0
back
 

diskuze k tématu: Jitka Boho: před policií se rozklepu

category of topic classification:
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Thursday 30.03.2017 10:58, Výměna pneumatiky
Mám zkušenost, že některé pneuservisy neznají momentový klíč a mnoho mých kamarádů a kolegů ničím takovým také nedisponuje, takže dotahují takzvaně na bejka, a to potom je zhola nemožné tím sranda klíčem kolo povolit. Takže mnoho lidí teoreticky umí kolo vyměnit, ale prakticky to nedokážou.
Třeba já jsem si dovezl auto po výměně brzd z autorizovaného servisu, a když jsem chtěl na podzim přehodit kola, tak jsem žvejkl nástavec hned na prvním šroubu a pak jsem všechny povoloval křížovým klíčem, kdy jsem na něm jednou nohou stál a oběma rukama jej tahal a ještě si ho podložil cihlou, abych neožvýkal matku a zopakoval jsem si některá zapadlá slovíčka a jejich kombinace ve větách.
Na silnici bych zcela jistě volal asistenci, protože bych buď zničil klíč nebo bych je nepovolil.
Já používám momenťák. Někdo se může ušklíbnout, ale:
1.) nedeformuji ani disk ani náboj
2.) kdykoliv kolo povolím (těch 80-100 Nm dle disků není tak moc)
3.) povolím i pojistnou matici, aniž bych se bál, že se zdeformuje/ukroutí/ulomí

Jinak rozhovor nehodlám komentovat. Dotyčnou dámu ani neznám, ale pochopil jsem, že jediný hmatatelný úspěch byl v soutěži miss.
respond
Pepe
number of posts1136
date of registration09.05.2007
Thursday 30.03.2017 13:58, RE: Výměna pneumatiky
David V posted by:
Mám zkušenost, že některé pneuservisy neznají momentový klíč a mnoho mých kamarádů a kolegů ničím takovým také nedisponuje, takže dotahují takzvaně na bejka, a to potom je zhola nemožné tím sranda klíčem kolo povolit. Takže mnoho lidí teoreticky umí kolo vyměnit, ale prakticky to nedokážou.Třeba já jsem si dovezl auto po výměně brzd z autorizovaného servisu, a když jsem chtěl na podzim přehodit kola, tak jsem žvejkl nástavec hned na prvním šroubu a pak jsem všechny povoloval křížovým klíčem, kdy jsem na něm jednou nohou stál a oběma rukama jej tahal a ještě si ho podložil cihlou, abych neožvýkal matku a zopakoval jsem si některá zapadlá slovíčka a jejich kombinace ve větách.Na silnici bych zcela jistě volal asistenci, protože bych buď zničil klíč nebo bych je nepovolil.Já používám momenťák. Někdo se může ušklíbnout, ale:1.) nedeformuji ani disk ani náboj2.) kdykoliv kolo povolím (těch 80-100 Nm dle disků není tak moc)3.) povolím i pojistnou matici, aniž bych se bál, že se zdeformuje/ukroutí/ulomíJinak rozhovor nehodlám komentovat. Dotyčnou dámu ani neznám, ale pochopil jsem, že jediný hmatatelný úspěch byl v soutěži miss.


Asi se ušklíbneš, když napíšu, že stejně můžeš mít problém, protože se kolo "samo dotáhne". Funguje to stejně jako na flexce, dotáhneš lehce, povolit bývá problém...
Viz následující příklad - před pár lety v zimě jsem na dálnici s dodávkou prorazil pneumatiku na zadním kole, zjistil jsem to hned. Možná řešení:
1) zastavit, vzít si vestu, dát trojúhelník a riskovat smetení nějakým kamiónem, jehož řidič spí/kouká na DVD/čte knížku
2) dojet cca 2 km na nejbližší pumpu a tam to v klidu vyměnit s vědomím, že je guma v háji.

