0
back
 

diskuze k tématu: Elektromobily jezdí levně, zájem ale roste pomalu

category of topic classification:
kristian2
number of posts273
date of registration31.03.2015
Wednesday 29.07.2015 06:20, k
No podle mě elektromobily sice nekoří z výfuku ale z elektrárny a za to je potřeba taky zaplatit viz. prolomení težebních limitů nebo skladování vyhořelého jaderného odpadu ,takže zas tak zadarmo to asi nebude kdyby jen polovina aut na zemi jezdila na elektriku kolik by ji asi bylo potřeba akolik kouře by vyprodukovali elektrárny? žádné ježdění nevude zadarmo na cokoli
respond
Citroenak
number of posts727
date of registration13.04.2012
Wednesday 29.07.2015 09:42, Elektrina
Nemam rad elektromobily, ale ani tento argument sa mi nepaci. Vzdy si totiz mozes kupit nejake solarne panely, taktiez mozes mat na zahrade vrtulu, popripade ak ti ide okolo domu rieka, spravit si malu elektraren (videl som ju na vlastne oci), a potom uz budes naozaj jazdit ekologicky. Budes mat asi vyssie vstupne naklady, ale ber to tak, ze budes samostatny vo vyrobe elektriny a usetris aj na mesacnych poplatkoch. A vobec nechapem, preco auta ako Tesla za tu cenu nie su cele pokryte solarnymi panelmi. To by bol dojazd. Aj ked trochu to chapem, keby to niekto nechal len tak odparkovane, ostala by z toho iba kostra...
respond
driver111
number of posts528
date of registration13.03.2013
Wednesday 29.07.2015 10:10, RE: Elektrina
Citroenak posted by:
Nemam rad elektromobily, ale ani tento argument sa mi nepaci. Vzdy si totiz mozes kupit nejake solarne panely, taktiez mozes mat na zahrade vrtulu, popripade ak ti ide okolo domu rieka, spravit si malu elektraren (videl som ju na vlastne oci), a potom uz budes naozaj jazdit ekologicky. Budes mat asi vyssie vstupne naklady, ale ber to tak, ze budes samostatny vo vyrobe elektriny a usetris aj na mesacnych poplatkoch. A vobec nechapem, preco auta ako Tesla za tu cenu nie su cele pokryte solarnymi panelmi. To by bol dojazd. Aj ked trochu to chapem, keby to niekto nechal len tak odparkovane, ostala by z toho iba kostra...


Ne každý má možnost si dát na zahradu vrtulu, na střechu solar a do řeky vodní minielektrarnu. Já bydlím v paneláku a už to je problém, bydlím v páteém patře a parkuju dál od domu, tak kde bych to auto nabíjel? A jak píše kristian2 , ty auta jsou jen pseudoekologické, sice primárně nekouří, ale sekundárně za ně kouří ty elektrárny. Nevím, kde jsem ten článek četl, ale nějaká švýcarská společnost dělala výzkum na toto téma a zjistila, že auta s normální spotřebou, jsou celkově ekologičtější, než elektromobily, potažmo hybridy. Bylo do toho zahrnuto vše reálně - tedy ekologická náročnost na výrobu auta, provoz včetně sekundárních emisí u elekráren na výrobu této energie, aby auto mohlo jet a následná životnost auta a jeho likvidace. Ve výsledku opravdu vyšlo, že spalovací auta jsou míň náročná a ekologicky přijatelnější.
respond
AnderN
number of posts53
date of registration09.05.2007
Wednesday 29.07.2015 11:53, Odvrácená strana ...
Naprostý souhlas s kristian2 a driver111. Dále ...

"... v případě elektromobilů je tou odvrácenou vysoká pořizovací cena, ... a nulová zvýhodnění jejich nákupu."
A není odvrácenou stranou v případě konvenčních spalovacích automobilů nulové zvýhodnění jejich nákupu? Pokud ne, tak proč? Přemýšlel někdo, proč ty elektromobily stojí tolik, kolik stojí?

