůžeme vědět jaký koefocient doplnit. Aby vyšlo oněch 7,8s, muselo by tam být E= 0,63 P x t, což mi nepřijde až tak nereálný.
Na obecných energetických bilancích je krásné, že do nich nevstupují ostatní vlivy, takže vřazení převodovky mezi motor a auto je v tomto případě nepodstatné, pokud hledáme pouze odpověď na otázku, zda 165kW motor dokáže rozjet 2100 kg auto za 7,8 sec. Prostě energie dovnitř=energie ven. Já jsem uvedl, o co se opírám. Jinak ta polovina je tam z integrálu, to není nic, co bych si vymyslel, aby mi to vyšlo, na rozdíl od bulharské konstanty 0,63, jak jsi přišel na číslo 0,63 a na základě čeho se ti nezdá nereálný? Rovněž jsem uvedl podmínky, za kterých je výpočet platný.


1/2 (o který píšeš ty), by tam byla, kdyby výkon startoval na nule, lineárně rostl na maximum a po přeřazení opět spadl na nulu a zas rostl na maximum, které by dosahoval právě při té 100 km/h.

Jinak je to jak říkáš - určitý integrál = obsah plochy pod grafem, ale když nevíš na jaké otáčky po přeřazení padne motor a jaký má při nich výkon, je ta 1/2 polovina dost vykouzlený číslo.
Protože jsem už nějaké výkonové křivky viděl, vůbec mě nepřekvapuje, že konečný koeficient pro toto auto dle výrobce vychází právě na těch 0,63. (ano - je to zjednudušené číslo pro tento případ - toto auto, tento motor) Jinak by bylo samozřejmě nutno počítat přes ten integrál pokud bychom znali výkon při každých otáčkách během zrychlování - potažmo ty otáčky během zrychlování, potažmo nastavení převodovky.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Monday 20.04.2015 14:05, RE: To mně po....
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Peťan H posted by:
David V posted by:
Reno posted by:
to opravdu někdo věří tomu, že dvoulitrový čtyřválec, s výkonem 225 hp pohne s dvoutunovým autem na stovku za 7,8 sekundy?
Dle zjednodušeného výpočtu hmotnost/počet koní dostáváme 2100/225=9.3 sec
A tuten výpočet vychází z čeho?Na převodovce jako nezáleží? Na aerodynamice taky ne?
Rovnice je orientační. Přesnější je to přes energetické bilance, ale vysledoval jsem, že tento zjednodušený vztah +/- sedí. Vliv převodovky to už pak jen zpřesní, stejně jako vliv odporů. Důležitý a těžce uchopitelný faktor je schopnost přenést výkon na vozovku.
Chápu. No problém.Jen jsem to prvně pochopil jako potvrzení, že není možné aby to zrychlení bylo 7,8s.On ten vztah bude hodně hrubě orientační, takže nakonec je asi lepší se spolehnout na údaj výrobce. (pro porovnání různých aut) V reálu nemusí být vždy možné daného čísla přesně dosáhnout.Předpokládám, že výrobce to měří za super ideálních podmínek. (nebo jen počítá?)
Ano to první pochopení správné bylo. Silně pochybuji, že 2-tunové auto s instalovaným výkonem 225 koní zrychlí pod 8 sec bez ohledu na převodovku. Vycházím z kinetické energie vozu a možnostmi motoru tuto energii vozidlu dodat a podmínky konstantního Mk (lineární růst výkonu). Zanedbávám odpory i nelinearity motoru. Rovnice je pak Ek=1/2P*t (ta 1/2 je tam právě z důvodu konstantního Mk). Dle tohoto výpočtu je čas ještě horší, nicméně lze jej korigovat cca 5% zkrácením, neboť se motor nerozbíhá z nulových otáček (ruším tu nelinearitu motoru). Čili 1/2*2100*27,8^2=1/2*165000*t z toho t=9,8 sec - 5% pak t=9,3 sec. No a jak je vidět, tak na to docela přesně zjednodušený vztah "pohotovostní hmotnost/instalovaný výkon v koních".
Davide, ta polovina ve vzorci tam být fakt nemůže a pět procent na korekci je fakt málo. Jak říkáš - motor se nerozbíhá z nulových otáček a při přeřazení z jedničky na dvojku už vůbec ne. Tam může klidně zůstat v (nevím) 80% svého maxima. Bez znalosti průběhu křivky výkonu a převodovky nemůže vzorec E = 1/2 P x t platit. Nebo lépe řečeno bez oné znalosti nemůžeme vědět jaký koefocient doplnit. Aby vyšlo oněch 7,8s, muselo by tam být E= 0,63 P x t, což mi nepřijde až tak nereálný.
Na obecných energetických bilancích je krásné, že do nich nevstupují ostatní vlivy, takže vřazení převodovky mezi motor a auto je v tomto případě nepodstatné, pokud hledáme pouze odpověď na otázku, zda 165kW motor dokáže rozjet 2100 kg auto za 7,8 sec. Prostě energie dovnitř=energie ven. Já jsem uvedl, o co se opírám. Jinak ta polovina je tam z integrálu, to není nic, co bych si vymyslel, aby mi to vyšlo, na rozdíl od bulharské konstanty 0,63, jak jsi přišel na číslo 0,63 a na základě čeho se ti nezdá nereálný? Rovněž jsem uvedl podmínky, za kterých je výpočet platný.
1/2 (o který píšeš ty), by tam byla, kdyby výkon startoval na nule, lineárně rostl na maximum a po přeřazení opět spadl na nulu a zas rostl na maximum, které by dosahoval právě při té 100 km/h. Jinak je to jak říkáš - určitý integrál = obsah plochy pod grafem, ale když nevíš na jaké otáčky po přeřazení padne motor a jaký má při nich výkon, je ta 1/2 polovina dost vykouzlený číslo. Protože jsem už nějaké výkonové křivky viděl, vůbec mě nepřekvapuje, že konečný koeficient pro toto auto dle výrobce vychází právě na těch 0,63. (ano - je to zjednudušené číslo pro tento případ - toto auto, tento motor) Jinak by bylo samozřejmě nutno počítat přes ten integrál pokud bychom znali výkon při každých otáčkách během zrychlování - potažmo ty otáčky během zrychlování, potažmo nastavení převodovky.


