0
back
 

diskuze k tématu: Elektromobily: přibývá zkušeností uživatelů

category of topic classification:
janbratan
number of posts4
date of registration08.03.2018
Monday 25.11.2019 12:20, Proč je Česko furt tak pozadu?
Nedávno jsem se projel v nové Tesle model 3 a musím přiznat, že to na mě udělalo takový dojem, že už bych chtěl jen Teslu. Ano, je to drahé, ale v porovnání s tím kolik potřebujete na údržbu normálního vozu a kolik toho je pak u Tesly, vyplatí se to. Nechápu proč tolik Čechů kteří si kupují nové auto, nekupují Teslu protože to je budoucnost. Jsme v porovnání s ostatníma zeměmi EU strašně pozadu /smazáno admin/ a je potřeba si důvěru čechů k tomuto autu nějak získat...přijde mi že jsme furt skeptičtí.
respond
BobanHTP
number of posts2404
date of registration19.08.2015
Monday 25.11.2019 14:37, RE: Proč je Česko furt tak pozadu?
citation:
reakce na: janbratan, 25.11.2019 12:20 (Nedávno jsem se projel v nové ...)

Ahoj moje řeč a to se nyní v Německu vyprodávají eGolfy s velmi bohatou výbavou pod 600 000kč. Dojezd 250km mi do práce stačí nad hlavu. Doma v garáži si nechám udělat wallbox a mám každé ráno nejen nabito, ale i vyhřáto.
I když budu brát elektřínu z domu, budu jezdit za polovinu, než s dieslem a to si můžu nechat občas vůz nabít v práci. A hlavně konec všem olejům výfukům, rozvodům, převodovkám, filtru oleje a vzduchu, řemenům, katalyzátorům, FAP filtrům, lambda sondám a dalším šílenostem, co stojí pak majlant
respond
TomasB
number of posts401
date of registration11.02.2019
Monday 25.11.2019 21:04, RE: Proč je Česko furt tak pozadu?
citation:
reakce na: janbratan, 25.11.2019 12:20 (Nedávno jsem se projel v nové ...)


Protože celá elektromobilita je cesta do prdele.
respond
vavrisimo
number of posts178
date of registration03.07.2013
Tuesday 26.11.2019 07:12, RE: RE: Proč je Česko furt tak pozadu?
Ono je třeba se na to kouknout taky proč ty auta teď v Německu stojí tolik, kolik stojí. Na jedné straně stát zašmátrá v kapse někoho cizího a zadotuje to, na druhé straně nutí pokutami za emise automobilky k tomu, aby ještě dávaly na eauta "slevy" (které si vyberou jinde a jinak). Takže to rozhodně není pokřivený trh a lidi dostanou přesně to co chtějí.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Tuesday 26.11.2019 08:05, RE: RE: Proč je Česko furt tak pozadu?
citation:
reakce na: TomasB, 25.11.2019 21:04 (Protože celá elektromobilita j ...)


Ano, ale je nás pořád málo, kteří si to uvědomujeme...

