Hezky den vsem.
Dekuji za priznive ohlasy a nemene dekuji za kritiku. Ta se tyka prevazne narocnosti clanku a kritici se v tomto pripade trefuji do cerneho. Kdyz jsem odesilal clanek do redakce, mel jsem obavy z jeho slozitosti a z jeho delky. Ale v clanku o ctyrkolkach ctenarstvo volalo po podrobnejsim rozboru diferencialu.
Me ambice jsou psat "popularne naucne". Neminim se na ctenare nijak vytahovat, protoze ten umi to a ten zas tohle. Srozumitelnost clanku je podstatna vec. Je vsak pomerne tezke vystihnout miru, nekdo ma technicke vzdelani nekdo je treba pravnik a nekdo ma sikovne pracky, tak neco vyrabi. Ale vsichni co ctou tento web maji zrejme urcity zajem o auta a jiste povedomi o technice. Pokud chcete vedet neco o tom jak a proc veci funguji, chce to dost premysleni a spekulovani. Mozna jsem Vam to v tomto clanku moc neulehcil (diky Vam, kdo jste napsali presne vety ktere jsou nesrozumitelne). Nemyslim, ze clanek potrebuje strojarske vzdelani, ale myslim, ze potrebuje vic obrazku s vysvetlenim. Pokusim se to napravit, ale prosim o trosku strpeni.
Je to trosku o tom, proc jsem zacal psat. Myslim, ze auto ma pravo hodnotit KDOKOLIV, chlap, zenska, deti co se vezou vzadu i pes co jede v kufru. Kazdy ma pravo hodnotit, ja se v aute sedi, jak to jede, jak to rve a jak se to klepe. Problem ale nastava v okamziku, kdy technicky mene zdatni jedinci zacnou resit proc se co deje a nedeje. Jsou urcita motoristicka periodika, pri jejichz cteni me jima hruza! Bohuzel jsou jejich redaktori notne krmeni PR automobilek, jejich tiskove zpravy jsou take pekne snuzky polopravd. Vysledkem je gulas.
Chci do toho proste prinest trosku svetla. Nema cenu, abych popisoval pohonne ustroji konkretniho vozidla, pokud ctenari nemaji povedomi o jistych zakladnich vecech. Pokud tedy nemame jen prazdne placat o kilowatech a newtonmetrech, o vykonnovych krivkach a motorech co tahnou "vocpodu", musime se troku sebevzdelavat, jinak to nejde. Ale verte mi, nemusi to byt az tak bolestivy proces.
Pokud vsak chcete jen jezdit, pak tyhle veci vubec nemusite znat, v tom pripade se vsak, prosim, pokuste vyhnout analyzam a spokojte se ve vasich komentarich o autech na proste konstatovani faktu, jako ze to nejede, ze to zere, rozpada se to atd.
Jeste jednou diky za podnetne reakce. Pokusim se z nich vyvodit zavery. Druhy dil serialu je jiz v redakci a pak se pokusim zase o nejake odlehcenejsi tema.
Slavek