Friday 07.04.2006 11:21,
Roztahování dieselů
Na téma roztažení dieselů mám jednu připomínku - autor uvádí neřadit při roztahu dieselu jedničku, ale dvojku, o pomalém puštění spojky nemluvě. Já nevím jak kdo, ale pokud roztahuji auto s benzínem, MUSÍ mít zařazenou alespoň dvojku - nevím jak kdo, ale mně se ještě auto přes jedničku roztáhnout (nebo roztlačit) nepodařilo. Důvodem je obrovský odpor motoru roztáčeného přes relativně obrovský převodový poměr dorychla. Proto u benzínu určitě nejméně dvojku. A u dieselu se nerozpakuji říct, že pokud roztahuji diesel s rozvodovým řemenem, chci po řidiči startovaného auta, aby mne nechal rozjet na cca 30 - 40km/h a pak pouštěl spojku se zařazenou nejméně TROJKOU - otáčky motoru jsou podobné, jako při normálním startu, a setrvačnost vozu v této rychlosti zabrání onomu tolik nežádoucímu KOPNUTÍ ZPĚT a eventuálnímu přeskočení rozvodu. Tedy u dieselu nejméně trojku, raději čtyřku - i když se to nezdá, KAŽDÝ motor má startovací otáčky velmi nízké, jen kolem 100 - 150 ot/min, teprve po zážehu nebo vznětu v jednom až dvou válcích se otáčky zvýší na obvyklejší hodnotu, takže se nikdo nemusí bát, že by zrovna jeho motor nenaskočil. Vzpomeňte si na dobu, kdy se natáčelo ručně klikou - dnes už to téměř nikdo neumí, jen majitelé veteránů, ale dobře seřízený motor s dostatkem paliva musel a i dneska musí chytit i takhle - na jediné přehození přes kompresi!!! A studenému, pokud zrovna nemá zamrzlý přívod paliva (s tím pak pomůže jedině teplá garáž, v nouzi fén nebo horkovzdušná pistole, nedoporučuji používat jakýkoliv zdroj otevřeného ohně) by mělo stačit otčit se tolikrát, kolik je stupňů pod nulou - osobní empirická zkušenost. Pokud motor nenaskočí ani pak, je zle a nemá cenu to pokoušet - může vzniknout daleko horší škoda.
respond