Věřím tomu, že jízda elektrickým autem je pohodlná a příjemná, ale rozhodně není bezemisní a ekologická. To je bohužel lež a jestli mě něco fakt dělá zle, tak že se u elektromobilů počítají nulové emise i pro automobilky. To jednoduše není pravda a nikdy to pravda nebude! Byl bych všema deseti pro, aby se automobilkám počítal ekvivalent energie potřebné k výrobě x kWh/100 km a stanovila se hodnota CO2/km, protože takové číslo existuje i u elektromobilů. Pak bych ještě zařízl dotační programy na tato "ekologická" auta a vrátil bych se k jednotné normě klidně Euro 4 pro benzín a naftu (klidně i Euro 6, protože se skoro neliší) a skončil se šílenou honbou za nízkou uhlíkovou stopou, protože je to nesmysl.
Vrátil bych se k benzínu a nepřímému vstřiku s de-facto primitivním 3-cestným katalyzátorem a ke 4-válcům, jako základním motorům. Turbodmychadlo budiž kvůli drobnému snížení spotřeby, aniž bych negativně ovlivnil složení spalin. Tím bych se zbavil prachu a NOxy umíme uřídit i bez chcánek, když nepojedeme na chudou směs, a to bude za cenu mírného zvýšení spotřeby. Ochráníme motory před karbonizací a nutností tankovat drahé palivo, aby vůbec něco motor vydržel. Prodlouží se životnost, čímž hodně zredukujeme uhlíkovou stopu.
Ještě k té el-mobilitě. Stačí s i položit základní otázku: Odkud se vezme ta energie, co nacpu do baterek a s jakou účinností ji vyrobím, dopravím a uskladním v porovnání s výrobou přímo na cestě (spalovací motor)?
respond
Citroenak
number of posts727
date of registration13.04.2012
Tuesday 26.11.2019 09:06, RE: RE: RE: Proč je Česko furt tak pozadu?
citation:
reakce na: David V, 26.11.2019 08:05 (Ano, ale je nás pořád málo, kt ...)


Ono sa na to treba asi pozriet optikou normalneho jednoducheho cloveka. Odpoved je: lacnejsi servis, nizsia spotreba, a ked budu dotacie a aj s najazdom sa to oplati, nebude o com diskutovat. Lenze vyfuk to naozaj ma, a ten sa s rastucim mnozstvom aut zacne coraz viac zvacsovat ci uz v podobe elektrarni, novych priehrad, ktore defakto zabijaju rieky, polia s vrtulami, popripade paradne dotovane solarne konektory. Postupne zdrazie elektrina, ale nie len pre tych, co maju auta. Dotovat to budeme vsetci. Uz bude treba len vyriesit predaj naozaj dlheho kabla, aby som si aj ja, z panelaku z piateho poschodia, mohol z izby natiahnut kabel na moje parkovacie miesto (cca 200m by mohlo stacit) a nabijat svoj eko green blue elektromobil za 50t eur.
Inak tesle a jej autam vobec nerozumiem. Hraju sa na ekologicku znacku, a pritom do toho auta narvu 700 koni a odpich z 0-100 pod 3 sekundy :D Jedine normalne elektricke eko auto je to, co teraz budu predavat holandania. Neviem ako sa vola, ale ma dostacujuci vykon, a na vlastnych solaroch sa v lete dokaze nabit rychlostou 7km dojazdu za hodinu. To uz znie vyborne a to bude naozajstne eko auto. Nie nejaka tesla.
respond
BobanHTP
number of posts2404
date of registration19.08.2015
Tuesday 26.11.2019 14:32, Buď vnuci nebudou mít co dýchat a nebo pohnem zadkem ve vývoji aut :-)
Problém vozů na fosilní paliva je daleko větší, než nám ukazují kdoví kým placené periodika, včetně auto.cz a Svět Motorů(bohužel, rád jej čtu, ale šéfredaktor už fakt neví kolik je jedna a jedna a jen brečí, proč už nemůže jezdit po městě s osmiválcem ) - to je český kolorit zabedněnců, co ani neví, že to co dýchají je vzduch a bez něj umřou a že hodina jízdy normálním autem sežere tolik kyslíku, až hanba. A ten kyslík musí někdo vyrobit, Audi? ne, Mercedes ? ne. Lesy, rostliny obecně a fytoplankton. A hlavně někdo musí zpracovat CO2 a přeměnit je na biomasu apod... Volvo ? ne. Ferari? ne. Zase ta "otravná příroda, rostlinstvo

A co více, spalovací motory produkují CO2 po celou dobu užívání, které enormně rostě už několik dekád a pokud se to nezastaví, jsou naši pravnuci poslední lidé této Země - to není vtip, jen si to neumí běžný český chlap připustit do své kebule Ono totiž neplatí, že rostliny milují CO2 a čím více jej jim dáte, tím více pracují, nene. Pokud to s koncetrací CO2 přeženete, zahyne nejen člověk a zvířata, ale i to co mu dovoluje žít na této planetě - rostliny.