Pokud máš k dispozici pilový diagram, tak to zrychlení snadno z vnější charakteristiky motoru spočítáš. A ta polovina se tam vzala integrací času integrál (konst*tdt) = 1/2 t^2 a rozhodně je to méně vykouzlené číslo než 0,63 upravené tak, aby to vyšlo. Není to žádný koeficient, ale vychází to z analytického řešení rovnice.
A pro zajímavost jsem koukl na technická data přímo na stránky Volva a mají tam T6-ku s 320 koňmi, která sprint dává za 6,5 s a z mojí rovnice vychází 1/2*2100*27,8^2=1/2*235000*t po 5% redukci dostávám 6,56s. Dokážeš to nějak uspokojivě vysvětlit? (já ano).
respond
Zvirak
number of posts459
date of registration09.09.2012
Monday 20.04.2015 15:04, integrál
Chlapci, trochu jste se do toho zamotali a bez alespoň fundamentální znalosti integrálního počtu z toho nevybřednete.
Samozřejmě, že p může být křivka. Je to totiž proměnná v závislosti na čase.
Ta polovina tam samozřejmě být musí. proč? Protože když chcete integrovat výkon (p) podle času (t), vyjde vám, že energie (přesněji řečeno práce) je plocha pod křivkou výkonu (tj.součet všech výkonů za čas t ).
integrál z t^1 (t na první) je t^2 / 2 (t na druhou děleno 2). To je prostě vzorec.
čili práce je rovna ingrálu výkonu podle času, tj A=int ( p(t)) dt = 1/2 * p * t ^2

on má david s tím zjednodušeným vzorcem pravdu, je to sice náhoda, ale dá se podle toho orientovat.

Jestli se o tomhle petane chceš hadat, bez do skoly, integrální počet i celá matika je obsahem 1 a 2 ročníku vysokých tech. škol. Podle toho cos napsal, nemas o tom páru
respond
1 2 3


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.