Thursday 06.02.2014 15:51,
Jedině Ducato..
Předem už ze začátku objektivně řeknu, že Fiat Ducato je podle mne pro tento účel nejlepší volba. Sám jsem řešil něco podobného, a šel do něj. Na můj kilometrový nájezd stačil jetý s cca 150 tisíci kilometry, a dodnes si to auto pochvaluji. Mám verzi L3H2 a je to pro mne se 13m3, objemový ideál. 3,7m na délku zaručí pohodlný převoz 4 palet na délku, vyjímečně jdou dát dvě lehčí za řidiče tak až pěti, ale pouze s přesnými rozměry bez přesahů. Podlaha nízko a dostatečně široké a vysoké dveře usnaďnují nakládaní a HLAVNĚ je vnitřní prostor dostatečně oproti konkurenci široký (přes 1,8m), takže i naložení palety nebo vůbec zboží je mnohem snažší. Z motorů jsme zvažoval oba dva a nakonec jsem vybral zmiňovaný 2,3 JTD 88kw. Je neskutečně pružný, tichý kultivovaný a úsporný, v podstatě je to unikát. Prázdný jezdím meziměsto 6,5l/100, naložený 8,5 při cca 1,2 tuny nákladu, takže průměr mám téměř vždy do 7,5l. Tento motor je hodně citlivý byť na milimetrový pohyb plynu a okamžitě spotřeba kolísá i o 2 litry. Mám v něm dřevěnou podlahu a při vážení mi váha ukázala že můžu do 3,5 tuny naložit jen cca 1300 kilo, takže na to pozor v případě výdřevy. V označování tonáže je docela chaos napříč všemi verzemi a prakticky nikdo nepozná o jakou se jedná. Já mám jetou 17Q takže nosnost 1,7 tuny neoficiálně, a přitom mám jen jedno listové pero, a nemám označení MAXI. Oproti tomu verze 3,3-3,5 tuny mají často maxi a 2 pera vzadu a menší nosnost než já. Za těch pět let to výrobce několikrát změnil tak, že se v tom skutečně nikdo nevyzná. Má 2,3 JTD má ještě Euro4 bez FAP, novější 96kw verze má turbo s naklápěním lopatek ale již Euro5 s FAP, takže bych zvážil výhody, nevýhody. Motor 3,0JTD jede neskutečně živě, v podstatě trhá asfalt a jezdí v průměru za 9l. Ale já ji nakonec nebral, přeci jen není kvůli elektronice tak spolehlivý, a občas se u něj ukázaly vadné převodovky. Musím zaklepat, za celou dobu auto nemělo snad žádnou poruchu, dokonce ani elektroniky, a to je ojeté, ten motor je skutečně skvělý. Tento Fiat Ducato je nekutečné všestranné auto, takže jízdu v něm, ač mám i jiné dodávky a osobák, docela užívám. Dobrý posaz, sedadla, výhled, manévrovatelnost jako u osobního auta, kabina řidiče velmi prostorná a ergonomicky udělaná se spoustou přihrádek, palubní počítač s elektrikou oken v základu, takže jsem ho letos 2x vzal do Chorvatska, cestu jsme si užili a nelámal jsem si hlavu s nějakým nafukováním lehátek:)) Všechno funguje i po těch kilometrech jak má a převodovka má standartně šestku, kterou využívám velmi často. Mé auto je z dovozu a na zvedák rezervy byla svolávací akce, kdy jej automobilka měnila, přesto vozím rezervu v nákladovém prostoru. Jedině co skutečně nedomysleli, a objektivně by Vám to měl přiznat každý autosalon, je problém zatékání vrchem kapoty na vstřikovače díky líbivému designu. Toto se Fiat, Peugeot Citroenu napříč automobilkami nepovedlo ať je to jakýkoliv motor a zejména u 3,0JTD se automechanik asi zapotí. Jdou vytáhnout po letech velmi špatně a existuje na to i speciální "vytahovák". Samotné vstřikovače nejsou drahé a 200 tisíc km u 2,3JTD vydrží. Problém je, že voda stéká mřížkou kapoty od ventilace buď přímo na ně nebo přes tzv. torpédo čelního skla. Kdo tohle vymyslel musel být asi s prominutím idiot, takže místo toho aby tam vodu vůbec nenechali téct, vymysleli systém odtokových hadic, které se rády ucpávají. Dá se dokoupit i kryt motoru, jenže pak Vám zase voda neteče na vstřiky ale na alternátor a jinou instalaci... no prostě... já to jednoduše vyřešil tubou tmelu pod okno a linem jako kryt motoru a mám klid:)) Jezdí ke mně hodně autodoprav a sám jsem zkusil více dodávek a pokud chce člověk s novými Euro a pod. se nenechat zruinovat, toto je snad jedinná vhodná volba. Například MB Sprinter propadák. Na to auto nedám dopustit. Ještě poznámka k Peugeot Citroen. Ač tyto auta a motory vypadají stejně, mají skutečně motory Ford Puma a není problém je po 100 tisících odrovnat nebo po záruce do nich nasypat 250 tisíc. Kazí se na nich snad úplně vše, egr, alternátory, turba, mění se často celé motory, proto každý druhý inzerát "láká" na vyměněný motor. Crafter s MB ta samá tragedie a úzký prostor, včetně rezivění u Renaultu mi nevyhovuje ergonomie. A hlavně Fiat má přední náhon i u nejdelší verze. Pro těžší náklady jedině Iveco Daliy s prakticky shodnými Sofim motory.
respond