Abychom si rozuměli -- nejsem obecně proti elektromobilům, mají svůj smysl a své určení. I když jen těžko jsou masově rozšiřitelné ve své stávající podobě.
respond
Citroenak
number of posts727
date of registration13.04.2012
Wednesday 29.07.2015 13:06, Druha strana mince
Ale ked sa na to nebudete pozerat z pohladu zaslepeneho ekologa ale ako obycajny clovek co ma doma kvoli uspore TDI s vykuchanym FAPom, tak napr. tesla ponuka nabijacie stanice zadarmo. Takze z tohto pohladu je elektromobil zazrak. A to ze sa ta energia vyraba v tepelnych elektrarnach je problem len teraz, ak by prislo vela dalsich elektromobilov, zacali by sa stavat dalsie elektrarne, a tie by uz (hadam) neboli na uhlie. Okrem toho tazba ropy tiez nieco stoji, aj to by sa tam malo zaratat. Co sa tyka havarie tankera z ropou ani nebudem popisovat, ale to sa stava aj pri elektrarnach (napr. fukusima). Kazdopadne vysledok bude jasny- mesta europskych krajin budu cistejsie, kdezto tie menej rozvinute krajiny sa stanu ich 'elektrarnami'. Ale aspon budeme mat pracu :)
respond
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Wednesday 29.07.2015 13:15, RE: Elektrina
Citroenak posted by:
Nemam rad elektromobily, ale ani tento argument sa mi nepaci. Vzdy si totiz mozes kupit nejake solarne panely, taktiez mozes mat na zahrade vrtulu, popripade ak ti ide okolo domu rieka, spravit si malu elektraren (videl som ju na vlastne oci), a potom uz budes naozaj jazdit ekologicky. Budes mat asi vyssie vstupne naklady, ale ber to tak, ze budes samostatny vo vyrobe elektriny a usetris aj na mesacnych poplatkoch. A vobec nechapem, preco auta ako Tesla za tu cenu nie su cele pokryte solarnymi panelmi. To by bol dojazd. Aj ked trochu to chapem, keby to niekto nechal len tak odparkovane, ostala by z toho iba kostra...


Žiješ asi trochu v jiném světě - na to aby ti solár nebo vrtule dobil baterii v Tesle S85 by si potřeboval mít zastavěnou půlku dost velké zahrady, běžná plocha střechy nestačí. O vrtulkách ani nemluvě.
Navíc drtivá většina elektromobilů se nabíjí přes noc, což má logiku. Tam je solár uplně na nic.
Soláry ve střeše auta jsou tak maximálně na udržování startovací baterie u benzínáků, na dobíjení baterie o kapacitě 85kW/h je to jak prdnutí.

Mimochodem to není můj výmysl ale praxí ověřený fakt - stačí si najít blog toho fandy elektromobilů z Rožnova a ten přímo psal že solár co má na střeše mu nabije auto (Tesla S) 1x za týden maximálně, když sečte všechen výkon. Takže zásuvka a hnědé uhlí to jistí.

Další věc je to že když v noci půlka Jižního města napojí auta do nabíječek okamžitá spotřeba bude ohromná, skoro bych řekl že stávající sít to nemůže unést. Ty auta se nabíjí třífázovou zásuvkou, takže by to nešlo ani rozfázovat. Příkon při nabíjení je cca. 20A minimálně a dole v paneláku máš hlavní pojistky max 200A. To neni ani na 10 aut. Na domku běžně 20-32A. Nabíjení trvá několik hodin.

