Warning: strpos(): Empty needle in /home/ebm/www/tipcars6/moduly/interlink/interlink.php on line 78
Diskuze - Co nevíte o svém automobilu: pneumatiky jsou základem (1. díl)
0
back
 

diskuze k tématu: Co nevíte o svém automobilu: pneumatiky jsou základem (1. díl)

category of topic classification:
Albi1
number of posts91
date of registration26.01.2009
Thursday 11.12.2014 10:23, historie
Hezké čtení o historii vývoje pneu, ani bych nečekal, že byly vyvinuty už tak brzy. Jinak hlavně před zimou ze všech stran slyším ty " hospodské kecy" kdo kde ušetřil na zimních pneumatikách, jak koupil levně v supermarketu, apod. Přitom gumy jsou to jediné, co vůz drží na silnici a právě u tohoto bych zrovna nějak extra nešetřil.
respond
tomaskrtek
number of posts982
date of registration18.03.2008
Friday 12.12.2014 14:40, chybka?
u asymetrických nerozlišujeme směr otáčení? a ony neexistují asymetrické směrové pneumatiky??? to tedy nevím co jsem měl na autě... Uniroyal Rainsport 3 je tedy podle vás co?
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Friday 12.12.2014 18:52, 100x omílaná lež se stává pravdou
a to, že pod 7 °C ztrácí letní pneumatika své vlastnosti a zimní ji zastoupí.
Ne, tohle se ukázalo, že není pravda. Na stránkách D-fens je několik článků na toto téma a zejména ten poslední v řadě tento mýtus vyvrací, když při teplotách kolem 3°C přímo D-fens testuje zimní nové a letní staré gumy a ukázalo se, že konkrétně při brzdění má letní (stará) guma navrch před (novou) zimní. Doporučuji přečíst. Zajímavá je pasáž, kde píše, že se guma cestou ohřála na cca 10°C. Která teplota je pak rozhodující, gumy, vozovky nebo vzduchu?
Já měním gumy až hrozí sníh nebo led, dřív ne. Třeba letos to bylo až koncem listopadu, kdy se ochladilo a byly první námrazy. A zkušenost mám takovou, že řízení na letos nových zimnich (Continental) je gumovější než na starých letních (Good Yearech), ale dlužno dodat, že zimáky jsou na o 1" menším disku.
Za mě zimní gumy ano, ale tam kde to má smysl a ne paušálně zákonem. Leze mi to na nervy, stejně jako denní svícení.
respond
Abík
number of posts93
date of registration20.01.2009
Saturday 13.12.2014 21:04, Hysterie kolem pneumatik, obzvláště těch zimních už nabrala komický dech naplno.
Ještě před 15 léty to tady nikdo neřešil. Když jsem v r. 1994 nastoupil k pobočce německé firmy v Čechách, tak šéf požadoval na zimu zimní pneumatiky na služební auta Škoda Forman. Nemusím vám asi říkat, co nám v té době smluvní servis namontoval. Otřesné hučáky naší výroby. Ani se mi nechce hledat jejich značení. Šéfovská AUDI si nechali přezout v Německu, protože dané rozměry nebyly k dispozici. Asi by je nikdo v té době ještě nekupoval. O době před 25 roky ani nemluvím, protože se tady závodilo, kdo sežene jakýkoliv, ten nejlevnější protektor. A byl borec. Já si kupoval vždy nové OR6, OR36, čili s univerzálním vzorkem. Renult 16 byl děsný prevít na přesnost pneumatik. Pochopitelně, aby na sníh byl hlubší vzorek. Na tuzexové Micheliny se mi nechtělo shánět bony od veksláků. Stejně originální vydržely na autě dost. Při vypuknutí hysterie jsem na služební auto pochopitelně dával zimní pneumatiky. Najezdil jsem ročně přes 50 - 70 t. km. Z toho v podmínkách, teda sníh na silnici žalostně málo km. Jeden rok dokonce asi 22 km. Jinak mokro, sucho. Dnes na soukromém autě pochopitelně zimní pneumatiky mám. Je to předepsané a protože výrobce mi opatřil na široké Al disky pneu GY, které vypadají jako ty z předloňského seriálu F1. Čili 4 drážky po obvodě a po 3 cm prořez do boku. Jsou tiché. V sezoně mě to nutí jezdit v dešti opatrněji. Na sněhu jsou opravdu doslova v prde-li.
respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Saturday 13.12.2014 23:28, RE: 100x omílaná lež se stává pravdou
David V posted by:
a to, že pod 7 °C ztrácí letní pneumatika své vlastnosti a zimní ji zastoupí. Ne, tohle se ukázalo, že není pravda. Na stránkách D-fens je několik článků na toto téma a zejména ten poslední v řadě tento mýtus vyvrací, když při teplotách kolem 3°C přímo D-fens testuje zimní nové a letní staré gumy a ukázalo se, že konkrétně při brzdění má letní (stará) guma navrch před (novou) zimní. Doporučuji přečíst. Zajímavá je pasáž, kde píše, že se guma cestou ohřála na cca 10°C. Která teplota je pak rozhodující, gumy, vozovky nebo vzduchu?Já měním gumy až hrozí sníh nebo led, dřív ne. Třeba letos to bylo až koncem listopadu, kdy se ochladilo a byly první námrazy. A zkušenost mám takovou, že řízení na letos nových zimnich (Continental) je gumovější než na starých letních (Good Yearech), ale dlužno dodat, že zimáky jsou na o 1" menším disku.Za mě zimní gumy ano, ale tam kde to má smysl a ne paušálně zákonem. Leze mi to na nervy, stejně jako denní svícení.


