M-B MORAVIA OSTRAVA - po příchodu do autosalonu najdu vlevo schované oddělení servisu. Zde je asi 5 zaměstanců, 2 jsou přijímací technici, jeden tam nosil nějaké papíry zbývající byli 2 kancl baby. Nebyl přede mnou nikdo. Sedím tam asi 15 min, všichni na mě koukají, nikdo se ani neobtěžoval zeptat zda něco potřebuji. Švitoří mezi sebou jak byli na oběd buchtičky s krémem a co budou dělat o víkendu, jak Smart ve 110 sejmul svodila a nic mu nebylo atd!!! Připadalo mi to jak nějaká školní přestávka na učilišti a ne pracovní doba resp chování před zákazníkem. Já na to fakt skoro čtvrt hoďku hledím, nic, na 2m jsem prostě neviditelný i když si se díváme z očí do očí !!! Podotýkám že 20 letá cikorka v tepláckách co přišla požádat o prospekt nejsem. Až jsem se musel důrazně požádat, zda by se mi mohl někdo věnovat. No ochota sama, musím říct že toto ve mě zanechalo opravdu zážitek. Co se týče ceny prací platí, bez peněz do Mercedes nelez. Toto by mi osobně až tak nevadilo, vlastním už rok největší model z nabídky , co jsem si přivezl z D od místního dealera jako odkoupenou předváděčku. Takže kdo chce mít koně musí mít na seno, resp když máš opici musíš mít na banány, s tím jsem počítal. Očekávám však za své peníze dobře odvedenou práci. Zde je ovšem hlavní kámen úrazu. Zaměstnanci snad jedou podle předepsaného manuálu a mají speciální nářadí (jedinná jejich výhoda) nicméně mnoho oprav se dělá metodou pokus omyl !!! Vícekrát ověřeno. Jedinné na co v servisu slyší je, když je auto do cca 3 let a psané na firmu, tak vyměnit výměnným způsobem veškeré celky co se dá a milý zákazníku opovaž se zajímat co ti uděláme. Ano toto opravdu opracovat začnou, výsledná oprava je pak tradičně 6 místná částka
Problém je v tom, že původní závada byla relativně malá a bohatě stačilo vyměnit 1/4 věcí (víc odborníků mi to nezávisle potvrdilo). Opravdu je mi jasné že s detajly si nikdo hrát nebude, šups jsou postupy i preventivě se vymění to a to, nějakých 5tis celkem pro nic za nic si klidně připlatím. Nicméně aby lítaly za všecko desetisíce vzduchem do pryč je špatné. Opravdu by mě zajímalo, jakým školením, praxí atestem nebo tak zaměstnanci prochází. Resp za jakých podmínek se lze stát dealerem/servisem Mercedesu. Z přijímacích techniků mi většina nedovede zodpovědět středně náročné technické otázky. Bohužel co je ještě horší svojí nevědomost maskují arogantním chováním. Jedinný kdo se z přijmu snaží je nenápadný mladík pak Jiří Krajíček (záměrně jsem konkrétní abych ho mezi opruzenými kolegy podpořil). Když tam není tak rovnou pokládám telefon a s ostatníma už ani nemluvím. Paní v pokladně (takové tmavé krátké vlasy) nepříjemná a pomalá (teda když tam je a není někde zašitá). Ve svém zaměstnání přicházím do kontaktu s mnoha lidmi na různých pozicích, takže mám myslím celkem srovnání. Můžu říct co si dovolí jejich zaměstnanci si nedovololí ani naše paní uklízečka, protože ví žeby druhý den už přijít nemusela. O tom když se domluvíme na středu a řeší se to bez omluvy až v pátek se ani rozepisovat nebudu. Toto jsou mé osobní zkušenosti za kterýma si stojím. Pravdou je, že obdobné jsem však slyšel z mnoha stran, přitom většinou firmy a auta (w210) w211, w220, w221.
... Ještě daleko horší situace je pro soukromé majitele starších modelů 124, 140 atd. Ti tam raději nechodí už skoro vůbec. Někteří pravda díky ceně, ale mnozí i proto, že se jejich auty ani nechtějí zabývat. Kdyby Piano nebo W116 tak dejme tomu, ale slušná čtverka nebo mamut
Ale i kdyby, Mercedes jako Mercedes, jednou jsou servisním zastoupením tak jaképak copak. Mě by zajímalo kdyby ze Stuttgartu udělali nějakou zkoušku a přišel si nějaký provokatér koupit třeba filtr do 190, toby se ve Stuttgartu divili jak se jedná se zákazníkem. Nejlepší je, když vám pak pokurví auto samotný servis (i to se stane) takže je třeba vzít nohy na ramena ...Tak co tedy zbývá? Do M-B proto zde jezdím jedině v nejnutěnších případech (diagnostika, geometrie) které nejsou udělat bez speciálních přístrojů a hodnot. Zbylé věci (olej, xenonová výbojka atd) mi pak dělá ve volném čase kamarád nadšenec a všeuměl, který pracuje u konkurenční značky s modrobílou vrtulí ve znaku na Frýdlantských mostech. Mezi námi Mercedesáři patří tento servis mezi vyloženě neoblíbené !!!