Cena těžby ropy je samozřejmě zahrnuta v ceně benzínu, jak jinak.
respond
Citroenak
number of posts727
date of registration13.04.2012
Wednesday 29.07.2015 14:42, Panely
Presne som narazal na toho tipka z Roznova, ale toto som si tam nevsimol, takze sa ospravedlnujem. Je to dost dlhe citanie a trochu som to prerusoval aj pracou :) Ale co sa tyka ekologie, tak aj cenu vyroby energie mas v cene za elektriku, takze tam je to rovnake, a to su tam stedre statne dotacie. Opat sa na to pozeras z globalneho pohladu, co sa stane ked si vsetci budeme nabijat auta zo zasuvky. Co by sa ale stalo, keby sme vsetci zacali chodit na naftakoch s co najnizsou spotrebou? Je to rovnako prehnane. Elektrika by nam asi isla, ale ci by sme to prezili... Osobne si pri kupe auta nedavam otazku, co by sa stalo, keby sme si ho teraz kupili vsetci. Skor ma zaujima vykon ,zabavnost a inovatorske riesenia, ale niekoho mozno spotreba a servisne naklady. Asi som sebec, ale zial za tieto veci su plateny a podplacany iny ludia aby to riesili. Napr. ja by som rad chodil do prace na bicykli, ale nemozem pretoze popri ceste sa ten vzduch neda dychat uz teraz, a ja by som sa rad dozil dospievania mojich deti.
respond
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Wednesday 29.07.2015 15:10, RE: Panely


Jo, mě taky zajímá hlavně to co je pro mě výhodné. O tom žádná. Když to řeknu politicky nekorektně tak ekologie u mě rozhodně neni na prvním místě, už jen to kolik krav zařvalo abych měl v autě hezké sedačky i když to nebylo vůbec nutné. Hybrid je taky jen o provozní výhodnosti, ekologie je jen záminka.
Elektromobily jsou zatím provozně výhodné, ale mají velmi drahý nákup. Bud si jistý že ve chvíli kdy se rozšíří tak aby se to už vyplatilo bude k ceně energie připočtena spotřební dan jako na paliva. Bude zakázáno dobíjet jinde než u dobíjecích stanic a doma budeš muset mít extra elektroměr. Tomu věřim na 100%. Když tě chytnou že nabíjíš jinde bude to danový únik jak vyšitý.
Onehdá když v Světě motorů testovali provoz auta na olej z Lidlu (starým Renaultem 19) tak jim na základě uveřejněné tabulky za několik týdnů přišla složenka z FU na doplatek daně.

Uhelné elektrárny se budují stále, v Kladně je nová kombinovaná (uhlí, plyn, mazut) kterou si tam postavili Amíci. Problém je hlavně těžba, podívej se kolem Mostu.

respond
eTeflon
number of posts173
date of registration04.11.2008
Thursday 30.07.2015 00:19, Tesla
Elektromobily jsem nesnášel, ale po (bohužel zatím jen z netu, videa a kolem mě projela) kontaktu s Teslou S bych si ju koupil. Je mi úplně na salámu jestli je ekologická nebo ne. Prostě se mi líbí, ta 4x4 ma sílu jak hovado a velice slušný dojezd. Bohužel nemám těch 120.000,- USD co ta pro mě zajímavá verze stojí. Soláry na střechu dát můžu, takže nabíjení zadara + Tesla má servisní práce (zatím) zadarmo. Ale vždycky bych k tomu elektro musel mít něco "normálního", ideálně nějakou V8 klidně MuscleCar, staré Německo atd. Daleko větší eko problém je třeba Čína, KLDR, atd. než nějaká V8 v benzínu

