Friday 27.04.2012 16:49,
Obecně
Obecné rady, jak se vyhnout koupi nějakého šrotu se už probíraly mockrát. Úplně nejlepší je zpřízněná duše, která autům skutečně rozumí a je ochotná s vámi vůz zkontrolovat. Pokud někoho takového nemáte, je dobré mít seznam věcí, které je potřeba zkontrolovat a toho seznamu se držet.
První obhlídka by byla lepší bez prodejce, aby nemohl kecáním odvádět pozornost. Zkontrolováním rovnoměrnosti spár mezi díly karoserie a odstínu a kvality laku získáte představu o prodělaných haváriích. Auto za 50 tisíc už něco zažilo, ale dobrá oprava by přesto neměla být příliš vidět. Když ano, tak se na opravách šetřilo.
Před nastartováním motoru je potřeba zkontrolovat olej a vodu v chladiči, olej by měl být bez emulze, to byl problém s těsněním pod hlavou a stejně tak voda by neměla mít olejové skvrny na hladině. Pokud je to možné, vždy chci vidět nastartování studeného motoru, jestli s ním nejsou potíže. Při nastartování by z výfuku neměl jít dým. Po zahřátí nejlépe po jízdě by měl motor na volnoběh běžet rovnoměrně a poměrně tiše.
Pokud se vám auto líbí a máte vážný zájem, je potřeba požadovat dostatečně dlouhou zkušební jízdu, klidně 20 km. Motor se musí zahřát, aby bylo poznat, že se nepřehřívá. Velmi vhodné je projet nějakou hrbolatou okreskou, aby se mohly ozvat vůle na podvozku, které by se projevily klepáním až boucháním. Je potřeba vyzkoušet brždění někde na rovině, nejlépe s lehkým držením volantu, jestli auto nebude mít tendenci zatáčet nebo jen točit volantem. Po zastavení někde na čisté ploše bych počkal, jestli se nebudou objevovat pod autem loužičky.
Jako další možnosti prověření auta se dá udělat STK bez zápisu (na vyžádání), což sice stojí pár stovek, ale člověk pak získá představu o stavu podvozku a brzd (koroze, vůle na nápravách, účinek brzd).
Pokud by to bylo to Mondeo z roku 2001, zajel bych před koupí do nějakého servisu, aby mi změřili tlaky na válcích a koukal bych technikovi pod ruce, co naměřil. Mírné odchylky jsou normální, rozdíl 10% bych nebral. Přímo tady se nabízí dvoulitr s najetými 250 tisíci, kdyby měl dobré tlaky, tak není důvod ho vyloučit.
Tohle všechno předtím, než cokoli podepíšu nebo zaplatím za auto, samozřejmě STK nebo servis je potřeba zaplatit.
Pokud požaduju auto ve slušném stavu, je potřeba počítat s mírně nadprůměrnou cenou. To znamená mít při koupi zjištěnou obvyklou cenu vybraného auta a za vyšší cenu požadovat dobrý stav vozidla. Nepočítejte že vám někdo nabídne výhodnou cenu, dobrá auta za dobrou cenu jsou pryč hned, laik se k nim téměř vůbec nedostane. Když bude cena hodně dobrá, dá se čekat nějaká zrada.
A v bazaru se nenechat ukecat na něco jiného, než pro co jsem přišel (znám i takové případy). Když nenajdu co hledám a něco mi nabídnou, tak se napřed podívám aspoň na internet, co o tom píšou, třeba sem, těch testů jsou tu mraky.
respond