A teď přichází naučená fráze: "výroba baterie elektromobilu je náročnější než výroba celého auta na spalovací motor". K tomu už jsou pádné protiargumenty ozývající se z vědeckých kruhů:
1. Po pěti letech provozu je zcela ekologičtějí elektromobil a rozdíl dál roste, takže za 10 let už ani malý diesel nemá šanci a to pořád nepočítám olej, vstříky, FAP filtr, výfuky a další pazmeky.

2. Nikdo z tzv. chytráků novinářů nevzal v potaz, že běžný automobil potřebuje měnit olej, olejové filtry, svíčky, rozvody, výfuky, katalyzátory, FAP filtry, vstříky, žhavící cívky, ERG ventily a další pazmenky, které elektromobil prostě NEMÁ. Současné elektromobily vlastně nemají ani pořádnou převodovku , protože elektromotor si poradí s účinností v otáčkých 14 000
Jen pro představu: na světě jezdi asi 500 000 000 aut, které cca co rok vymění olej cca 4l. To máme 2 000 000 000 litrů oleje ROČNĚ!!!, který se musí vyrobit nejen z nafty a dodáním energie na výrobu a těžbu a rozvoz atd...

Je toho hodně já vím, jenže čas tiká a lidi jako Trump nebo Putin, natož ludry Klaus a Zeman nemají páru, jak se věci mají, žijí pro pocit moci a co bude s vnuky a pravnuky je nezajímá
Slečna Gréta je hysterická ne protože taková je, ale protože na rozdíl od nás ještě zažije armagedon, pokud se něco zásadního nezmění..
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Tuesday 26.11.2019 15:13, RE: Buď vnuci nebudou mít co dýchat a nebo pohnem zadkem ve vývoji aut :-)
citation:
reakce na: BobanHTP, 26.11.2019 14:32 (Problém vozů na fosilní paliva ...)


Bobane, nezlob se, ale máš dost vymytej mozek.
Odpověz mi na fundamentální otázku. Kde vezmeš energii na pohon elektrických aut?
Všichni fandové elektrických aut, se kterými jsem doposud mluvil měli jedno společné, neměli vůbec ponětí, jek se vlastně dělá elektřina a jaké jsou její primární zdroje.
Cca 60% jsou to fosilní paliva necelých 30% je jádro a 10% jsou obnovitelné zdroje (dohledáš přesná čísla, já dávám jen rámec). Tak a teď si představ tu dodatečnou masu energie, kterou budeš muset do sítě dodat a protlačit do aut.
A můžeš si to předsavit jako ekvivalent propáleného benzínu/nafty, protože se ta čísla budou lišit o jednotlivá procenta (to je můj odhad, jakožto člověka pracujícího s energetickými zařízeními a vzdělaného v oblasti energetiky). Takže jsi s elektroautem z globálního hlediska nezachránil vůbec nic a jen lokálně máš bezemisní provoz. Jediná opravdu obnovitelná energie je sluneční svit, čili teplo, ale to nedokážeme rozumně využít, protože teplo je vlastně odpad. A všechna energie, kterou dnes uvolňujeme, je vlastně nahromaděná energie ze slunečního svitu, ať je to uhlí, ropa, dřevo (z blízké či vzdálené minulosti), vítr, voda nebo fotovoltaika (v reálném čase) a té mám k dispozici pouhý 1,5 kW/m2 a z toho se dá teprve usoudit, jestli jsme schopní se přepravovat energeticky (vůbec nejde o CO2) neutrálně nebo musíme žít na dluh dalších generací.
A jestli někdo chce opravdu pomoci redukovat CO2, tak v zimě topte na nejnižší snesitelnou teplotu (třeba 17-18°C, aby se to dalo ještě přežít v mikině) a v létě neklimatizujte, zejména to druhé, protože to je energeticky čisté zlo. Topení může být vedlejší produkt výroby elektřiny, ale chlazení není vedlejší produkt ničeho, a to je doslova plýtvání energií.
Další věcí je převážení potravin přes půl světa, když lokální producenti produkují to stejné a těchto věcí se dá najít mnoho.
Oháníš se oleji, ten bude potřeba stejně do turbín, transformátorů a jiných podpůrných zažízení na výrobu té dodatečné energie. Ta se prostě nikde sama nenarodí.