Zájem o ně roste pomalu, protože jsou zatím drahé a u nás elektro není nijak podporované. Ale pokud Tesla vypustí to malé SUV 4x4 za plánovaných 20.000,- USD, tak si hu koupím na jezdění po městě. Auto tak netrpí jak spalovací (jezdívám kraťučké trasy 1,5-2km) při krátkých trasách a hlavně v zimě.
respond
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Thursday 30.07.2015 16:30, RE: Tesla
eTeflon posted by:
Elektromobily jsem nesnášel, ale po (bohužel zatím jen z netu, videa a kolem mě projela) kontaktu s Teslou S bych si ju koupil. Je mi úplně na salámu jestli je ekologická nebo ne. Prostě se mi líbí, ta 4x4 ma sílu jak hovado a velice slušný dojezd. Bohužel nemám těch 120.000,- USD co ta pro mě zajímavá verze stojí. Soláry na střechu dát můžu, takže nabíjení zadara + Tesla má servisní práce (zatím) zadarmo. Ale vždycky bych k tomu elektro musel mít něco "normálního", ideálně nějakou V8 klidně MuscleCar, staré Německo atd. Daleko větší eko problém je třeba Čína, KLDR, atd. než nějaká V8 v benzínu Zájem o ně roste pomalu, protože jsou zatím drahé a u nás elektro není nijak podporované. Ale pokud Tesla vypustí to malé SUV 4x4 za plánovaných 20.000,- USD, tak si hu koupím na jezdění po městě. Auto tak netrpí jak spalovací (jezdívám kraťučké trasy 1,5-2km) při krátkých trasách a hlavně v zimě.


Solár na střeše ti na plnohodnotné nabíjení nebude stačit.
respond
kristian2
number of posts273
date of registration31.03.2015
Thursday 30.07.2015 20:07, k
no ale jinak je to pěkné povedené auto.Ta konstrukce tesly je bezkonkurenční a jinym výrobcum elektromobilů jaksi ujel vlak.Pokud to bude stát to co to stojí cca 3 mega tak to moc rožšířené nebude. a nábíjet to solárama je vpodstatě blbost.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Friday 31.07.2015 10:14, Elektromobily
Podle mě by masové rozšíření el-mobilů mělo dost negativní dopad na elektrickou síť. Kdyby existovala statistika, kolik litrů paliva se každou sekundu spálí, měli bychom zhruba představu, kolik elekráren (jak velkých) musí být ještě postaveno. A navíc v globále si můžeme o ekologii nechat zdát, pokud by se kvůli atomové hysterii stavěly uhelné nebo mazutové elektrárny, tak se vypustí do vzduchu srovnatelné množství svinstva, ale na jednom místě a těžko říct, jestli to bude na poušti, kde to "nevadí".
Už jsem to psal, ale když to tak sleduji a studuji, tak nejekologičtější pohon je atmosférický zážehový motor s normou EURO IV, který si vystačí s katalyzátorem a maximálně EGR ventilem a spalování je řízeno lambda sondou před a za katem. Všechno, co pak následovalo, začalo být technologicky náročnější, že se domnívám, že ekologický přínos čistějších spalin bez problému spotřebovala zvýšená technologická náročnost.
Další věc, která mi tak trochu vadí je fakt, že někomu platím jeřdění v elektromobilu, pokud je veřejné dobíjení "zadarmo". Pokud se tohle dobíjení bude platit z peněz, za které bylo auto pořízeno (jako předplatné), tak fajn, nemám s tím problém, ale taktto se mi to nelíbí. Co kdyby mně všichni v republice posílali každýho půl roku halíř na benzín? To přece nic není...kam můžu napsat číslo účtu?
respond
Citroenak
number of posts727
date of registration13.04.2012
Friday 31.07.2015 10:48, Elektromobily
Elektromobily ale (aspon z mojho pohladu) budu mat jednu velku vyhodu, pre ktoru by sa nakoniec mohli rozsirit. Neskor by sa totiz mohli dat tie baterie, alebo aspon ich vacsia cast nahradit nejakym palivovym clankom. Vsetko ostatne zostane nezmenene, cize vlastne mozu jazdit takmer na cokolvek (z coho sa da nejako rozumne vyrobit energia). A ked napriklad zabludime do science fiction, v dalekej buducnosti, ked budeme vediet vyrabat elektrinu nejakou umelou fotosyntezou, by sme mohli regulovat mnozstvo CO2 a inych sklenikovych plynov pomocou tychto palivovych clankov. Jednoducho by sa v autach vymenili palivove clanky za tie na fotosyntezu a auta by spotrebovavali CO2 (to, co teraz produkuju). No nie je to pekna predstava? To tradicne auta urcite nedokazu, su konstruovane len na jeden druh paliva. A co sa tyka toho, ze financujes elektrinu zadarmo pre elektromobily, myslim ze to ta az tak trapit nemusi. Len si vezmi, co vsetko, co nesuvisi z autami, financujes cez dane na pohonne hmoty, tam by ta to mohlo hnevat ovela viac :) Sefovia Penty a u nas napr. Vahostavu by ti vedeli rozpravat.
respond
brin
number of posts727
date of registration28.03.2011
Friday 31.07.2015 16:14, Elektrika
Elektráren máme dost. Za rok se v ČR vyrobí 82 TWh, spotřebuje se jich 69 TWh, zbytek se vyveze. Tesla potřebuje na plné nabití asi 90 kWh, z těch zbylých 13 TWh (což je mimochodem 13 000 000 000 kWh) se nabije do plna 14 444 444krát. Takže pokud bychom počítali, že každý den Teslu vyždímeme do mrtě (nereálné, absurdní), tak u jednoho auta nám ta rezerva vystačí na skoro 400 000 let. Nebo taky pro 400 000 Tesel na rok. A to je bez navyšování kapacity. Ve skutečnosti by ta rezerva pokryla trojnásobné až pětinásobné množství vozů, protože nikdo nevyjede každý den celých 85 kWh (350 km).
respond
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Friday 31.07.2015 16:56, RE: Elektrika
brin posted by:
Elektráren máme dost. Za rok se v ČR vyrobí 82 TWh, spotřebuje se jich 69 TWh, zbytek se vyveze. Tesla potřebuje na plné nabití asi 90 kWh, z těch zbylých 13 TWh (což je mimochodem 13 000 000 000 kWh) se nabije do plna 14 444 444krát. Takže pokud bychom počítali, že každý den Teslu vyždímeme do mrtě (nereálné, absurdní), tak u jednoho auta nám ta rezerva vystačí na skoro 400 000 let. Nebo taky pro 400 000 Tesel na rok. A to je bez navyšování kapacity. Ve skutečnosti by ta rezerva pokryla trojnásobné až pětinásobné množství vozů, protože nikdo nevyjede každý den celých 85 kWh (350 km).