Jestli myslíš tohle: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014112701 Dobře, ale testuje tam pneu jen na suchém povrchu a brzdná dráha je v podstatě skoro stejná. V zimě je často mokro a bylo by dobré znát i výsledek za mokra. Pak před testem ohřál zimní pneu na 12,1 stupňů, kdežto letní jen na 10,4 (opravdu zajel obě pneu před testem stejným stylem?). Pak je otázka jestli šlapal na brzdu stejně intenzivně. Podvědomně vzhledem k tomu co si asi přál naměřit, aby článek byl zajímavý se mohl víc snažit u letních. Např. při testování ESP v EuroNCAP otáčí volantem robot, asi aby se vyloučil lidský faktor. Tady na brzdy šlapal člověk.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Sunday 14.12.2014 16:44, RE: 100x omílaná lež se stává pravdou
Petr S posted by:
David V posted by:
a to, že pod 7 °C ztrácí letní pneumatika své vlastnosti a zimní ji zastoupí. Ne, tohle se ukázalo, že není pravda. Na stránkách D-fens je několik článků na toto téma a zejména ten poslední v řadě tento mýtus vyvrací, když při teplotách kolem 3°C přímo D-fens testuje zimní nové a letní staré gumy a ukázalo se, že konkrétně při brzdění má letní (stará) guma navrch před (novou) zimní. Doporučuji přečíst. Zajímavá je pasáž, kde píše, že se guma cestou ohřála na cca 10°C. Která teplota je pak rozhodující, gumy, vozovky nebo vzduchu?Já měním gumy až hrozí sníh nebo led, dřív ne. Třeba letos to bylo až koncem listopadu, kdy se ochladilo a byly první námrazy. A zkušenost mám takovou, že řízení na letos nových zimnich (Continental) je gumovější než na starých letních (Good Yearech), ale dlužno dodat, že zimáky jsou na o 1" menším disku.Za mě zimní gumy ano, ale tam kde to má smysl a ne paušálně zákonem. Leze mi to na nervy, stejně jako denní svícení.
Jestli myslíš tohle: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014112701 Dobře, ale testuje tam pneu jen na suchém povrchu a brzdná dráha je v podstatě skoro stejná. V zimě je často mokro a bylo by dobré znát i výsledek za mokra. Pak před testem ohřál zimní pneu na 12,1 stupňů, kdežto letní jen na 10,4 (opravdu zajel obě pneu před testem stejným stylem?). Pak je otázka jestli šlapal na brzdu stejně intenzivně. Podvědomně vzhledem k tomu co si asi přál naměřit, aby článek byl zajímavý se mohl víc snažit u letních. Např. při testování ESP v EuroNCAP otáčí volantem robot, asi aby se vyloučil lidský faktor. Tady na brzdy šlapal člověk.