Takže to pochopte, že musíme vyřešit fundamentální otázku: Jak energeticky (ne CO2) neutrálně získat energii pro pohon všeho na světě, abychom nežili energeticky na dluh. Zatím na dluh žijeme a elektromobilita není krok správným směrem, ačkoliv je to zbožné přání mnoho většinou neznalých lidí.
respond
Citroenak
number of posts727
date of registration13.04.2012
Tuesday 26.11.2019 18:26, RE: RE: Buď vnuci nebudou mít co dýchat a nebo pohnem zadkem ve vývoji aut :-)
citation:
reakce na: David V, 26.11.2019 15:13 (Bobane, nezlob se, ale máš dos ...)


Tak ale v podstate si prave povedal, ze elektromobily maju zmysel. Ked totiz najdes zdroj energie, ktory spominas, tak sa bude dat vyuzit na vyrobu elektriny, a potom elektricke auta, ktore neznecistuju lokalne, budu konecne davat zmysel :) Ja si vobec nemyslim, ze je to krok zlym smerom. Ale cele to stoji a pada na tej najprimitivnejsej forme zivota. Na politikoch. Budem sa asi opakovat, ale preco by som ja sam mal triedit odpad, pouzivat bicykel, nekurit a neklimatizovat, ked na svete nadalej aj napriek prebytku a znecisteniu pokracuje vyroba plastovych flias. Automobilky ti predaju vysnene eko auto, a ked ti odide jedno blbe rele, tak sa to samozrejme opravuje len ako cely kus zaliaty plastom za par tisic eur. Odpad sa vacsinou nosi do- spalovne :D Pouzivanim bicykla sa tak akurat ohrozujem. Ked sa zacnu tieto veci riesit systemovo (plus samozrejme to co vravel David s tym cestovanim tovaru, ale aj ludi do prace. Najme tych, co bez problemov mozu pracovat z domu), potom sa zacnem hrat na eko. Dovtedy to bude strelba vzduchovkou do mesiaca. Taktiez vsetky obchodne centra, ked sa zatvori, tak... zostavaju samozrejme rozsvietene ako v las vegas.
Ono by tiez nebolo od veci vymysliet pohon aut na 'fotosyntezu', kedy by tie iste auta spalovali co2 a vyrabali kyslik.
respond
TomasB
number of posts401
date of registration11.02.2019
Tuesday 26.11.2019 19:48, RE: Buď vnuci nebudou mít co dýchat a nebo pohnem zadkem ve vývoji aut :-)
citation:
reakce na: BobanHTP, 26.11.2019 14:32 (Problém vozů na fosilní paliva ...)


Tý kráááso! Fakt? Jak se ti stalo?
Sory, nechci se tě nějak dotknout, ale máš teda za sebou slušnej průplach mozku. Takovou snůšku, to se jen tak nevidí.
Netuším co děláš, jakou máš profesi. Já v tom mám ale jako chemik jasno.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Wednesday 27.11.2019 08:25, RE: RE: RE: Buď vnuci nebudou mít co dýchat a nebo pohnem zadkem ve vývoji aut :-)
citation:
reakce na: Citroenak, 26.11.2019 18:26 (Tak ale v podstate si prave po ...)