Ano, vyrobit by to asi problém nebyl. A jak to k těm autům dostaneš? Po stávajících kabelech?
Hlavní pojistky pro panelák s 50 byty jsou běžně 3x200A. U nabíjení auta se jedná o trvalý odběr cca 3x 15-20A po dobu 6h.
Bude se budovat extra vedení pro elektromobily? Kdo to zaplatí?
respond
brin
number of posts727
date of registration28.03.2011
Friday 31.07.2015 20:19, Postupně
Tak je samozřejmé, že to půjde postupně a bude se tomu přizpůsobovat infrastruktura. Ve městech se uvažuje o stanicích ve VO (veřejné osvětlení), páteřní síť s tím problém mít nebude, ostatně elektromobily se nabíjí hlavně v noci, takže se zatížení vykryje s denní spotřebou domácností. Osobně odhaduji, že to půjde relativně pomalu, za 20 let tu možná bude jezdit 20 % elektromobilů a budou to hlavně auta na každodenní přískoky do práce a na nákupy. Velká auta na dlouhé vzdálenosti budou ještě dlouho na benzín a naftu...
respond
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Friday 31.07.2015 22:17, RE: Postupně
brin posted by:
Tak je samozřejmé, že to půjde postupně a bude se tomu přizpůsobovat infrastruktura. Ve městech se uvažuje o stanicích ve VO (veřejné osvětlení), páteřní síť s tím problém mít nebude, ostatně elektromobily se nabíjí hlavně v noci, takže se zatížení vykryje s denní spotřebou domácností. Osobně odhaduji, že to půjde relativně pomalu, za 20 let tu možná bude jezdit 20 % elektromobilů a budou to hlavně auta na každodenní přískoky do práce a na nákupy. Velká auta na dlouhé vzdálenosti budou ještě dlouho na benzín a naftu...