Zvolil jsem (docela hustě chumelilo) logicky možnost 2 a dojel na pumpu, což se záhy ukázalo jako strašně prozíravý. Originální klíč z povinné výbavy vozu jsem vožvejkal a ještě k tomu ohnul, takže nastala nutnost koupě "kříže", který za asistence trubky všech 5 šroubů povolil. Byly utažený jako kráva, přestože je kamarád z pneuservisu pár měsíců předtím utahoval s předepsaným momentem... Takže asi tak
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Thursday 30.03.2017 14:12, RE: Výměna pneumatiky
Pepe posted by:
David V posted by:
Mám zkušenost, že některé pneuservisy neznají momentový klíč a mnoho mých kamarádů a kolegů ničím takovým také nedisponuje, takže dotahují takzvaně na bejka, a to potom je zhola nemožné tím sranda klíčem kolo povolit. Takže mnoho lidí teoreticky umí kolo vyměnit, ale prakticky to nedokážou.Třeba já jsem si dovezl auto po výměně brzd z autorizovaného servisu, a když jsem chtěl na podzim přehodit kola, tak jsem žvejkl nástavec hned na prvním šroubu a pak jsem všechny povoloval křížovým klíčem, kdy jsem na něm jednou nohou stál a oběma rukama jej tahal a ještě si ho podložil cihlou, abych neožvýkal matku a zopakoval jsem si některá zapadlá slovíčka a jejich kombinace ve větách.Na silnici bych zcela jistě volal asistenci, protože bych buď zničil klíč nebo bych je nepovolil.Já používám momenťák. Někdo se může ušklíbnout, ale:1.) nedeformuji ani disk ani náboj2.) kdykoliv kolo povolím (těch 80-100 Nm dle disků není tak moc)3.) povolím i pojistnou matici, aniž bych se bál, že se zdeformuje/ukroutí/ulomíJinak rozhovor nehodlám komentovat. Dotyčnou dámu ani neznám, ale pochopil jsem, že jediný hmatatelný úspěch byl v soutěži miss.
Asi se ušklíbneš, když napíšu, že stejně můžeš mít problém, protože se kolo "samo dotáhne". Funguje to stejně jako na flexce, dotáhneš lehce, povolit bývá problém...Viz následující příklad - před pár lety v zimě jsem na dálnici s dodávkou prorazil pneumatiku na zadním kole, zjistil jsem to hned. Možná řešení:1) zastavit, vzít si vestu, dát trojúhelník a riskovat smetení nějakým kamiónem, jehož řidič spí/kouká na DVD/čte knížku2) dojet cca 2 km na nejbližší pumpu a tam to v klidu vyměnit s vědomím, že je guma v háji.Zvolil jsem (docela hustě chumelilo) logicky možnost 2 a dojel na pumpu, což se záhy ukázalo jako strašně prozíravý. Originální klíč z povinné výbavy vozu jsem vožvejkal a ještě k tomu ohnul, takže nastala nutnost koupě "kříže", který za asistence trubky všech 5 šroubů povolil. Byly utažený jako kráva, přestože je kamarád z pneuservisu pár měsíců předtím utahoval s předepsaným momentem... Takže asi tak


O tomhle jsem zatím jen slyšel, ale nikdy se mi to na autě nestalo. Možná, že když člověk mázne závit, tak tam může být k tomu sklon. Já mám závity suché, jen je "měděnkou" natřená styčná plocha disku a náboje, ale o to se tehdy postaral servis.
Nicméně se mi to za 10 let, co mám ten momenťák nestalo ani jednou.
respond
ivan2
number of posts118
date of registration11.11.2010
Thursday 30.03.2017 15:21, samo-utahování
Nevím no, ale když by tenhle princip fungoval u auta, nedocházelo by k utahování na jedné straně a k povolování na druhé straně auta? Závity jsou přece všude pravé.
Mě přijde že důvod, proč u dodávky nešly matice/šrouby povolit je spíš to, že závity nebyly máznuté mazivem, který je pro tohle určený a spíš asi přirezly.
respond
capslock
number of posts354
date of registration28.07.2007
Thursday 30.03.2017 15:31, utahování kol
Pokud jsem někdy nemohl povolit šrouby nebo se naopak uvolnily, vždy to bylo po dotažení vzduchovým momentovým utahovákem v pneuservisu.

