Petr - TipCars.com posted by:
Díky, prověřím to. Jinak čelní plochu uvedla sama automobilka, stejně tak ten odpor.
Autor má obě čísla jako taková správně! Max ta věta byla taková kostrbatá, že je zamotala jakoby dohromady
....Prostě jsou dvě veličiny, na sobě zcela nezávislé! Jedna je koeficient, tedy Cx (germáni někdy Ax) a to udává tvar, resp stupeň lepší říct koeficient odporu. Čím je číslo nižší, tím lepší. Hrozným způsobem řečeno a ve veeelkých uvozovkách řečeno, jak je auto moc kulaté. Dneska už většinou pod 0,3 a bezrozměrná veličina. To se skoro všude uvádí. To je to co mnozí znáte. ...Druhé číslo co s tím vůbec nesouvisí (a uvádí se málo kdy) udává jen průmět čelní plochy do roviny, tedy kolik to auto zabere místa. Většinou něco nad 2m čtvereční. Tedy zda je to malý žgol nebo velká kráva a jak auto vypadá či je tvarované už neřeší. Čísla spolu vzájemně vůbec nesouvisí!!! Může být velké aerodynamické auto : ( Cx= 2,77 a 2,95 m2) ...Stejně jako malé hranaté: (Cx= 0,42 , a 1,65 m2) ...Maximálně dál, což už ale NENÍ váš případ, se počítají jízdní odpory a grafy tažné síly. Třeba proto, aby se ověřilo, zda auto zvládne vyjet 6% stoupání s přívěsem na nejvyšší stupeň danou rychlostí atd, časové průběhy zrychlení (jo celé to 0-100 jde vykresilt jak probíhá) nebo doběhové křivky atd atd. Tak se ty čísla vynásobí a je celkový aerodynamický odpor vozidla v Newtonech. Samozřejmě v závislosti na rychlosti. Ti pečlivější i tlaku vzduchu atd. Ale toto už zde není váš případ. A 98% motoristů to nezná anepoužívá, tak bych to sem raději nepletl. Stejně jako jsou odpory v ložiskách (do cca 80km/h konst ale pak už to roste), rotační koeficienty na motoru, odpory při zrychlení, odpory stoupání atd. Z toho se pak sestaví tzv. rovnice rovnováhy. Na jedné straně je okamžitá tažná síla v Newtonmetrech (opravdu žádně koně či kw) při daných otáčkách. Na druhé straně jsou všecky možné odpory. Celé se to přepočte daným převodovým poměrem z převodovky a rozvodovky (tím se ropákům ten jejich mééga krouťák někdy dost pokrátí) a obvodem kola. Z ní automobilový inženýři velmi přesně poznají, jak jse automobil bude chovat v různých situacích z hlediska síly a můžou doladit jeho parametry atd.