Netvrdím, že elektromobily nemají své místo na Zemi, ale zatím jako alternativa a ne jako hlavní proud mobility. Na městský a příměstský provoz se elmobilům nebráním, ale v běžném komerčním režimu, to znamená bez pobídek a dotací. Dále si umím představit elektromobil, jako spíše jednoduché auto primárně pro nutné krátké cesty bez složitých systémů infotainmentu, asistentů apod. Velikost baterie by mohla být pak volitelná, protože někomu stačí denní dojezd 50 km a někdo potřebuje 150 km. Tím by se mohla dost optimalizovat cena.
Nícméně nechci tvrdit, že až vyřešíme energeticou bilanci, že jen elektromobilita bude jediná cesta. Umím si představit výrobu syntetických paliv, protože pro letectví se bez nich neobejdeme. Takže jestli budeme jako energeticky nezávislí konečně moci vyrábět vodík, pak ani spalovací motor nebude mrtvý. V té době to bude jen o recyklovatelnosti zdrojů, protože krom energetické nezávislosti budeme potřebovat i nezávislost na nerostných surovinách, respektive budeme muset umět důkladně zpracovávat ty již vytěžené, a to se kunkrétně u baterií může stát rychleji, než si teď myslíme.
A ještě slovo k těm olejům:
Běžná 40 MW parní turbína je ekvivalent asi 400 aut se 100kW motorem. Pro tuto turbínu je potřeba přibližně 15 000 litrů oleje, který se musí cca s 10-letou periodou kompletně vyměnit. 400 aut potřebuje cca 1600 l oleje na 30 tkm (dle servisního plánu), čili by se dalo říct, že za přibližně 300 tkm bude potřeba oleje stejná, protože to je tak běžná životnost auta. Takže si nemyslím, že dojde k nějaké zásadní úspoře oleje, když se výroba energie z aut přesune jinam.
respond
Citroenak
number of posts727
date of registration13.04.2012
Wednesday 27.11.2019 10:18, RE: RE: RE: RE: Buď vnuci nebudou mít co dýchat a nebo pohnem zadkem ve vývoji aut :-)
Nevravim, ze to bude v blizkej buducnosti, ale raz, ked boring company prekope tunely cez polku sveta, letecka doprava bude mat problemy :) Predsalen, aj keby isli 'iba' 500km za hodinu, tak to bude na cestovanie po europe alebo amerike bohate stacit. Vodik sa myslim tankuje dnes do palivovych clankov, ktore pohanaju elektroauta. Alebo sa mylim? Takze vlastne zaklad by mohol zostat rovnaky, len sa mozno najdu firmy, co vykuchaju v buducnosti baterie z tesly, a nahradia to palivovym clankom (s obrovskou nadrzou v priestore, kde bolo predtym 500kg baterii). Hned bude dojazd 2000 km :)
respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Wednesday 27.11.2019 17:22, RE: RE: Proč je Česko furt tak pozadu?
citation:
reakce na: BobanHTP, 25.11.2019 14:37 (Ahoj moje řeč a to se nyní v N ...)


e-Golf v CR zacina na 880 tisicich Kc. Sice usetrim na oleji, svickach apod.
Ale... Pred 6 lety jsem koupil slusne vybaveny Auris za 410 tisic. Kazdy rok jezdim na garancky kde prumerne necham 5000. Takze za 6 let 30 tisic Kc. To jsem na nakladech 440 tisic. Dejme tomu, ze nez auto za 4 roky prodam, tak budu na nakladech cca 460 tisic. A jsem porad na polovine toho co stoji e-Golf. Tankovat muzu na kazdem rohu a hlavne rychle, dojezd mam vic nez dvojnasobny. Jasne neco malo bych usetril na palivu, ale fakt ne skoro pul milionu. Zatim mi to nejak nedava smysl.

Dalsi minus na elektromobilech vidim v tom, ze se lithium v podstate neda recyklovat, aspon zatim to neni ekonomicky vyhodne (recykluje se z baterek jen hlinik a med). Pro vyrobu noveho auta se musi vytezit dalsi lithium.
respond


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.