No má zkušenost je taková, že po přezutí se mi zhoršil pocit vnímání auta bez ohledu na články, a to jak v manévrovatelnosti tak v brzdění. A řekl bych, že za to můžou ty vysoké špalky vzorku a měkčí směs. Uvidíme na něhu a břečce. Třeba na zadku jsem si nechal ještě Klebery se 7 mm, co jsem měl do teď a na vlhku vyloženě kloužou.
respond
AnderN
number of posts53
date of registration09.05.2007
Friday 23.01.2015 11:17, Mystifikace a klišé?
"Pokud ovšem teplota klesne pod onu hranici 7 °C, letní pneumatiky ztuhnou natolik, že se sníží přilnavost a tím také ovladatelnost vozu."
A opět tady máme zažité tendenční výroky, které jsou pro veřejnost pravdivé pouze proto, že je média neustále omílají dokola. Rád bych na to téma viděl nějakou seriózní laboratorní zkoušku. Nehodlám se bavit o výhodách zimních pneumatik v teplotách kolem -15°C nebo v hluboké břečce či na sněhu, tam je to zřejmé. Bavím se o porovnání vlastností letních a zimních pneumatik na suchém, popř. vlhkém asfaltu v teplotách 0-5°C, což jsou podmínky, ve kterých jezdíme po většinu zimy.

Na články na serveru D-FENS už tady poukazoval David V. Zkuste se podívat např. na tento:
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014112701

Z odborného hlediska k němu lze mít jistě řadu výhrad. Má pro mě však vyšší vypovídací hodnotu, než ničím nepodložená klišé o "tvrdnoucích" letních gumách, která nám opakovaně předkládají samozvaní "experti".

Celoroční pneumatiky: "Jde v podstatě o letní směs, která se na sněhu a v blátě chová o něco lépe."
Hodilo by se vysvětlit, proč tomu tak je? Tzv. celoroční pneu jsou vybaveny větším množstvím drážek než letní pneumatiky, vč. tzv. kapilárních, které jsou ale oproti zimním pneu zastoupeny v menší míře. Není ale pravda, že směs celoročních pneu je shodná s letními. Vyrábí se řada typů pokrývajících svým složením praktický celé spektrum od letní směsi až po zimní. Chování celoročních pneumatik za zhoršených podmínek je tak kompromisem mezi oběma typy, jak je již v článku uvedeno. Všechno je to ale jen otázkou obchodního označení výrobků, protože neexistuje žádná oficiální definice toho, co je ještě "letní" pneumatika, co je to "celoroční", a co už je "zimní". Naše legislativa považuje za zimní ty pneumatiky, které mají označení M+S, čímž ale výrobce jen dává najevo, že daný typ je vhodnější do špatných podmínek (břečka, sníh, hodně vody) než jiné typy z jeho nabídky, které toto označení nemají.

Tlak v pneumatikách -- lze nabýt dojmu, že špatně nahuštěná pneumatika je ta, která je podhuštěná, a že je potřeba dbát na to, aby tlak nebyl příliš nízký. Hodilo by se ale uvést, že chybou je i pneumatika přehuštěná, což mi z článku příliš nevyplývá.
respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Friday 23.01.2015 23:03, 7 stupňů
Dfens testoval pneu jen za sucha a v podstatě zimní i letní pneu brzdily srovnatelně. Otázka je jak by takový test dopadl za mokra nebo dokonce na sněhu.
respond
Zvirak
number of posts459
date of registration09.09.2012
Saturday 24.01.2015 12:53, zimní
Tak podle mých zkušeností jsou zimní gumy lepší POUZE na sněhu. Když je mokro nebo nízká teplota jsou lepší letní.Jinak zimní jsou obecně hlučnější, měkčí a víc plavou. Udělal bych to jako v německu, zimní gumy, jen když je sníh... to má smysl, a né jak u nás.
U nás si jen gumárenské lobby prosadilo svoje a zajistilo si prodej gum.
respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Saturday 24.01.2015 22:59, RE: zimní
Zvirak posted by:
Tak podle mých zkušeností jsou zimní gumy lepší POUZE na sněhu. Když je mokro nebo nízká teplota jsou lepší letní.Jinak zimní jsou obecně hlučnější, měkčí a víc plavou. Udělal bych to jako v německu, zimní gumy, jen když je sníh... to má smysl, a né jak u nás.U nás si jen gumárenské lobby prosadilo svoje a zajistilo si prodej gum.


