Wednesday 27.08.2008 12:31,
Trocha objektivity by neškodila, pane Dvorský
Vážený pane Dvorský,
až zase příště budete dávat zasvěcené rady, poraďte se laskavě s někým, kdo S 40 nebo V 40 vlastní nebo s ní někdy jel. Vaši "reportáž" lze považovat za kompilát různých příspěvků, které se tu a tam vyskytují na netu.
Ale k věci: vlastním už pět let S 40 1.8 r.v. 2000, avšak jezdlil jsem nějaký čas i stejně starým BMW 3, manželka má už dva roky MB C 220 CDI, r.v. 1998, takže mám jistě dobrou možnost srovnání. Rozhodně si nemyslím, že by S 40 bylo ve všech ohledech tak průměrné, jak říkáte (a protože to říkáte v každé druhé větě, dost to unavuje).
Předně to v devadesátých letech bylo nejbezpečnější auto ve své třídě (4 hvězdy v crash testech oproti 2 hvězdám MB C I), poprvé se u něj aplikoval pomocný bezpečnostní rám, zlepšující pasivní bezpečnost při nárazech z boku (až potom u velkých Volv) atd. Takže s těmi řečmi o průměrnosti i v bezpečnosti oproti ostatním Volvům prosím pozor, nevíte, co píšete. Pokud říkáte, že auto je průměrné, pokud jde o spolehlivost, tak zase říkáte jen půl pravdy. To možná platilo pro vozy vyrobené do r.v. 2000. Podívejte se do tabulek TUV a já to mohu jen potvrdit. Za 100 tis. km, které jsem s Volvem najel, jsem nezaregistroval ŽÁDNOU poruchu, pouze leju benzín, olej a měním spotřební materiál (rozvody měněny v souladu s výrobcem při 150 tis. km). Z méně podstatných závad jmenuji prosakující gufero na LP a zevnitř vyrezlý výfuk. Jinak nic - katalyzátor, baterka, tlumiče, náplň v klimě, ABS a ASR (nevyrezlé snímače) - vše dosud původní a funkční (i když tlumiče půjdou za chvilku už pryč, při 200 tis. km si to zaslouží). Těch pár žároviček v palubce a v náraznících nestojí za řeč (u MB zase věčně odcházejí halogeny a pár žároviček v palubce také nesvítí). Podotýkám, že autu nedávám žádnou zvláštní údržbu a parkuji na ulici. Co se pohodlí týče - mám tam fantastické kožené sedačky, to se s MB nedá srovnat (z mercedesáckých mě bolí záda). Taktéž palubní deska mi ve Volvu nepřijde o nic horší (ba spíše naopak) než v MB C I , u kterého si díky airbagu u spolujezdce nedáte do schránky ani svačinu - tak maximálně pár kazet nebo CD (což mi připomíná Felicii, která pro jistotu ve verzi s airbagem neměla schránku vůbec). V ovladačích není u Volva takový chaos jako u MB, vše je tam, kde se to dá čekat ("nožní" ruční brzda u MB mi nevadí, naučil jsem se s tím žít, když jsem byl v Americe). Oě auta mají originální rádia od výrobce - nemůžu si pomoct, ale to "volvácké" (původem snad Alpina) má mnohem lepší zvuk, takže jsou tam asi lepší reproduktory. Kufr - větší než už MB, navíc se dají sklápět zadní sedačky (kompletně, ne jenom opěradla jako u MB), díra za sedačkami je také větší u Volva než u MB - na což jsem přišel, když jsem stěhoval matrace. O kufru v BMW nehovořím, protože je všeobecně známo, že BMW mají nejmenší kufr (hned po Alfě) ve třídě. Abych jenom nechválil - auto by mohlo být lépe odhlučněné, nad 140 km/h je tam dost kravál, tady vyhrává o prsa MB. Vnitřní prostor - Volvo je velmi úzké, což je daň za podvozek z Mitsubishi, který ale není vůbec špatný (víceprvková zadní náprava apod.). Nepovedlo se úplně vyladit odpružení, mám tam jakési sportovní a přes něj je i normálními gumami cítit každá nerovnost (zlatý MB !), asi to netestovali na českých silnicích (na německých a italských dálnicích ovšem žádný problém). Ovladatelnost - průměrná předokolka (oproti A4 se to moc neliší), se zadokolkama (MB a BMW) se to samozřejmě nedá srovnat, i když MB mi připadá trošku zrádný. Motory - souhlasím s Vámi, že 1.6 je hodně slabá, přece jen má to auto dost nadváhu (také se tam už po modernizaci v roce 2000 nemontovala). 1.8 (kterou mám) a 2.0 - typické šestnáctiventily, takže do 3 000 otáček úplně mrtvé, pak už to jde (i celkem dobrý zvuk to má). Z toho plyne, že pokud pán jezdí hodně po městě, tak je to špatná volba, protože to auto má enormní spotřebu. Jinak mimo obec a v dálničním provozu (se slušnou spotřebou - pokud se jezdí tak do 160 km/h, jede to něco málo přes 200 km/h) se s tím jezdí docela v pohodě. Z benzínových motorů bych doporučil asi 2.0 T, souhlasím s kolegou, že to jede podstatně lépe než 2.0 i (a "žere v podstatě stejně"). T4 je přemotorovaná, podvozek od Mitsubishi na to není stavěný, nedá se to kloudně řídit (vím to z vlastní zkušenosti, protože T4 měl kamarád). S dieselovými S 40 zkušenosti nemám, takže nemohu (narozdíl od Vás, pane Dvorský) sloužit. Ještě o laku - S 40 nemá tak silnou vrstvu laku jako MB, takže třeba na kapotě mám otlučená místa od kamínků, ale oproti MB C I zase nerezaví (typicky lemy dveří a zadních blatníků, víko kufru), ačkoli by obě auta měla být vyrobena z pozinkovaného plechu. Takže pane Dvorský, než zase začnete něco hanět, tak se laskavě přeptejte někoho, kdo má s určitým autem nějaké zkušenosti, anebo to předejte třeba kolegovi (pan Václavík, je tam ještě ???), který není vůči určité značce zaujatý. Pro informaci, brzo budu svou S 40 prodávat, ale není to kvůli nespokojenosti (to bych s ní nevydržel pět let - šla by pryč okamžitě), ale chci větší auto - takže S 60 nebo V 70. Hezký den.
respond