Saturday 14.10.2017 07:51,
Motor 1,6TDI v Octavia III
V mém životě byla napřed epocha benzínová (1975-1995), pak naftová (1995-2009) a nyní zase bezínová (2009-dodnes). Naftové auto už nechchi, najezdil jsem s nimi přes 1,2milionu km, když jsem "musel" mít služební auto naftové. Tím chci říct, že mohu výbrně porovnat řadu starších naftových motorů s touto 1,6TDI, se kterou bčas jezdím i v současném zaměstnání na SC kratší i delší.
Řeknu to tak: znám sice i lepší motory a o hodně lepší motory, ale znám také výrazně horší motory. Asi nejhorší motor, který pamatuji, byl 1,9TDI (červené DI) 96kW v Pasátu. nejlepší naftový motor, co mně prošel pod rukama, byla Honda a pak řada šestiválců v M-B. K 1,6TDI: motor je na dnešní dobu zcela normální. Tzn. je uškrcený díky všem emisím možným imnemožným. Charakteristika tomu odpovídá: dole se toho moc neděje, nahoře realtivně rychle uvadá, ale rozhodně nekončí na 3500rpm. Sbírá se až někde o 1700rpm, ale to není vada motoru, ale vada řidiče, pokud na to na něm vyžaduje, protože je línej podřadit. Stačí, kdyby řidič pustil z pracek mobilní telefon a podřadil. Pak by neměl důvod k nářku. Já to tak dělám a rozhodně toto bych motoru nevytýkal. Malý motor se totiž ani jinak chovat nemůže. Výkon se z něj doluje pomocí turba a tomu prostě trvá, než v malých otáčkách nafouká plnící tlak. Takež ne chyba motoru ale jeho vlastnost a blbost řidiče, co tento základní princip nepochopili. Další chybou řidiče je snaha myslet si, že mu malý dýzl bude toči jako japonský benzíňák. Takový dýzl zatím ještě nikod nevyrobil a všechny dýzly končí plus mínus ve stejných otáčkách. Bohužel opět někteří řidiči nepochopili, že díky kroutícímu momentu, daným objeme a následnému zpřevodování s etěmto expertům zdá, že auto už pod plynem nejede. Jasně, nemůže, protože se dostalo na svoji výkonovou špici, která ale leží diametrálně jinde proti třeba 3,0 V6 motoru, kde auto ve stejných otáčkách uhání zcela jinou rychlostí. A protože proti 1,6TDI na silnicích jezdí kupa silnějších auta, je tedy problém je předjet, protože ta některá ostatní auta mají při dnešních zvyklostech daleko více výkonu. Takže opět ne vada motoru, ale jeho konstrukční vlastnost, kterou musím při jízdě zohlednit. To mi připadá, jako kdybych na Pionýru chtěl soutěžit litrovým harlejem. AD spotřeba: opět vada řidiče leží v tom, že se snaží chtíod motoru něco, co ze své konstrukční podstaty nemůže dát a pak samo sebou za své "snahy" oplácí zvýšenou spotřebou. je ale zajímavé, že jezdíém Xkrát do ěmsíce trasu Litovel Štětí po 35 a pak p D11 a tuto trasu zvládám za necelé 4 hodiny, což si každý lehce spočítá, jak to je s rychlostí. Ale ještě zajímavější na tom je, že tuto trasu zcal absolutně bez potíží najíždím se spotřebou kolem 5,3/100. Tak nevím, kde dělám chybu. Asi mám ucpané palivové potrubí, že té nafty tam neteče víc. Jako další chybu nikoliv auta, ale řidiče, vidím v tom, že stále vzpomíná na staré "slavné" smradlevé 1,9TDI 66/81kW, které i ve městě dokázalo jezdit pod 6/100. probohas, kdy už tupé stádo pochopí, že dnešní motory tohle už nikdy umět nebuoud. A to ze dvou důvodů: v dobách, kdy byla slavná první TDI na vrcholu své slávy, byl sotva tak 1/3 provoz a za další, dnes, díky všem možným faktorům se jezdí dalekoé rychleji. Fyzika je holt fyzika aza vynaloženou práci se musí dát motoru najíst. A ta práce, co dnešní motor v dnešním provozu musí vyknat je o to větší, že musí překonávat řadu byro-eko-nařízení a podmínek, ať je to ve formě bůhvíjakých regenerací, katalýzy atd, ale také díky poměrně vyšší váze dnešních superbezpečných auta hlavně tragické hustotě a charakteru provozu. proč charakteru? protože někdo by asi umřel o vteřinu déle, kdyby se na semaforu rozjel plynula plynule dojel na další červenou bez toho, aniž by mu hořely jednak gumy při rozjezdu a dále brzdy při dojezdu. Holt darmo mluvit. je to v lidech. Já jsem asi ze staré školy a nemám skuetčně žádný problém se spotřebou ani u této 1,6 včetně jízd po Praze (neb tam máme kancelář), ani ubenzínopvé 3,7V6. Hodně se dá ovlivnit stylem jízdy, jenže "styl" jízdy je sprosté slovo a navíc přemýšlení za volantem hodně bolí. Takže najdou se jedinci, kteří pak řvou, že 1,6 jim žere 7,5/100 nebo benzínová 1,2TSI přes 10/100. To není chyba techniky, ale tupost hlav. A ještě pak píší své bláboly na všech sociálních sítích a odborných forech a lidi, kteří hledají relevantní názor podložený reálnou zkušeností, jen matou.
Takže závěrem: 1,6 není zázrak, ale zcela normální slušný motor se (zatím - 125.000km) výbornou bezporuchovostí a spotřebou kolem 5,5/100. Kdo chce něco víc,. musí připlatit za větší objem. Ale pak zase připlatí i za spotřebu.
respond