To si mám vždy ráno přehodit pneu podle toho jestli nachumelilo? Přestaňmě tu prosím rozvíjet konspirační teorie, že zimní pneu nefungují... A že se "odborníci" proti nám spiknuli
respond
Zvirak
number of posts459
date of registration09.09.2012
Saturday 24.01.2015 23:05, zimní
To mě pobavilo. Proč by to mělo být hned konspirační? Že člověk přemýšlí sám a nenechá si vnutit "co si má myslet" ?!
Co tedy znamená konspirační? Že jsem si dovolil takovou kacířskou myšlenku?
To co jsem napsal, vnímají všichni řidiči, kteří mají alespoň základní kognitivní schopnosti..
A nakonec, Petře, které že to odborníky máš na mysli?
respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Saturday 24.01.2015 23:27, Zimní
Někdo tu uvedl
citation:
samozvaní "experti"
Že expeti nás oblbují ohledně zimních pneu. Odborník a expert je skoro to samé. Pokud nevěříš zimním pneu, je to tvoje volba. Mně to připadá jako konspirační teorie. Jeden test od Dfense na tom nic nezmění, tím spíš že je to test amatérský a jen za sucha.
respond
David V
number of posts2067
date of registration16.05.2007
Monday 26.01.2015 08:20, RE: Zimní
Petr S posted by:
Někdo tu uvedl
citation:
samozvaní "experti"
Že expeti nás oblbují ohledně zimních pneu. Odborník a expert je skoro to samé. Pokud nevěříš zimním pneu, je to tvoje volba. Mně to připadá jako konspirační teorie. Jeden test od Dfense na tom nic nezmění, tím spíš že je to test amatérský a jen za sucha.


Ročně nenajezdím desetitisíce km, nicméně jezdím ve městě a jezdím na hory a mám 2 poznatky:
1) na suché a mokré silnici vnímám na zimních gumách (letos nové na předku) citelné zhoršení trakčních schopností auta bez ohledu na vnější teplotu. Přezouval jsem až někdy začátkem prosince, takže jsem jezdil na silnicích kolem 0°C na letních a pak přezul na zimní. Mám tedy přímé srovnání a tato zkušenost se shoduje s tím, co testoval D-fens
2) nové zimní Continentaly mají nesrovnatelně lepší trakční schopnosti na sněhu, než 4 roky staré Klebery, které měly ještě vzorek téměř 7 mm. Srovnání s letními nemám, neb jsem to zatím vždy vychytal a s letními po sněhu nejel.
Takže zimní gumy ano, ale kvůli sněhu a ledu a ne kvůli nízké teplotě. To mělo být konkrétně poselství mého prvního příspěvku.

PS: Hele taky Vám blbne psní příspěvků, že to chvilku nereaguje, tu a tam to vynechá pár písmen a někdy i klidně celé slovo?
respond
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Monday 26.01.2015 22:04, RE: Zimní
David V posted by:
Petr S posted by:
Někdo tu uvedl
citation:
samozvaní "experti"
Že expeti nás oblbují ohledně zimních pneu. Odborník a expert je skoro to samé. Pokud nevěříš zimním pneu, je to tvoje volba. Mně to připadá jako konspirační teorie. Jeden test od Dfense na tom nic nezmění, tím spíš že je to test amatérský a jen za sucha.
Ročně nenajezdím desetitisíce km, nicméně jezdím ve městě a jezdím na hory a mám 2 poznatky: 1) na suché a mokré silnici vnímám na zimních gumách (letos nové na předku) citelné zhoršení trakčních schopností auta bez ohledu na vnější teplotu. Přezouval jsem až někdy začátkem prosince, takže jsem jezdil na silnicích kolem 0°C na letních a pak přezul na zimní. Mám tedy přímé srovnání a tato zkušenost se shoduje s tím, co testoval D-fens 2) nové zimní Continentaly mají nesrovnatelně lepší trakční schopnosti na sněhu, než 4 roky staré Klebery, které měly ještě vzorek téměř 7 mm. Srovnání s letními nemám, neb jsem to zatím vždy vychytal a s letními po sněhu nejel. Takže zimní gumy ano, ale kvůli sněhu a ledu a ne kvůli nízké teplotě. To mělo být konkrétně poselství mého prvního příspěvku. PS: Hele taky Vám blbne psní příspěvků, že to chvilku nereaguje, tu a tam to vynechá pár písmen a někdy i klidně celé slovo?


Asi by to chtělo, aby organizace typu ADAC co testuje pneu udělala seriózní test, zimní s letními dohromady. Jinak je to spíš o pocitech. Dfens zjistil, že letní brzdí na suchu při asi 5 st. jen trošku lépe, ale ne zásadně lépe.

P.S. Klávesnice mi při psaní nijak neblbne. Možná záleží na web browseru jaký používáš. Pokud jinde v OS tenhle problém nemáš, tak je to nejspíš problém prohlížeče v kombinaci s tímhle konkrétním webem. Ale těžko říct...
respond


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.