Rozvody VN s tím problém asi opravdu mít nebudou, ale rozvody NN už zcela jistě ano. Ale jinak to vidím jako ty, dalších 20 let se nebojím že se něco výrazně změní.

respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Friday 31.07.2015 22:45, RE: Postupně
PetrT posted by:
brin posted by:
Tak je samozřejmé, že to půjde postupně a bude se tomu přizpůsobovat infrastruktura. Ve městech se uvažuje o stanicích ve VO (veřejné osvětlení), páteřní síť s tím problém mít nebude, ostatně elektromobily se nabíjí hlavně v noci, takže se zatížení vykryje s denní spotřebou domácností. Osobně odhaduji, že to půjde relativně pomalu, za 20 let tu možná bude jezdit 20 % elektromobilů a budou to hlavně auta na každodenní přískoky do práce a na nákupy. Velká auta na dlouhé vzdálenosti budou ještě dlouho na benzín a naftu...
Rozvody VN s tím problém asi opravdu mít nebudou, ale rozvody NN už zcela jistě ano. Ale jinak to vidím jako ty, dalších 20 let se nebojím že se něco výrazně změní.


Postupné posilování sítě asi nebude problém. Pokud ČEZ bude vědět (zavážeš se k tomu), že budeš dobíjet Teslu, tak ty NN rozvody předpokládám rád posílí. Tak jako je ochotně posiloval když stát tlačil přímotopy. Prodejem té elektřiny se ta investice do rozvodů pak zaplatila...

Pokud má Tesla baterii 90 kW, tak ji za 4h dobiješ podobným výkonem jako bys měl zapnuté přímotopy v celém domě (11 přímotopů).
respond
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Saturday 01.08.2015 13:01, RE: Postupně
Petr S posted by:
PetrT posted by:
brin posted by:
Tak je samozřejmé, že to půjde postupně a bude se tomu přizpůsobovat infrastruktura. Ve městech se uvažuje o stanicích ve VO (veřejné osvětlení), páteřní síť s tím problém mít nebude, ostatně elektromobily se nabíjí hlavně v noci, takže se zatížení vykryje s denní spotřebou domácností. Osobně odhaduji, že to půjde relativně pomalu, za 20 let tu možná bude jezdit 20 % elektromobilů a budou to hlavně auta na každodenní přískoky do práce a na nákupy. Velká auta na dlouhé vzdálenosti budou ještě dlouho na benzín a naftu...
Rozvody VN s tím problém asi opravdu mít nebudou, ale rozvody NN už zcela jistě ano. Ale jinak to vidím jako ty, dalších 20 let se nebojím že se něco výrazně změní.
Postupné posilování sítě asi nebude problém. Pokud ČEZ bude vědět (zavážeš se k tomu), že budeš dobíjet Teslu, tak ty NN rozvody předpokládám rád posílí. Tak jako je ochotně posiloval když stát tlačil přímotopy. Prodejem té elektřiny se ta investice do rozvodů pak zaplatila...Pokud má Tesla baterii 90 kW, tak ji za 4h dobiješ podobným výkonem jako bys měl zapnuté přímotopy v celém domě (11 přímotopů).


