Nejdříve bych rád poděkoval všem čtenářům za pochvalné komentáře, opravdu mne potěšilo, že Vás recenze zaujala. Protože jsem ještě dostal několik dotazů přímo na můj mail, přidávám malé doplnění:
1) Provozuschopných aut tady v republice není kupodivu zase tak málo, já osobně vím o 16 dalších autech, samozřejmě v různém technickém stavu. Určitě jsou tady další auta, o kterých vůbec nevím.
2) Vhodnost auta na denní ježdění - Ford v době uvedení modelu na trh tvrdil, že je to auto na denní používání, obávám se, že to je pravda pouze pro řidiče-masochisty. Jezdit v normálním provozu s tvrdým, extrémně hlučným, na provoz nákladným autem a ještě mít problémy s tím, že Vám ostatní auta ujíždějí, protože jedete moc pomalu a máte nízké otáčky motoru, to je pro opravdu otrlé jedince. Nijak jsem to neměřil, ale odhaduji, že průměrná rychlost aut při průjezdu křižovatkama při odbočování je kolem 30 km/h a to je na Cossieho zoufale málo. Když to pojedete na dvojku, tak budete mít necelých 2000 otáček a to je motor pořád ještě bez možnosti přeplňování. Ano, dá se to jezdit na jedničku, ale to pak člověk vypadá jako idiot, protože jen dělá kravál a stejně rychleji nepojede - v našich zácpách není kam, a navíc kdo by riskoval, že ve městě někoho sejme ...
3) Ještě se vrátím k podvozku a pokusím se v rámci možností srovnat novou Octavii (sedan, standard, ne RS - tu jsem ještě nevyzkoušel), Mondeo Mk. 2 (hatchback, kulaté, první generace) a Cossieho. Z hlediska "slušného chování" tj. čitelnosti chování auta před přechodem do smyku vede dle mého názoru Mondeo. Octavia je o trochu horší, ale ne o moc. Jde mi o ten okamžik, který všichni znáte, kdy auto začne ujíždět a cítíte to na volantu a na zadku (Vašem, ne auta
). Mondeo dává nejvíce času na korekci. Z toho nevyplývá nutně, že Mondeo nakonec musí být v zatáčce nejrychlejší, jen říkám, že řidič je včas varován, že se blíží problém. Octavia je v tomto trochu gumovější a že je problém zjistíte o trochu později. Cosworth se v tomto chová zcela jinak, protože Vám prostě vědět moc nedá - na volantu toho moc necítíte a jedete bokem (což je u tohoto auta vcelku normální). Hlavní rozdíl je ale v chování auta při dané rychlosti v zatáčce. Zatímco Mondeo a Oktávka ještě sedí, u Cosworth Vám začne jít do zatáčky bokem, začnou pískat gumy, vše je ale pod kontrolou. Při ještě vyšší rychlosti Mondeo i Oktávka končí, utrhnou se a je jen na Vás jak to dopadne. Cosworth (stejně jako ostatní skutečné 4x4) se ale chová obdobně jako předtím, tj. opět jede bokem, opět kvílí gumy, ale auto jede kam pořebujete. A o tom to je, teprve tady začíná ta správná sranda. Je to ale o umění řidiče. Pokud posadíte normálního řidiče do všech tří aut, tak jsem přesvědčen že v Mondeu nebo Oktávce tu zatáčku projede rychleji, protože s Cosworthem v okamžiku začátku smyku zpanikaří a neuvědomí si, že tenhle stav se nechá velmi dobře korigovat. Proto znovu opakuji, chce to zkušenosti, není to auto pro začátečníky.