Ve slušném servise řeknou, že hliníkové disky je třeba po ujetí určité vzdálenosti zkontrolovat a dotáhnout a je to pravda - dvakrát jsem na to zapomněl - jednou ztratil šroub, ve druhém případě se celé kolo uvolnilo (povolené všechny šrouby).

S ručně utaženými šrouby (jejichž závity i sedla mažu) nikdy nebyl problém (přitom co sám dotáhnu, to i povolím, momentový klíč nepoužívám).
respond
ivan2
number of posts118
date of registration11.11.2010
Thursday 30.03.2017 20:24, 123
Já jezdím do jednoho pneuservisu vždy na podzim a na jaře. Tím vzduchovým utahovákem či jak se to jmenuje, matice povolí a zašroubují, ale na finální dotažení používají normální mechanickej momentovej klíč. Přijde mi to jako dobrej postup a nikdy jsem neměl žádnej problém za nějakých 10 let.
respond
Pepe
number of posts1136
date of registration09.05.2007
Friday 31.03.2017 10:23, RE: samo-utahování
ivan2 posted by:
Nevím no, ale když by tenhle princip fungoval u auta, nedocházelo by k utahování na jedné straně a k povolování na druhé straně auta? Závity jsou přece všude pravé.Mě přijde že důvod, proč u dodávky nešly matice/šrouby povolit je spíš to, že závity nebyly máznuté mazivem, který je pro tohle určený a spíš asi přirezly.


Všechny šrouby + styčná plocha jsou vždy máznuty, jako popisuje David. Roli možná hraje fakt, že tahle kola jsou utahována větším momentem, než os. auto. Každopádně občas s tím mívá sám problémy, když mi auta přezouvá - stejným momentem to kolikrát nepovolí, musí přijít na řadu hrubá síla.
respond
Fanda
number of posts551
date of registration28.09.2008
Friday 31.03.2017 16:13, nemazat
Tak to čtu a nestačím se divit.Vždyť přeci známá zásada při výměně kola je,že šrouby se nikdy nesmí mazat.Očistit,ale nikdy nemazat!
respond
ivan2
number of posts118
date of registration11.11.2010
Saturday 01.04.2017 10:57, mazání
Nový šrouby je asi zbytečný mazat, ale když budou orezlý, tak bych je očistil a lehce máznul grafitem, nebo měděnkou.
respond
Fanda
number of posts551
date of registration28.09.2008
Saturday 01.04.2017 11:54, RE: mazání
ivan2 posted by:
Nový šrouby je asi zbytečný mazat, ale když budou orezlý, tak bych je očistil a lehce máznul grafitem, nebo měděnkou.


Tak se pouze očistí kartáčem,ale nemažou.
respond
deleted user
number of posts
date of registration
Saturday 01.04.2017 17:54, re
já mažu. nikdy se mi šroub během jízdy nepovolil.
zato jsem před dvěma lety koupil auto, zničil jsem na tom klíč, orval hlavu šroubu a nakonec jsem to stěží povolil metrovým hasákem, předešlý majitel evidentně také nemazal dle vaší zásady
respond
Fanda
number of posts551
date of registration28.09.2008
Saturday 01.04.2017 20:13, RE: re
Humusus posted by:
já mažu. nikdy se mi šroub během jízdy nepovolil. zato jsem před dvěma lety koupil auto, zničil jsem na tom klíč, orval hlavu šroubu a nakonec jsem to stěží povolil metrovým hasákem, předešlý majitel evidentně také nemazal dle vaší zásady


To není žádná moje zásada,je to naprosto běžná a samozřejmá věc.Kolo jste nemohl povolit,protože předchozí majitel buďto to přehnal s utahováním a natáhl závity,nebo nevyčistil šrouby od případných nečistot.
respond


update
you watch this topic

stop watching this topic


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.