Monday 19.11.2018 09:37,
Kontakt na zadavatele příspěvku
Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat, jestli ještě vlastníte Ford Explorer a kolik najeto celkem, popřípadě jaké problémy.
Stejný auto vlastním tři roky, mělo to být auto pro myslivce a občasné tahání vozíku 1,5t namísto korozí napadeného Mitsubishi Pajero 2,5TD. Po roce namontováno Lpg Prins v Brně u Outraty, chtěl jsem kvalitní systém a zkušeného plynaře. Původně jsem nechtěl benzín, automat ani rozežranou ameriku, uvažoval jsem buď Land Rover Discovery nebo Toyota Landcruiser v naftě. Kamarád automechanik jednou opravoval Explorera a řekl mi, ať si koupím něco takového. Okamžitě jsem z výše uvedených důvodů odmítl, nedalo mi a půl roku jsem sháněl kolem auta informace, nakonec jsem jeden vráček koupil, že to pro moje potřeby bude vyhovovat. Chrastili rozvody, dal mi k tomu nové hydraulické napínáky (nepomohlo) s tím, že rozvody byly měněny ve 180tkm, mělo to najeto asi 230tkm. Auto mi prohlídnul na tyto auta velice zkušený automechanik z fóra http://fordexplorerczech.cz/forum/index.php Blackflames, který po shlédnutí jednoznačně tvrdil, že měněny nebyly, že se na motor od výroby nehráblo, tak jsem ho majiteli vrátil. Měl jsem zájem o auto pouze s dobrými rozvody (při výměně musí motor ven) a převodovkou. Dle majitelů, co auto koupili, auto většinou najelo kolem 200tkm a rozvody začali chrastit (vydrolené platové vodítka řetězů). Kdo je nevyměnil, měl časem smůlu, ucpali olejové sítko a motor se zadřel. Proto mne překvapilo, že zadavatel článku po 380tkm neuvedl výměnu rozvodů.
Dle mého názoru největší problém u těchto aut (a dalších amerik) je, že jsme v Evropě zvyklí měnit oleje po 15tkm a více, přičemž u Explorera je předpis běžný provoz po 8tkm a těžký po 5tkm. Těžký provoz pro motor = městský provoz, kdy se motor ani neohřeje, tedy se dostává do oleje více nespáleného paliva a kondenzuje vlhkost, čímž vnikají kyseliny, aditiva se rychle vyčerpají a... U Pajera byl předpis 7,5tkm, měnil jsem po 10tkm a najezdil bez problémů přes 400tkm. Dnes u všech aut měním po 10tkm nebo 1rok, u Explorera max do 8tkm a kvůli Lpg spíše výměny zkracuji. Lpg motorovému oleji více škodí kvůli tvrdým lakům než karbon z benzínu. Nenechejte se oblbnout od montážníků Lpg systému, že můžete více najezdit, že olej není špinavý, jen nažloutlý a tím víc vydrží. Exploreru Lpg nevadí, není potřeba mazání ventilů, má malý litrový výkon. Svíčky používám DENSO Iridium, oleje ACEA A3 bez C3 (ne vodičky A1/A5, přestože jsou na to motory stavěné kvůli ekologii, mě jde o motor), na zimu 5W-40, na léto 10W-40. Letní číslo 40 z důvodu vyšší teploty u spalování Lpg. Olej v automatické převodovce by se měl také pravidelně měnit. Nejlepší výměna je se zařízením, které olej dokáže vyměnit komplet s tím, že zařízení i vyčistí (jako u klimatizace). Ideální je ho měnit podle stylu jízdy mezi 40t - 80tkm. To také nikdo neřeší a pak nadává na nespolehlivé automaty.
Jinak jsem s Explorerem velmi spokojen, mám to nyní auto na všechno. Najezdím kolem 20t ročně, spotřebu průměr kolem 17ti Lpg, na dálku i pod 14. Koupeno při 91tkm, nyní 132tkm.
Opravy, vyvařil jsem zadní část prahů, asi 30cm, vyměnil přední destičky, ložisko PL kola z důvodu zarezlých brzd, pouzdro přední stabilizační tyče, svislé spodní čepy, ostatní čepy opatřil mazničkou a namazal. Jinak komplet spodek a dutiny. ND nakupuji něco u nás a na Rockauto.com.
Jezdím normálně, jak s osobákem, nepotřebuji plnou palubní desku čudlíků a třípísmenkových asistentů, trochu tvrdší, horší pohodlí na zadních sedačkách pro dospělé, poměrně jednoduché auto i na údržbu. Líbí se mi, je nadčasové, připadám si v něm bezpečně.
respond