Jako že mi dotáhnou domu nový kabel od trafa extra na doíjení auta? To asi ne.
Do mé práce spadá i to že vyřizuji přípojky nn do domů a bytů, takže vím že ne všude ti povolí to co chceš. Už dnes. Rozvody v zemi jsou nejčastěji taženy v hliníku AYKY 3x120+70 a tam je ve skříni jako hlavní pojistka 225A na celou větev. Na té může být klidně i 15 RD kde součet hlavních jističů silně převyšuje těch 225A, což nevadí při běžném provozu. Porovnání s přímotopem není přesné, ten totiž neběží stále a to ani jako elektrokotel. Nabíjení auta je konstatní zátěž bez přerušení a to už může být problém. Pamatuji si na přípoj do kancelářské budovy který jel na hraně povoleného zatížení a kabel byl opravdu hodně zahřátý. Krátkodobě to problém neni, ale dlouhodobě ano.
Samozřějmě lze auto dobíjet nižším proudem, ale potom to trvá opravdu dlouho.
Jinak zrovna Tesla S se mi líbí, tedy až na to ovládání tabletem, ale člověk co nemá svůj RD nebo garáž s pořádným připojením má zatím celkem smůlu.

respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Saturday 01.08.2015 16:54, RE: Postupně
PetrT posted by:
Petr S posted by:
PetrT posted by:
brin posted by:
Tak je samozřejmé, že to půjde postupně a bude se tomu přizpůsobovat infrastruktura. Ve městech se uvažuje o stanicích ve VO (veřejné osvětlení), páteřní síť s tím problém mít nebude, ostatně elektromobily se nabíjí hlavně v noci, takže se zatížení vykryje s denní spotřebou domácností. Osobně odhaduji, že to půjde relativně pomalu, za 20 let tu možná bude jezdit 20 % elektromobilů a budou to hlavně auta na každodenní přískoky do práce a na nákupy. Velká auta na dlouhé vzdálenosti budou ještě dlouho na benzín a naftu...
Rozvody VN s tím problém asi opravdu mít nebudou, ale rozvody NN už zcela jistě ano. Ale jinak to vidím jako ty, dalších 20 let se nebojím že se něco výrazně změní.
Postupné posilování sítě asi nebude problém. Pokud ČEZ bude vědět (zavážeš se k tomu), že budeš dobíjet Teslu, tak ty NN rozvody předpokládám rád posílí. Tak jako je ochotně posiloval když stát tlačil přímotopy. Prodejem té elektřiny se ta investice do rozvodů pak zaplatila...Pokud má Tesla baterii 90 kW, tak ji za 4h dobiješ podobným výkonem jako bys měl zapnuté přímotopy v celém domě (11 přímotopů).
Jako že mi dotáhnou domu nový kabel od trafa extra na doíjení auta? To asi ne. Do mé práce spadá i to že vyřizuji přípojky nn do domů a bytů, takže vím že ne všude ti povolí to co chceš. Už dnes. Rozvody v zemi jsou nejčastěji taženy v hliníku AYKY 3x120+70 a tam je ve skříni jako hlavní pojistka 225A na celou větev. Na té může být klidně i 15 RD kde součet hlavních jističů silně převyšuje těch 225A, což nevadí při běžném provozu. Porovnání s přímotopem není přesné, ten totiž neběží stále a to ani jako elektrokotel. Nabíjení auta je konstatní zátěž bez přerušení a to už může být problém. Pamatuji si na přípoj do kancelářské budovy který jel na hraně povoleného zatížení a kabel byl opravdu hodně zahřátý. Krátkodobě to problém neni, ale dlouhodobě ano. Samozřějmě lze auto dobíjet nižším proudem, ale potom to trvá opravdu dlouho. Jinak zrovna Tesla S se mi líbí, tedy až na to ovládání tabletem, ale člověk co nemá svůj RD nebo garáž s pořádným připojením má zatím celkem smůlu.


Jistou dobu ČEZ ochotně připojoval přímotopy do RD (např. mým rodičům) a tam potřebuješ příkon min. kolem 20 kW a ten je dostatečný na dobití Tesly za 4h pokud to správně chápu. Proč když to šlo dřív by to nešlo i dnes? Ptám se protože tomu nerozumím...
respond
1 2


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.