Koloss posted by:
No ale to je prosté - nafta po vstříknutí do spalovací komory vzplane díky teplotě stlačeného vzduchu - tedy nezávisí ani tak moc na množství vstříknuté nafty, protože teplota je dostatečná ve všech místech spalovacího prostoru. U benzínu, který se zapálí jiskrou z jednoho bodu, je potřeba, aby směs byla dostatečně bohatá a mohla prohořet v celém spalovacím prostoru. Když je pak potřeba jen malého výkonu, pak benzín nemůže jet na tak chudou směs jako nafta. Minimální množství vstříknuté do válce...
Ta úspora u naftového motoru není daná "chudou" směsí, ale spíše kompresním poměrem, lépe řečeno koncovým tlakem po kompresi. Čím vyšší tlak, tím lepší využitelnost energie. V nízkých zatíženích pracuje naftový motor s vysokým přebytkem vzduchu (lambda >>1), aby se dosáhlo při kompresi dostatečné teploty ke vznícení nafty (nízké emise CO). Ovšem, když to osolím, tak se často nafta nestačí před vzplanutím odpařit a vznikají saze, což jsou nedokonale spálené uhlovodíkové řetězce, které nejsou plynné, ale pevného skupenství!
U benzínového motoru musí být neustále hlídán poměr hořlaviny a okysličovadla na stechiometricky vyvážené hodnotě (lambda =1). Při bohaté směsi roste podíl HC a CO a při chudé směsi roste NOx a tepelné zatížení motoru. Pak jsou 2 meze zápalnosti, často se dosáhlo té vyšší a motor jsme takzvaně "přechlastali". Bohužel u benzínového motoru dochází ke stlačování hotové směsi a nesmí se překročit mez samovznícení, ale zápal musí iniciovat svíčka, což znemožňuje jít na vyšší kompresní tlaky (všimněte si, že kompresní poměry nafotvých motorů bývají cca 2x vyšší než u benzínu). To samo o sobě odsuzuje benzínový motor k vyšší spotřebě paliva. Jistým řešením je zvyšovat odolnost paliva proti samovznícení (zvyšovat OČ), ale to se zase prodražuje na palivu.