Stejskal Jarda posted by:
Jako ja vim ze jsou tam ty diferaky ze jo, voni jako urcojou, kteri kolo se ma pribrzdit kdyz jde vuz do smyku ze jo. Kdyz mam jako tu pernanentni ctyrkolku jako, tak mi pak reknete, proc se s ni tak spatne zataci ze jo. Kamarad ma toho Forda rangera jako, pak priradil jakoze predek ze jo a slo to spatne ze jo. Neco tam bouchalo, spatne to zatacelo ze jo, ja si mislim ze haldex je proto lepsi ze jo, ponevadz to maji lepe vymysleny ze jo.
No to je právě to o čem jsem psal. Diferenciál nic neurčuje (pokud nejsou přibržďované satelity, jako u závodních vozidel řečeno hodně zjednodušeně), diferenciál pouze umožňuje rozdílné otáčky dvou různých kol při současném pohánění těchto kol. Pokud je pohon jedné nápravy, tak stačí diferenciál 1, pokud je poháněno více náprav, tak každá poháněná náprava má svůj diferenciál a obvyklé jsou i diferenciály mezi jednotlivými nápravami, aby se umožnily různé otáčky všech kol na všech nápravách. Existují i vozy bez mezinápravových diferenciálů, ale tam je nutné výhod pohonu využívat jen na povrchu s horší adhezí, jinak dochází vlivem rozdílných rychlostí kol na nápravách k velkému zatížení této přenosové soustavy a něco odejde.
Pokud přiřadí náhon na asfaltu, tak auto pojede dobře jen rovně, jakémukoliv zatáčení brání stejná obvodová rchlost na vstupu do jednotlivých difereniálů na nápravách, kdy skluz mezi koly a asfaltem je řádově nižší,než jsou rozdíly mezi otáčkami náprav.