0
back
 

diskuze k tématu: HH - denní svícení

category of topic classification:
JARDA3
number of posts89
date of registration15.01.2010
Friday 01.01.2016 12:32, jo
kdyby za volantem neseděli lidi co nevidí a různí pitomci a kdejaký idioti tak na co by sme ve dne měli svítit
respond
Mirek
number of posts31
date of registration01.01.2016
Friday 01.01.2016 13:05, Mirek
no,v celku s tebou souhlasím,,jen chci přidat to,že se mýlej řidiči v tom jaká světla zapnout i přes den,,ono je to napsané ve vyhlášce o silničním provozu v §32-osvětlení vozidel:(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu2).,,,takže jak ste psal že je potřeba zapnout normání světla pro sníženou vyditelnost,tak to není správně,,správně je potkávací světla,,,světla pro sníženou vyditelnost jsou do mlhy,hustého deště,sněžení,,,já naopak kroutím hlavou nad tím,jak je policie laksní k tomuto českému nešvaru,namontovat ledkové světlo pro dení svícení na nevhodné místo na vozidle(jestli jsou tyto ledky homologované je jiná věc),osvětlení nesmý být více jak 40cm od okraje vozidla,tím se myslí i spětná zrcátka a né jen boky dveří,,,si někdy všimnete jak mají tydle ledky namontované na vozidle pro nárazníkem a hodně do středu vozidla-na chladiči,,,a co na to naše policie?nic,,i já se divím tomu,že když je zapnuté dení svícení montované výrobcem,proč nesvítí i světla vzadu,,jak říkáte pane,vidět a být viděn platí 24hodin denně,,,a ještě bych dodal nešvar nastavení geometrie potkávacích světel,ale to je taky na dlouhé psaní,,přeju do nového roku hodně štěstí a štastné km,at vždy dojedete domú v pohodě
respond
rejdic.25
number of posts109
date of registration20.08.2013
Friday 01.01.2016 16:28, HH - denní svícení
Umístění dodatečně instalovaných světel denního svícení je opravdu v některých případech naprosto nevhodné.Od toho je tu STK a PČR aby zjednaly nápravu.S povinností denního svícení se začalo nejdříve u motocyklů.Důvod byl prostý,viditelnost protijedoucího motocyklu,nebo když motocykl přijíždí po hl.silnici na křižovatku.Osvětlená motorka je daleko lépe vidět i ve zpětném zrcátku.Rozšíření na ostatní motorová vozidla byla správná volba i když v některých státech EU povinnost svítit v letním období není.Jsem osobně pro, aby se svítilo pořád.Ovšem aby povinně svítili i koncovky mi příjde zcestný.Nějaký ten kilometr jsem si už odkroutil a ještě se mi nestalo,že bych za běžných podmínek přehlédl auto jedoucí předemnou.
respond
Pavlik
number of posts1328
date of registration09.10.2008
Friday 01.01.2016 17:08, RE: Mirek
Mirek posted by:
no,v celku s tebou souhlasím,,jen chci přidat to,že se mýlej řidiči v tom jaká světla zapnout i přes den,,ono je to napsané ve vyhlášce o silničním provozu v §32-osvětlení vozidel:(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu2).,,,takže jak ste psal že je potřeba zapnout normání světla pro sníženou vyditelnost,tak to není správně,,správně je potkávací světla,,,světla pro sníženou vyditelnost jsou do mlhy,hustého deště,sněžení,,,já naopak kroutím hlavou nad tím,jak je policie laksní k tomuto českému nešvaru,namontovat ledkové světlo pro dení svícení na nevhodné místo na vozidle(jestli jsou tyto ledky homologované je jiná věc),osvětlení nesmý být více jak 40cm od okraje vozidla,tím se myslí i spětná zrcátka a né jen boky dveří,,,si někdy všimnete jak mají tydle ledky namontované na vozidle pro nárazníkem a hodně do středu vozidla-na chladiči,,,a co na to naše policie?nic,,i já se divím tomu,že když je zapnuté dení svícení montované výrobcem,proč nesvítí i světla vzadu,,jak říkáte pane,vidět a být viděn platí 24hodin denně,,,a ještě bych dodal nešvar nastavení geometrie potkávacích světel,ale to je taky na dlouhé psaní,,přeju do nového roku hodně štěstí a štastné km,at vždy dojedete domú v pohodě


