Dobrý den, chvíli jsem váhal se svým příspěvkem, protože přímo neřeší otázku výběru mezi těmito dvěma vozy. Protože ale vybíráte ojetinu myslím, že nebude až tak od věci.
Před necelými dvěma lety jsem řešil podobnou koupi a v hledáčku mého zájmu byla, mimo jiné, i tato dvě auta. Vzhledem k tomu, že tehdejší trh s těmito ojetinami byl na horší úrovni, než dnes, (aut bylo méně, vesměs měla více najeto a byla, vzhledem ke svému stavu, za vyšší cenu a když už jsem objevil „nadějný kus“ zjistilo se, že to byla třeba zatajená havárka apod.) řešil jsem svou situaci koupí jiného auta. Ale to by bylo na úplně jinou diskusi.
Nicméně informací jsem stačil nasbírat docela dost.
Jízdní vlastnosti (u těchto dvou modelů) bych asi vůbec neřešil.
1) Tento typ aut není stavěn na nějaké závodění. Je třeba mít na paměti vyšší hmotnost a hlavně vyšší těžiště. S oblibou říkám, že je to jako řídit „poloviční autobus“. Na silnici tedy autu vyhovuje spíše klidná jízda.
2) Osobní zkušenosti s terénem nemám, ale když jsem viděl, co obě auta dokážou došlo mi, že se do takto náročného terénu se drtivá většina uživatelů stejně nikdy nedostane. Takže také bez problému.
Ačkoliv jsou obě auta velmi vyrovnaná, dal bych přednost Toyotě. Podle mých zjištění má totiž Toyota lepší motory.
Z Vašeho dotazu usuzuji , že s tímto typem aut nemáte zkušenosti, a proto bych rád upozornil na několik skutečností, které je zapotřebí při koupi vědět a ohlídat si je.
- Tento typ aut je o něco složitější než běžná osobní auta.
Dejte velký pozor na to, jak předešlý majitel auto servisoval. U tohoto druhu aut totiž velmi záleží na dodržování kontroly a výměnách všech provozních náplní, kterých je více, než v běžných osobních autech. (Často se zapomíná na diferenciály atd. atd.).
- Pokud má auto automatickou převodovku, ohlídejte si, jestli v ní byla měněna náplň.
Setkal jsem se s tím, že někdo tvrdí, že olejová náplň v automatické převodovce je celoživotní. To ale není pravda!! Při běžném používání auta – za neztížených podmínek – je třeba náplň vyměnit po ujetí cca 60.000 km.
Pokud je auto používáno trvale k tahání těžkých přívěsů, lhůta se zkracuje cca na polovinu. To se týká právě hlavně velkých SUVček, nebo offroadů. (Při výměně olejové náplně je třeba vyměnit i filtrační vložku oleje v převodovce – nestačí ji jen vyprat, jak někdo tvrdí!)
- Dieselové motory jsou u tohoto druhu aut jistě dobrou volbou, ale na druhou stranu mají svá rizika. Čím jsou modernější, tím jsou složitější a také „zranitelnější“. Velmi záleží na tom, jak se k nim jejich předchozí majitel choval. Při koupi ojetiny si proto zasluhují mimořádnou dávku pozornosti!!
- Tato auta jsou často pořizována podnikateli, kteří je používají jako pracovní nástroj a moc se s nimi „nemazlí“. Někdy s nimi jezdí i více řidičů, což, jak známo, autu nikdy příliš nesvědčí.
- Pokud si někdo - většinou movitější - koupí takové auto „do rodiny“, ani pak to není žádný rodinný mazlíček. (To auto samozřejmě
) Bez ohledu na vyšší provozní náklady (všechna tato auta mají vyšší provozní náklady než běžné „osobáky“) je pak takové auto opravdu využíváno, jako spotřební věc.
Automaticky se nabízí myšlenka, že ten, kdo „má na takové auto“ a „má bez problému na jeho provoz“, bude také bez problému hradit příslušný servis.
Byl jsem však překvapen zjištěním, že tomu tak často bohužel není. (Majitel si „odjezdí své“, auto prodá a ať se „vyvzteká“ a hlavně zainvestuje někdo jiný).
- Samostatnou kapitolou jsou auta dovezená ze zahraničí. Často bývají na pohled velmi hezká a zachovalá. Těžko však lze uvěřit často uváděnému nízkému počtu najetých kilometrů.
Při výběru takového ojetého offroadu bych určitě doporučil:
1) Důkladně vůz prověřit a nespokojit se jen s předložením servisní knížky (Byl jsem překvapen, co všechno jsem se o autě někdy dozvěděl, i když vypadalo na pohled hezky a servisní knížka byla OK. (Zatajená havárie, potíže s geometrií, závady na motoru .....).
Zodpovědně mohu říci, že stojí za to opsat si WIN a na auto se DŮKLADNĚ přeptat přímo v servisu.
2) Solidní prodávající by měl samozřejmě umožnit prohlídku ve Vámi vybraném servisu.
3) Není od věci vzít s sebou na prohlídku i někoho, kdo má s tímto konkrétním typem auta zkušenosti.
4) Pokud má auto manuální převodovku, velmi se soustředit na to, v jakém stavu je motor – zejména diesel!!
5) Pokud má auto automatickou převodovku, motor bývá většinou OK, ale pozornost si zaslouží právě ten automat (viz výše).
6) Pokud auto bude vypadat jakkoliv nádherně a nebude možné o něm prakticky nic zjistit a budete odkázán jen na to, co řekne prodávající, často nenápadně poznamená, že např. „odpoledne si má někdo přijít“ apod., doporučuji OTOČKU A PRYČ!!! (Aut je dnes více, než zájemců o ně).
Jistě se při výběru vyplatí nejvyšší opatrnost, aby auto bylo Spolehlivým pomocníkem a ne zdrojem potíží a „studnou na peníze“, což v případě offroadů může být zvláště nepříjemné.
Přeji hodně štěstí při výběru.