Thursday 01.12.2011 14:35,
Ach jo, zase dalsi profesional teoretik
Zdravim vespolek,
vzdy, kdyz vidim reakci odbornika teoretika ktery radi laikovi a ten mu ty ptakoviny samzorejme veri, tak je mi ouzko. Rozhodl jsem se proto zaregistrovat, obetovat trochu casu a neco napsat.
Ale k veci. POKUD mate auto po zaruce a uvazujete o zvyseni vykonu a snizeni spotreby, nechte si nejdrive vyhodit FAP. Pokud nemate FAP, jdete na dalsi odstavec. SILNE DOPORUCUJI toto nechat odborne firme ktera se na to specializuje. Musi se totiz nejen fyzicky vyhodit FAP (coz by bezny garaznik svedl), ale HLAVNE musi se se to sdelit prislusnemu pocitaci a to PRED jeho vyhozenim. Bohuzel je obvykla praxe je, ze ho nekdo vykucha, potom dotycny resi nestale nouzovy rezim motoru a teprve potom se zacne resit jeho sw vynechani, na coz uz je obvykle pozde. Jedna z firem na kterou mam dobre reference a ktera se timto zivi (prijedou k vam, SW ho vypoji, vykuchaji, nasledne vse za jizdy zkontroluji a dostanete ucet se zarukou) to ted v akci udela za 5000Kc, coz mi prijde jako dobra cena. Tim dostanete mirne zlepseni akcelerace vozidla a urcite o pul litru mensi spotrebu.
Pokud nemate FAP a nebo nejste porad spokojen se zlepsenim, doprucuji si podle VINu vozidla zjistit jakou tam mate spojku, brzdy a dalsi klicove komponenty (chladic turba, atd.) Vetsina techto soucastek je nejak dimenzovana, nebo ma urcite doporuceni, pokud tam teda jsou.
Treba spojka se vyrabi na urcite max. zatizeni - tato hodnota je udavana v tocivem momentu (Nm) a je dobre ji nepresahovat, jelikoz potom dojde k jeji rychle degradaci a prokluzu ci az strzeni. Pokud dodrzite vykonove pasmo, samoztny vykon jiz neni tak podstatny a je jedno jestli mate treba 86,96,120 ci 140kW (vratim se k tomu jeste).
Ruzne soucastky ve stejnem voze byvaji delany pro ruzne zatizeni ci vykon. Pokud bude nakonec trochu casu, mozna neco k tomuto napisi.
Muzu pro priklad napsat treba jak jsem ja kdysi "sondoval" Passata 2002 1.9TDI 4x4 papirovych 96kW. Spojka byla dimenzovana na 350Nm, chaladic k turbu se do ceskych verzi tehda montoval jen dodatecne, brzdy byly std v CZ z stejne jako u dvokolky, v nemecku se std. davaly silnejsi brzdy z 6valce ... atd.
Zajel jsem si pro nej k nemeckemu dealerovi a vuz byl z fabriky jeste vybaven navic sportovnim a vyztuzenym podvozkem (dnes uz bych to asi neudelal).
V 6x tkm jsem zajel na brzdu - snad tam bylo 106kW, uz presne nevim.
V praze jsem si vyhlidl jednu firmu co se timto zabyvala a dala mi moznost si na tyden toto vyzkouset a pokud nebudu spokojen vratit penize a vse do puvpodniho stavu i se zarukou. To znelo solidne a lse jsem do toho.
Pote jsem odjel na emise a brzdu. (v praze byly jeste v nedavne dobe brzy dve a rikat napriklad ze kazdy upravce musi mit vlastni je dalsi pi......) Zjistili pouze neco pres cistych 120kW na kolech a chvikove se prekrocila honota spojky na 352Nm. Vykon se mi zdal papirove maly a tocivy moment prijatelny. Emise OK.