Vážený autore článku, ač píšete, že nejste slepý jako patrona, já mám o vašem subjektivním prohlášení velmi vážné pochybnosti. Zcela s vašimi závěry a vývody nesouhlasím. Jsem na silnicích každý den a denní svícení aut považuji za naprostý nesmysl, hloupost a ještě navíc neekologickou pitomost. Němci a Rakušané, kteří jsou bezpečností silničního provozu doslova posedlí a podle mých zkušeností vědí co dělají, už ze statistik zjistili, že je to hloupost a tak tento byrokratický nesmysl zrušili. Pokud někdo nevidí jedoucí auto, měl by vyhledat očního lékaře nebo lépe vrátit řidičský průkaz, neb je svému okolí nebezpečný - spoléhat se na svícení totiž stejně nemůžete, protože se vždy najde nějaký neosvětlený vůz najde, jen řidič prostě rozsvítit zapomněl....
A milý Mirku, než se začnete ohánět vyhláškou, není od věci si přečíst celou agendu k problematice. Okraj vozidla je jinou vyhláškou (o technické způsobilosti) specifikován jako vnější obrys vozidla bez zpětných zrcátek. Než jsem si nechal LED denní světla namontovat na auta (abych si zcela zbytečně neopotřebovával xenony) tak jsem si to nastudoval, světla mám homologovaná a namontovaná v souladu se zákonem - a komu se to nelíbí, ať mi něco políbí . Nebo mi chcete tvrdit, že origo denní světla v mlhovkách ala Octavia II nebo Fabia II jsou vidět lépe a dříve než ta dodatečně umístěná vedle mlhovek?
respond
Pepicek
number of posts15
date of registration28.12.2015
Friday 01.01.2016 18:06, denní světla
No hezké téma ze "života"Jezdím denně a je to hrůza co vidíte někdy na silnicích.Taky nejsem zrovna pro denní svícení.Naopak bych řekl,že je to ještě více nebezpečné.Proč....?mnozí jezdí na ledky někde koupených z tržnic a to svítí jak nějaké dětské autíčko z autodráhy.Dále..jak už tu padlo o denním v mlhovkách co mají orig. fábia-octv.Jsou mnozí experti,kteří dle tohoto "vzoru" jezdi na přední mlhovky.
Dále jsou sebevrahové(když auto má orig.denní) tak tma,mlha..sněženi,jedou stále na denní světla(přední) a nic neřeší. Pak sebevrahové2 -osvětlení vozidel.Kdo jezdí i hodně v noci,tak ví co znamená,když protijedoucímu vozidlu nesvítí světlo na straně řidiče...Vím stane se..Ale ..jezdím třeba v pravidelný čas do práce....tak vidím stále stejná vozidla..týden 14dni i měsíc kteří vpohodě takto jezdí a ohrožují všechny.
Dle mého názoru povinnost denního svíceni zhoršila "být viděn".
Je to pouze o správném a logickém užívání běžných světel.
respond
deleted user
number of posts
date of registration
Friday 01.01.2016 19:44, RE: denní světla
Pepicek posted by:
Je to pouze o správném a logickém užívání běžných světel.


pod toto se podepisuju
respond
ivan2
number of posts118
date of registration11.11.2010
Friday 01.01.2016 20:52, nazor
Ti bezpečností posedlí němci a rakušané už zjistili, že denní svícení je zbytečné a na nic a tak to "pouze" doporučují, není to povinné. Dává vám to smysl? Proč by to asi doporučovali, že by kvuli bezpečnosti?
Uvedu jen 1 příklad. Jsou běžně situace, kdy je dobré vědět o blížícím se autu za váma v předstihu, abyste mohli v pohodě řešit situaci, to jest třeba na dálnici když jedete v levém pruhu a za vámi letí někdo rychle, nebo na mopedu/kole koukáte do zpětného zrcátka, které se ovšem někdy klepe a neni to tak komfortní jako v autě. To svítící auto uvidíte skoro hned jak se objeví v dálce, nesvítící auto, když se sejdou okolnosti, uvidíte kolikrát až když je kousek za váma. Tečka, nemám k tomu už co dodat. Takových situací jde najít rozhodně víc.
respond
M.See
number of posts40
date of registration15.02.2014
Friday 01.01.2016 21:11, RE: denní světla
Já s autorem rozhodně souhlasím že LEDky denního svícení nesmyslně umístěné jsou na horizontech opravdu k ničemu. A to samé platí pro soudobou módu zejména koncernu VW umisťovat světla denního svícení na pozici mlhovek. Bydlím na šumavě a tady je horizontů opravdu dost, auta s takto umístěným světly denního svícení jsou v šeru opravdu do poslední chvíle takřka neviditelná. A že lidi zapínají potkávací světla pozdě je taky smutná realita.