Takže resume podle škoní stupnice = 4 (z milosti) . Pokud jste majitelé letitých kousků tak si držte ty "pologarážové" jako je ten klan v Mělníku (telefon jestli ještě platí tak vám zašifrujju: oskar, čína, top verze)... Proto jako Opaváci jezdíme kvůli servisu až do 350 km vzdáleného PRAHA CHODOV. Zde je problém se vůbec dovolat (kdo nevěří ať si vyzkouší), já většinou na 3-4 pokus. Problém tohoto servisu vidím v tom, že tam je málo lidí a šílený cvrkot. Nestíhá se proto nic. Zde bych hodnotil přístup k zákazníkovi slovem průměrný, běžný . Nejlepší je když tam máte známého co vás trochu protlačí a dohlídne na správný průběh. Můžu říct, že někteří (víc lidí) tam celkem ochotní jsou. Hlavní výhoda je však v tom, že vědí co dělají. Většina věcí je udělaná dobře
Bohužel se na všecko čeká a všecko trvá, nedostatek lidí je znát. Takže na malé věci se to moc neoplatí, na větší pokud chcete v tuzemsku asi lepší není. Podle školní stupnice hodnotím se skřípěním zubů číslem 2 (možná 2-). Nejlepší je spojit jakýkoliv servisní úkon s cestou, takže se to snažíme udělat přímo v Německu. Vyplatí se to !!! Nejlepší si je najít servis ve středně velkém městě. Zde mají pořád dostatečné zkušenosti sklad atd, avšak už jde cítit osobnější přístup. Má němčina je na té úrovni, že si přečtu jejich noviny, zprávám v TV rozumím tak na 50%. Přesto s tím problém nebyl. Doma si trochu připravím pár technických pojmů. Ještě se mi nestalo žeby někdo z jejich zastoupení jednal trochu skrz prsty (něco jak my se díváme na Ukrajince) vždy byli velmi ochotní a snažili se vyhovět a zodpovědět veškeré technické otázky (auta mě zajímají). Někdy jsem dokonce shodil sako a byl s technikama přímo na kanále, u počítače atd a ti mi ukazovali co a jak a snažili se rukama a nohama vysvětlovat co a proč právě děljí atd. Přitom ceny vyšší než v tuzemsku v zásadě nejsou. Některé díly jsou dokonce o něco levnější. Veškeré termíny a dohody zatím klaply vždy. Takže zde hodnotím s přimhouřeným okem ještě za jedna. Takže vy co bydlíte někde v Čechách, jezděte do Reichu bez váhání. A pár takových skutečně znám. Vyjde to i s cestou v součtu ochloupek levněji a hlavně kvalita je nesrovnatelná (často to platí i pro jiné lepší auta typu Porsche 911 turbo, BMW 760 atd)
Co se týče naší samotné automobilky s hvězdou ve znaku, tak to vidím takto. Sám z této situace nemám radost, jsem půl života hrdým Mercedesářem. S velkými auty s hvězdou na přídi jsem zažil mnohé. Bohužel však musím přiznat, že naprostá prvotřídnost automobilky byla v 80 letech minulého století. To byly nesmrtelné stroje. To zde byla ještě spousta "garážových" a když jste měli kontakt na vyhlášeného specialistu, fakt vám udělal i nemožné. Bohužel jejich úžasný um (fakt se kladním pánové) končil s modely 124 a 126. Co vím tak mamut byl posledním opravdu kvalitním Mercedesem, bohužel už ho neumí každý dobře opravit . Jéžiš si vzpomínám ještě dodnes jak jsme měnili např žárovičky v podsvícení palubky asi 2 dny. Vůbec se tam zespodu nešlo dostat, až jsme na to přišli že sundat obložení na A sloupku, pak větrák a vlézt tam větrákem. A takových story bylo, nakonec se povedlo vše, jojo zlatá léta devadesátá. S nástupem 210 všecko šlo do malinko kytek. I když masařka těch 700-800 km s jedním motorem najela. U těch novějších dieselů je pak drahé to CDI, ty vstřiky cca 100tis Kč, jinak to bylo slušné auto. Po jakémsi hledání a tápání se začíná situace malinko zplešovat tak uvidíme. W221 jezdí dobře, za první rok jsme jí tu přidali přes 60tkm ( jsme na ní 2) tak uvidíme dál
Bohužel ten servis mě štve hrozně a nějak se to poslední dobou sčítá, že 100x nic umořilo i vola. Co je věc zcela subjektivní, tak ty nové designy už taky pro mě nejsou ono, všecko to vypadá trochu korejsky, snad se teď Brunno Sacco v hrobě neobrací. Takže jestli to tak půjde ještě chvíli, tak nerad ale veřejně říkám, že až dojezdí w221 tak přejdeme asi na Lexusy (možná bmw ?) . Známý co měl LS400 a teď LS600h , ten co mi vypráví za story. Jak ti si váží zákazníka, to fakt opravdu koukám s otevřenou pusou, slzou v oku a tiše mu závidím...
Doufám že jsem zde nikoho neobtěžoval, po těch dvou Stellách jsem tu chytil básnické střevo, snad se za to ráno nebudu stydět. Celé roky tu nanukuji, ale dneska jsem napsal musel. Zdeněk z Opavy.
PS: máte někdo zkušenosti s tím servisem M-B Moravia v Olmíku???