Rikal jsem si, jestli jsem neudelal chybu a preci jenom nemel pridat par tisic ERUo a jit do sestivalce, ktery mel pred upravou podobny papirovy vykon. Nahodou jsem v tesne predtim nechaval do zmineneho auta namotnovat satelitni navigaci u jednoho nejmenovaneho Ostravskeho Autorizoivaneho zlodeje znacky VW (v te dobe jsem nevedel, ze to jsou zlodeji a bridilove co nepoznaji ani lepsi original soucastky z fabriky). Dostal jsem na zapujcku zmineny vuz 6ti valec.
Realny rozdil byl ten, ze 4valec sel daleko daleko ochotneji z nisich otacek, spicka mu vsak chybela (mezi 180 a 200km/h uz dochazela akcelerace) a po 210 bylo pouze zrychlovani. Hlavni rozdil byla zabavnost. 6ti valec mel totiz navic pres 140kg odstredive vahy navic a to vpredu na motoru a i kdyz mel stejny vykon, tak ten metrak a pul z nej delal uplne jizdne jiny vuz, nehlede na rychejsi prevodovani, atd.
Takze nakonec jsem se smiril utohoto vozidla s nizsim vykonem nez jsem cekal. Mel jsem sice nabidku i na 145kW a 420Nm, ale jelikoz jsem se roky venoval motorsporu, volil jsem tuhle zlatou stredni cestu z ktere jsem mel za ty roky plno radosti a az na jeden detail bych do toho sel asi znova.
Chapu, ze kdyz neznaly clovek vidi nekoho kdo zna teorii a mluvi radoby odborne, ze mu ma tendenci verit, ale tenhle clanek se radi k vetsine "žvástům" ktery zni logicky. Jsou tam i veci, s kteryma se da souhlasit, jako je nepriklad to, ze je dobre mit nejakou formu zaruky, vyzkouseni, atd.
Take lidem obvykle rikam, ze je lepsi si koupit auto uz rovnou s vetsim vykonem, nez jej pote dodatecne zvysovat. U turb vsak pokud jej konstruoval nekdo zkuseny a neudelal nejakou botu, tak problemy nebyvaji. Na internetu uz jsou dnes mnohe informace a tak se rychle behem hodny ci dve dozvite zdali Vas motor nejakou konstrukcni vadou netrpi a tudiz by byl pri zvyseni vykonu nedoporucitelny.
Osobne jsem vuz znacky Volno nakonec nevlasnil. Mati si jednou koupila novou 40ku s 2.0T v automatu a jezdilo to prvni pulovinu otackomeru pekne i bez tuningu. Ja jsem si kdysi (pred Passatem) chtel koupit kupatko od Volva. Kdyz mi vsak rekli, ze je cekacka mezi 16ti a 19ti mesici, poslal jsem je do haje. Mimochodem docela mne pobavilo, kdyz meis ci dva nato bylo v beznem tisku ze maji financni problemy jelikoz nevyrabeji dostatecny pocet vozu ;O)) Rikal jsem si, dobre jim tak.
Jeste snad jedna vec - cena vozidla pro tuning. Na rozdil od teoretika co psal tento clanek si myslim si, ze 240 tKc je optimalni cena pro tuning. Plecky za 100 000 uz obvykle byvaji ve stavu kdy zvyseni vykonu=neco odejde a hrabat se kae v za vice mega nedava logiku. Samozrejme vyiimky existuji na obou spektrech.
Takze preji hodne stesti a pokud by byl zajem, klidne se na mne obratte, pokusime se neco vymyslet ne pouze v teoreticke rovine i pres moji vytizenost. Doztaz znel inteligentne, tak verim ze si informace preberete a nebudete verit zvastum.
Kontroloval jsem chyby pro vytizenost jen jednou, tak snad jsem toho moc nprehidl a bude to srozumitelne. (za chyby a pripadnou nesrozumitelnost se timto omlouvam)
Jsem se nejak rozepsal ;O) Jaromir
respond