Celkově bych ale denní svícení úplně zrušil. Z již zmíněného prostého faktu - nesvítí všichni. Za těch x let co musíme povinně svítit ve dne, se provoz tímto zrychlil. Není potřeba se tolik v šeru soustředit a jet pomaleji, podvědomě řidiči můžou dávat méně pozor na protijedoucí auta, když jsou osvětlená. Ano, vidět a být viděn funguje.
Ale nedejbože když někdo v šeru světla nezapnul, nebo je má na horizontu umístěná dole u vozovky, jak jsem psal. Zážitek je v tmavém lese potkat neosvětlené tmavězelené auto, ale i tmavěšedá metalíza je bomba... Když pak takového jedince někde v šeru potkám, je to nebezpečnější než kdyby všichni nesvítili a člověk neosvětlená vozidla očekával.
Nechápu, proč PČR tohle drsně neřeší.

respond
Koloss
number of posts639
date of registration19.09.2008
Friday 01.01.2016 21:37, RE: nazor
ivan2 posted by:
Ti bezpečností posedlí němci a rakušané už zjistili, že denní svícení je zbytečné a na nic a tak to "pouze" doporučují, není to povinné. Dává vám to smysl? Proč by to asi doporučovali, že by kvuli bezpečnosti?


Ti bezpečností posedlí rakušané se nechali zmanipulovat ekologama, kteří jim spočítali, že když denní svícení zvýší spotřenu jednoho auta o nula nula nic, tak když se to vynásobí miliony aut, tak jsou to statisíce "zbytečně spálených" litrů paliva.
respond
Pavlik
number of posts1328
date of registration09.10.2008
Friday 01.01.2016 22:22, RE: nazor
Koloss posted by:
ivan2 posted by:
Ti bezpečností posedlí němci a rakušané už zjistili, že denní svícení je zbytečné a na nic a tak to "pouze" doporučují, není to povinné. Dává vám to smysl? Proč by to asi doporučovali, že by kvuli bezpečnosti?
Ti bezpečností posedlí rakušané se nechali zmanipulovat ekologama, kteří jim spočítali, že když denní svícení zvýší spotřenu jednoho auta o nula nula nic, tak když se to vynásobí miliony aut, tak jsou to statisíce "zbytečně spálených" litrů paliva.


Tedy pánové, já žasnu:
1) ti ekologové mají výjimečně pravdu, když se spočítá celkové množství díky dennímu svícení zbytečně spáleného paliva, jde o miliony litrů ročně i v malých čechách. O množství ušetřeného paliva při velikosti Německa se ani nebavím.
2) nevím jak vy, ale já jezdím do zahraničí často a Němci i Rakušané v reálném provozu na nějaké doporučení o denním svícení kašlou. Svítí max každé sté auto a to je většinou cizinec. Naopak domorodci nesvítí většinou ani za deště, což mě už naopak přijde dost nebezpečné.
respond
Zvirak
number of posts459
date of registration09.09.2012
Friday 01.01.2016 22:32, .
Pavlíku, jak kde. Já jsem v reichu pořád a většinou v bavořích (což němci nedokážou vyslovit ). Svítí řekněme 60% aut. Jenže některý jsou tak neohrožení Schumacherové, že nesvítí kolikrát ani ráno v šeru a mlze. A to se děje celkem často a pravidelně. Jinak přes den to opravdu smysl nemá, jen u motorek bych to nechal.
respond
Pepicek
number of posts15
date of registration28.12.2015
Friday 01.01.2016 22:43, názor 2
No Ivane souhlasím s stebou,ale jen částečně.Je to zase jen o zdravém rozumu toho řidiče.Jak už jsem tu psal.
Jak píšeš příklad..:dálnice...-jedeš v levém,předjíždíš cca 130-140 km/h a za 3 vteřiny se za tebou
přiřítí hovádko v BMW 200 km/h,svítí mu vše co snad je možný....chtěl bych vidět tvoji reakci i když na
tebe sviti ze zadu "10halogenama do zrcátek."
:Pokud je řidič zdravotně normální,musí rozeznat,kdy ty světla zapnout -nevidím důvod svítit za normálního krásného letního dne, když se na té(nejen) dálnici budu chovat jak mám...a ostatní ,kteří mě chtěji předjet taky.To další z témat by bylo užívání blinkru A nebo velká města, kde popojíždí v letních vedrech stovky aut,aby svítila...?Přitom ekologové vymýšlí samé kraviny start stopy..
U motocyklů to nějaký smysl má(nebo mělo),ty alespoň dříve někdo viděl v té např.řadě nesvítících aut.
Ale zase...když tam na 90ti pojede 180 tak už může si tak rozsvicovat svíčku... protože nikdo na něj nestačí případně zareagovat...
respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Saturday 02.01.2016 00:53, RE: denní světla
HH posted by:
Pepicek posted by:
Je to pouze o správném a logickém užívání běžných světel.
pod toto se podepisuju


