Friday 23.01.2015 11:17,
Mystifikace a klišé?
"Pokud ovšem teplota klesne pod onu hranici 7 °C, letní pneumatiky ztuhnou natolik, že se sníží přilnavost a tím také ovladatelnost vozu."
A opět tady máme zažité tendenční výroky, které jsou pro veřejnost pravdivé pouze proto, že je média neustále omílají dokola. Rád bych na to téma viděl nějakou seriózní laboratorní zkoušku. Nehodlám se bavit o výhodách zimních pneumatik v teplotách kolem -15°C nebo v hluboké břečce či na sněhu, tam je to zřejmé. Bavím se o porovnání vlastností letních a zimních pneumatik na suchém, popř. vlhkém asfaltu v teplotách 0-5°C, což jsou podmínky, ve kterých jezdíme po většinu zimy.
Na články na serveru D-FENS už tady poukazoval David V. Zkuste se podívat např. na tento:
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014112701
Z odborného hlediska k němu lze mít jistě řadu výhrad. Má pro mě však vyšší vypovídací hodnotu, než ničím nepodložená klišé o "tvrdnoucích" letních gumách, která nám opakovaně předkládají samozvaní "experti".
Celoroční pneumatiky: "Jde v podstatě o letní směs, která se na sněhu a v blátě chová o něco lépe."
Hodilo by se vysvětlit, proč tomu tak je? Tzv. celoroční pneu jsou vybaveny větším množstvím drážek než letní pneumatiky, vč. tzv. kapilárních, které jsou ale oproti zimním pneu zastoupeny v menší míře. Není ale pravda, že směs celoročních pneu je shodná s letními. Vyrábí se řada typů pokrývajících svým složením praktický celé spektrum od letní směsi až po zimní. Chování celoročních pneumatik za zhoršených podmínek je tak kompromisem mezi oběma typy, jak je již v článku uvedeno. Všechno je to ale jen otázkou obchodního označení výrobků, protože neexistuje žádná oficiální definice toho, co je ještě "letní" pneumatika, co je to "celoroční", a co už je "zimní". Naše legislativa považuje za zimní ty pneumatiky, které mají označení M+S, čímž ale výrobce jen dává najevo, že daný typ je vhodnější do špatných podmínek (břečka, sníh, hodně vody) než jiné typy z jeho nabídky, které toto označení nemají.
Tlak v pneumatikách -- lze nabýt dojmu, že špatně nahuštěná pneumatika je ta, která je podhuštěná, a že je potřeba dbát na to, aby tlak nebyl příliš nízký. Hodilo by se ale uvést, že chybou je i pneumatika přehuštěná, což mi z článku příliš nevyplývá.
respond