Thursday 22.08.2013 13:52,
To je zvláštní čtení...
aneb bouře ve sklenici vody.
Náklady na palivo tvoří 20% - to je alarmující! Naopak. Abych mohl jezdit, musím poměrně značnou část investovat. Kouím auto za milion a za 3 roky s ním najedu 100 tisíc km. Po 3. letech jsem na hodnotě ztratil 0,5 M, ale na palivu zaplatil třeba 300 tisíc. Není lepší se zaměřit při úsporách na tu významnější částku? 10% snížení spotřeby je technicky poměrně obtížné a ušetřím pouhých 30 tisíc. Nevidím velký rozdíl v tom, jestli za 3 roky přijdu o 800 tisíc nebo o 770.
Nehledě k tomu, že se motoráři můžou snažit sebevíc, ale spotřebu stejně nejvíce ovlivňuje řidič.
A konečně volnoběh. Běžná spotřeba na volnoběh bez klimy a světel je kolem litru za hodinu (dle obsahu a typu motoru). Aby se na litr dalo ujet 25 km, musela by být spotřeba 4 litry/100km, což prakticky nemá skoro nikdo (a to Ford mluví o průměrném motoru). Uvěřitelnější spotřeba je pak 8 litrů/100 km, což by pak odpovídalo volnoběžné spotřebě 2 litry za hodinu. Ano, to je možné, ale pro studený motor se zapnutou klimatizací, kdy:
1) funkce start/stop stejně nefunguje
2) pokud start/stop funguje tak klima nejede, takže se to nedá srovnávat
Pokud chcete šetřit na spotřebě za každou cenu, tak si kupte auto bez klimy. Klima ve městě udělá i litr a klidně 2. Ze start/stopem stejně pořád nepojede a navíc při každém náběhu bude odvádět teplo, které tam přinesly fotony během té přestávky, čímž se spotřeba zvedá a efekt je sporný. Klimu člověk v naší zeměpisné šíři potřebuje úhrnem tak měsíc maximálně 2 za rok, jinak těch 50 kilo tahá zbytečně. Kdo se jí vzdát nechce, nesmí si pak stěžovat na spotřebu. Jsou mezi námi tací, co ji zapínají jen třeba na 5 minut, což podle mě nemá smysl z mnoha důvodů.
respond