Svítit ve dne běžnými tedy nočními světly není ideální a to nejméně ze 2 důvodů:

1) Noční potkávací světla mají stínítko, takže svítí primárně do silnice a nesvítí protijedoucím do očí. Tzn. většina vysokého světelného výkonu se promrhá. Dálková světla o stejném světelném výkonu přeci oslňují i ve dne. Proto úsporná denní světla bez stínítka udělají stejnou práci jako potkávací, pokud jsou ovšem umístěny v úrovni potkávacích světel a ne 20 cm nad vozovkou.

2) Palubní deska svítí ve dne s nočními světly většinou neoptimálně. U starších aut svítí zbytečně vše na palubce a dřív v ní odejdou wolframové žárovky. Výměna těhle žárovek je dost pracná. U novějších aut s trvalým LED podsvícením tachometru... při zapnutí nočních světel poklesne úroveň podsvícení palubní desky, takže je hůř vidět i tachometr. Jen u nejnovějších aut se podsvícení tachometru řídí skutečným okolním světlem a nezáleží jestli je ve dne použité svícení denní nebo noční, na tachometr je vidět vždy dobře.

S čím souhlasím je, že denní světla umístěná těsně nad silnicí (např. v mlhovkách) jsou v kopcovitém terénu vidět pozdě. Ideální je pokud jsou v úrovni potkávaček, nebo i výš

Svítit ve dne zadními světly je zajímavý nápad, ale crash testy se taky dělají primárně zepředu a ne zezadu že? Přeci jen se auta pohybují především směrem dopředu. Svítit vzadu ve dne bude mít asi marginální význam pro bezpečnost.

P.S. V autech mám automatické přepínání mezi denními a nočními světly, ale když je ve dne mlha tak to nefunguje. Stává se mi, že za mlhy zapomenu zapnout mlhovky, nebo aspoň ty noční světla.
respond
lettro
number of posts8
date of registration24.10.2006
Saturday 02.01.2016 10:43, osvětlení
Zajímavá diskuse, která ukázala, že denní svícení má řadu příznivců a stejně velkou řadu odpůrců. Objektivně je nutno uznat, že argumenty obou skupin jsou logické. Já si jako poučení z toho beru : samozřejmě svítím, ale stále musím být připraven na to, že potkám neosvětlené auto. Tedy jinými slovy stále se na jízdu plně soustředit a být připraven na chyby ostatních.
K tématu "osvětlení" ještě toto : vždy mi vadilo, když stojící auto mělo rozsvícená potkávací světla. Přece jenom i potkávací světla oslňují a když to není nutné, proč řidič nepřepne na obrysová (parkovací) ? Nyní však mám nové auto s denním svícením integrovaným do hlavních světel. Tato LED světla slouží při rozsvícených "velkých" světlech jako obrysová jenom se sníží jejich intenzita. Potud je to OK, ale jak jsem byl překvapen, když jsem nebyl schopen zapnout samostatně tato obrysová světla při zastavení auta ! Toto prostě nejde. Tedy přesně řečeno nejde u stojícího auta a současně běžícího motoru. A to je např. situace, kdy dojedu ke garáži, zastavím a jdu otevřít garáž - přitom nechávám běžet motor a velká světla mi tedy musí svítit. Po tu dobu zbytečně oslňuji protijedoucí auta.
respond
ivan2
number of posts118
date of registration11.11.2010
Saturday 02.01.2016 11:06, led
Za pár let budou mít skoro všechna auta LED denní světla standardně a už si na tyhle diskuze nikdo ani nevzpomene. Souhlasim že opotřebovávat hlavní světla je opruz, ale nevidim problem u LED světel, kde je příkon nějakých 10-12W. Tam rozdíl ve spotřebě podle mě nepoznáte/nenaměříte.
respond
ivan2
number of posts118
date of registration11.11.2010
Saturday 02.01.2016 11:11, vypnutí světel
Ještě perlička, u mého 5let starého auta, vyrobeného a koupeného v německu, nejde jet bez potkávacích, nebo aspoň LED světel .
respond
Pavlik
number of posts1328
date of registration09.10.2008
Saturday 02.01.2016 11:17, RE: osvětlení
lettro posted by:
Zajímavá diskuse, která ukázala, že denní svícení má řadu příznivců a stejně velkou řadu odpůrců. Objektivně je nutno uznat, že argumenty obou skupin jsou logické. Já si jako poučení z toho beru : samozřejmě svítím, ale stále musím být připraven na to, že potkám neosvětlené auto.


Opět budu nesouhlasit. Argumenty zastánců jsou možná na první pohled logické, ale z Německých a Rakouských statistik (a konec konců i z vývoje nehodovosti na našich silnicích) jasně vyplývá, že proklamované snížení nehodovosti po zavedení denního svícení prostě nenastalo. Přitom to byl jediný důvod, proč byl tento nesmysl ustanoven - zaklínání se bezpečností totiž skvěle funguje....Naopak u většiny zastánců svícení se setkávám s obdobným názorem jako má autor článku - osvětlené auto je vidět, neosvětlené není vidět. To je hloupost. Pokud tedy nejsem slepý jako krtek.
respond
Pavlik
number of posts1328
date of registration09.10.2008
Saturday 02.01.2016 11:23, RE: vypnutí světel
ivan2 posted by:
Ještě perlička, u mého 5let starého auta, vyrobeného a koupeného v německu, nejde jet bez potkávacích, nebo aspoň LED světel .


Ale jde, jen ti ta světla musí deaktivovat servis přes diagnostiku.

PS: já jsem třeba hodně zvědavý, jakou životnost (poruchovost) budou časem vykazovat LED denní světla německých aut (typicky nejnovější VW, Audi). Mám na mysli ta integrovaná v hlavních světlometech, která se při zapnutí blinkru ztlumí a následně opět zesílí na plný jas.
respond
Pepicek
number of posts15
date of registration28.12.2015
Saturday 02.01.2016 12:28, RE: vypnutí světel
Pavlik posted by:
ivan2 posted by:
Ještě perlička, u mého 5let starého auta, vyrobeného a koupeného v německu, nejde jet bez potkávacích, nebo aspoň LED světel .
Ale jde, jen ti ta světla musí deaktivovat servis přes diagnostiku. PS: já jsem třeba hodně zvědavý, jakou životnost (poruchovost) budou časem vykazovat LED denní světla německých aut (typicky nejnovější VW, Audi). Mám na mysli ta integrovaná v hlavních světlometech, která se při zapnutí blinkru ztlumí a následně opět zesílí na plný jas.


No Pavlíku to až odejde..tak to nebude žárovička za 50 kačku,ale rovnou třeba celé světlo za 15tis.
respond
ivan2
number of posts118
date of registration11.11.2010
Saturday 02.01.2016 12:37, led
To Pavlik: To přece nemůžete myslet vážně, že neni rozdíl mezi svítícím a nesvítícím autem např jedoucí v aleji stromů, kde je velký kontrast světla/stínu. Podle Vás vyjde nastejno, jestli uvidíte auto 500m nebo 150m vzdálené? Ohledně statistik, byly by nějaké konkrétní data, odkazy, grafy?
respond
1 2 3 4


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.